0

چند خبر کوتاه از ایزدی های اقلیم کردستان

  • کد خبر : 47395
  • ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
چند خبر کوتاه از ایزدی های اقلیم کردستان
 رئیس کمسیون مهاجرین و آوارگان در مجلس عراق با اعلام تعداد آوارگان در سراسر عراق، گفت: اکثر آوارگان در اردوگاهها و خارج ازاردوگاهها در اقلیم کردستان به سر می برند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، با تهاجم آمریکا به عراق در 20 سال پیش، بسیاری از مناطق عراق در هرج و مرج فرو رفت زیرا نیروهای اشغالگر آمریکایی با شورش مردم درگیر شدند و جوامع سیاسی و فرقه ای متعددی برای پر کردن خلاء قدرت در بغداد با یکدیگر رقابت کردند. اما کردها که به عنوان متحدان سرسخت آمریکایی ها تلقی می شدند، موقعیت سیاسی خود را تقویت کردند و سرمایه گذاری های خارجی را نیز جذب کردند.

شهروندان کردی که با رویترز مصاحبه کرده اند معتقدند که در زمان صدام حسین تنها یک خانواده اقدام به غارت ثروت و منابع عراقیها می کرد اما بعدا صدها تن شبیه به او پیدا شدند تا منابع را به یغما ببرند.

رویترز در ادامه به وضعیت برخی اقلیتها مانند کردهای ایزدی پرداخت و نوشت: ایزدی ها نیز که با آمدن داعش خانه و کاشانه خود را از دست داده و با قتل عام روبرو شدند، همچنان آواره کمپها هستند و به دلیل اختلافات اربیل و بغداد و با وجود امضای توافق نامه برای عادی سازی وضعیت شنگال، هنوز نتوانسته اند به موطن خود باز گردند.

بی توجهی بغداد به حل مسئله آوارگان

شریف سلیمان، رئیس کمسیون مهاجرین و آوارگان در مجلس عراق در گفتگو شفق نیوز بابیان اینکه تعداد آوارگان در عراق از 880 هزار نفر فراتر رفته است، گفت: اکثر این آوارگان که اکثر آنان ایزدی هستند، اکنون در اقلیم کردستان و در داخل و خارج از اردوگاه‌ها که تعداد آنها بالغ بر 15 اردوگاه است، در استان دهوک زندگی می کنند.

وی با تأکید بر اهمیت حل و فصل مسئله  آوارگان در عراق، تاکید کرد که تاکنون به رغم فشارهای بین المللی و وجود توافق درخصوص حل این مسئله ، دولت  عراق گام های عملی جدی را برای حل مسئله آوارگان آغاز نکرده است.

شریف سلیمان افزود: من معتقدم که گام مثبتی که به طور کلی می تواند  این مشکل را حل کند، اجرای توافقنامه شنگال و بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه اشان است ،  زیرا اکثر آوارگانی که در اردوگاهها هستند،  اهل شنگال  هستند، بنابراین در صورت اجرای توافقنامه شنگال، بسیاری از مشکل آوارگان حل خواهد شد.

اجماع ائتلاف عراق در خصوص تصویب قانون نفت و گاز

به گزارش کردپرس محما خلیل، یکی از رهبران ایزدی حزب دمکرات کردستان نیز گفت: برگزاری نشست های متعدد بین دولت فدرال و رهبران احزاب کردستانی و همچنین هیئت‌های فنی که تاکنون ده‌ها نشست برگزار کرده اند، منجر به وجود آمدن یک  اراده سیاسی برای تصویب قانون نفت و گاز عراق شده است.

محما خلیل افزود: شرایط کنونی به دلیل دیدارها و تفاهمات مثبتی که در ماه های گذشته و در بالاترین سطوح بین دولت های  فدرال و اقلیم کردستان، صورت گرفته، شرایطی بهتر از گذشته برای تصویب قانون نفت و گاز عراق بوجود آمده است.

وی با بیان اینکه  همه نیروهای ائتلاف اداره دولت عراق در خصوص  تصویب قانون نفت و گاز و حل مشکلات بغداد با اربیل اتفاق نظر دارند، پیش بینی کرد که مرحله آینده شاهد گنجاندن پیش نویس قانون نفت و گاز در دستور کار مجلس نمایندگان و تصویب آن باشد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=47395

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!