6

حزب کمونیست چین درصدد تغییر نام «تبت»

  • کد خبر : 57087
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
حزب کمونیست چین درصدد تغییر نام «تبت»
وانگ یی، دیپلمات ارشد چین، برای اولین بار در یک سخنرانی در ماه اکتبر از نام «شی زانگ» برای خطاب قرار دادن تبت استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، یکی از دلایل اصلی این است که رژیم چین می‌‏خواهد مانع دالای لاما برای ایجاد مجدد دولت مستقل تبت شود.

اما «شی زانگ» به چه معناست؟

این کلمه اصطلاحی است که در زبان چینی برای اشاره به منطقه خودمختار تبت به کار می‌‏برند.

ماه گذشته بود که مایک گالاگر، نماینده کنگره و رئیس کمیته منتخب ایالات متحده در مورد حزب کمونیست چین، در بیانیه‌‏ای که منتشر کرد، از تبت حمایت کرد.

حزب کمونیست چین در دهه ۱۹۵۰، نیروهایی را برای حمله به تبت فرستاد و پس از آن دالایی لاما، بالاترین رهبر معنوی و سیاسی تبت، مجبور به فرار به هند شد.

کلسنگ اوکاتسانگ، نماینده سابق آمریکای شمالی برای دالایی لاما می گوید: «فکر می‌کنم این یک روش بسیار سیستماتیک، و از جهاتی انحرافی، برای از بین بردن تبت است. لایه به لایه و تکه تکه. مولفه‌‏های مختلف، فرهنگ تبتی، هویت تبتی.»

فلات تبت و مردم آن از آن زمان توسط رژیم کمونیستی چین اداره می‌‏شوند.

حدود یک قرن است که حزب کمونیست چین تلاش می‌‏کند تا مردم تبت را به گروه قومی اکثریت چین یعنی گروه هان تبدیل و ادغام کند. این به منظور تشدید کنترل خود بر منطقه مورد مناقشه است.

گزارش‌‏ها نشان می‌‏دهد که مجموعه‌‏ای از اقدامات علیه تبتی‌‏ها در چین اعمال شده است – از جمله سرکوب مذهبی، فرهنگی و زبان.

در حالی که یکی از سیاست‌‏های چین حتی تبتی‌‏ها را تشویق می‌‏کرد که با چینی‌‏های هان ازدواج کنند و نوید از مزایایی برای شغل و زندگی‌‏شان در بر داشت.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=57087

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!