1

چرا ازدواج میان پیروان ادیان متفاوت در هند خطرناک می‌شود؟

  • کد خبر : 44478
  • ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
چرا ازدواج میان پیروان ادیان متفاوت در هند خطرناک می‌شود؟
گروه‌های راستگرای هندو با توسل به یک قانون تلاش می‌کنند مانع ازدواج هندوها با مسلمان‌ها شوند. برخی زوج‌ها حتی با خشونت و تهدید مرگ مواجه شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، از گذشته تا کنون ازدواج بین پیروان ادیان متفاوت در هند یک موضوع حساس بوده است؛ زیرا مقامات و سازمان‌های راستگرای هندو براساس قوانین به اصطلاح «ضد تغییر دین» مانع ازدواج بین هندوها و مسلمانان می‌شوند.

دو سال پیش در یک رویداد، پلیس هند مراسم ازدواج بین زن و مردی که دو دین متفاوت داشتند را با وجود رضایت هر دو خانواده براساس شکایت یک رهبر راستگرای هندو برهم زد.

بیشتر ازدواج‌ها در هند هنوز توسط خانواده‌ها تنظیم می‌گردد و ازدواج‌ بین پیروان ادیان و طبقات اجتماعی متفاوت، هنوز تحقیرآمیز و تابو پنداشته می‌شود.

قانون «ضد تغییر دین» در هند

هشت ایالت شامل شش ایالتی که توسط حزب ملی‌گرای بهاراتیا جاناتا اداره می‌شود، قانون ضد تغییر دین را تصویب کرده‌اند، قانونی که تغییر دین صرفاً به خاطر ازدواج را ممنوع می‌کند.

ویشوا هندو پاریشاد که یک گروه تندرو هندو است، ماه گذشته کمپینی به راه انداخت و ادعا کرد که زنان هندو در نتیجه آنچه «جهاد عشق» عنوان می‌شود، با مردان مسلمان ازدواج می‌کنند و به صورت غیرقانونی تغییر دین می‌دهند.

«جهاد عشق» یک اصطلاح تحقیرآمیز مورد استفاده راستگرایان هندو است. آن‌ها مدعی‌اند که مردان مسلمان، زنان هندو را با عاشقی به هدف ازدواج و قبول دین اسلام فریب می‌دهند. گروه‌های هندو بدون ارائه سند ادعا می‌کنند که این یک توطئه سازمان‌یافته است.

ازدواج به جرم تبدیل می‌شود؟

آصف اقبال یکی از بنیانگذاران سازمان غیردولتی «داناک انسانیت» نهادی که برای ادامه ازدواج‌های بین پیروان ادیان مختلف فعالیت می‌کند، به دویچه وله گفت که بسیاری زوج‌ها هراس دارند که در نتیجه تلاش‌های کنونی برای اصلاحات قانونی، رابطه شان به یک جرم تبدیل شود.

اقبال گفت: «شرایط اجتماعی و قانونی غالب سبب شده تا شمار ازدواج بین پیروان ادیان مختلف کاهش یابد.»

در دهه اخیر این سازمان به بیش از ۵۰۰۰ زوج از ادیان، اقشار و اجتماعات مختلف کمک کرده تا باهم ازدواج کنند. با این حال، اقبال گفت کاهش شدیدی در شمار زوج‌هایی که خواهان کمک می‌شوند، دیده می‌شود.

زندگی در سایه ترس

به دلیل تنش‌های رو به گسترش اجتماعی در سال‌های اخیر افرادی که از ادیان و طبقه‌های اجتماعی متفاوت باهم ازدواج کرده اند، با آزار و اذیت، مخالفت توسط بستگان و حتی تهدید مرگ روبرو شده‌اند.

از سال ۲۰۱۴ که حزب نارندرا مودی قدرت را به دست گرفت تنش‌ها میان هندوها و مسلمانان تشدید شده است. فعالان می‌گویند که معرفی قانون ضد تغییر دین نشان‌دهنده افزایش ناسیونالیسم هندو است.

قانون ازدواج ویژه برای تایید و ثبت ازدواج افرادی از ادیان و طبقه‌های متفاوت اجتماعی به تصویب رسیده و به دو شخص بالغ اجازه می‌دهد تا از طریق یک قرارداد مدنی باهم ازدواج کنند.

حق ازدواج بین ادیان در هند

اندیرا جایسینگ، حقوقدان دادگاه عالی که به صورت ویژه روی این موضوع کار کرده، به دویچه وله گفت که در چند سال اخیر هند قوانینی را تصویب کرده که ازواج‌های بین ادیان را هدف قرار می‌دهد.

براساس قانون اساسی هند، شهروندان این آزادی را دارند که دین خود را ابراز کنند، اعمال دینی خود را انجام بدهند و برای اشاعه دین خود تلاش کنند. کلمه «اشاعه» شامل حق تغییر دین نیز می‌شود.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=44478

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!