5

پیامبران تاریکی؛ نکاتی در موضوع عرفان‌های کاذب و مبلغین آن

  • کد خبر : 59051
  • ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۹:۰۲
پیامبران تاریکی؛ نکاتی در موضوع عرفان‌های کاذب و مبلغین آن
در میان این بازار مکاره هر کسی دُکان خود را باز کرده و به نوعی بدنبال صیدی برای خود است! سلبریتی‌ها، این رهبران فکری و پیامبران دنیای مدرن را میتوان یکی از مهمترین میدان داران این بازار دانست. افرادی که دانسته یا ندانسته در خدمت رشد و گسترش این نحله‌ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در میان این بازار مکاره هر کسی دُکان خود را باز کرده و به نوعی بدنبال صیدی برای خود است! سلبریتی‌ها، این رهبران فکری و پیامبران دنیای مدرن را میتوان یکی از مهمترین میدان داران این بازار دانست. افرادی که دانسته یا ندانسته در خدمت رشد و گسترش این نحله‌ها هستند.

فضای مجازی را میتوان مهمترین بستر فعالیت عرفان‌های کاذب در سالیان اخیر دانست، محملی که در آن خرده فرهنگ‌های مدرن در کنار رهبران فکری نوظهور امکان ظهور بروز پیدا کرده‌اند. قانون جذب، یوگا، اکنکار،… و حتی عرفان‌های نوظهور وطنی نمونه‌هایی از این آشفته بازار معنویت فروشی است!

در میان این بازار مکاره هر کسی دُکان خود را باز کرده و به نوعی بدنبال صیدی برای خود است! سلبریتی‌ها، این رهبران فکری و پیامبران دنیای مدرن را میتوان یکی از مهمترین میدان داران این بازار دانست. افرادی که دانسته یا ندانسته در خدمت رشد و گسترش این نحله‌ها هستند. پیامبرانی که آنها در یک تقسیم بندی میتوان به سه گروه تقسیم کرد:

یک؛ گروهی که فقط به خاطر جا نماندن از جریان‌های غالب در فضای مجازی اقدام به انتشار این مطالب می‌کنند؛

دو؛ افرادی که برای رهایی از مشکلات سبک زندگی انحرافی خود به دنبال راهی برای رهایی هستند؛

سه؛ افرادی که جذب این فرقه ها شده و رسما مبلغ آن هستند.

نقطه مشترک این سه گروه را میتوان عدم اطلاع کافی از ماهیت چیزی است که آن را تبلیغ ‌می‌کنند دانست؛ افرادی کم اطلاع که با توجه به جایگاه اجتماعی که برای خود قائلند، عملا خود را “رهبر فکری” دنبال کنندگان میدانند! اتفاقی که در دراز مدت بعضا به ارائه نسخه‌هایی خود ساخته از سلوک منجر میگردد و فرد به نوعی رهبر فرقه یا دسته‌ای نوپدید تبدیل می‌گردد!

این پدیده با ظهور رسانه‌‌های اجتماعی ابعادی گسترده‌تر و پیچیده‌تر به خود گرفته! مکان‌هایی که از برهم کنش طرفداران افراطی، الگوریتم‌های پیچیده شبکه‌های اجتماعی و گردانندگان میدان جنگ شناختی فضایی غبارآلود را برای پیامبران مدرن فراهم می‌آورند؛ فضایی که گاه در خدمت مکاتب نوظهور عرفان مدرن و گاه بستری برای ایجاد نحله‌هایی جدید می‌گردد!

حال با وجود نحله‌های فراوان، تبلیغات گسترده و مبلیغین پر مدعا و پرهیاهوی این جریان‌ها سوالاتی به ذهن میرسد که جا دارد پاسخی درخور از مبلغین آن بگیرد؛

دلیل تعدد این فرقه‌ها چیست؟اگر این فرقه ها میتوانند امکان سعادت بشر را فراهم کنند، علت این سرگردانی در دنیا، چیست؟دلیل ناهنجاری‌ها و مفاسد اخلاقی در بین پیامبران این فرقه علی الخصوص سلبریتی‌ها چیست؟چرا با وجود سطح بالای درآمد و رفاه این گروه‌ها(سلبریتی‌ها و مبلغین)، نرخ خودکشی، طلاق، اعتیاد و… در بین ایشان با سایر جامعه فرق معنا داری ندارد و در مواردی بدتر است؟

این موارد تنها بخشی از سوالات اساسی مطرح شده در مورد این جریان‌ها است که قطعا به دلیل سیالیت اعتقادات این مدعیان بی ریشه جوابی نخواهد یافت! خصیصه‌ای عجیب و غریب از این نحله‌ها که در تقابل با بن‌بست‌های مبنایی بجای پاسخگویی به تغییرات مبنا منجر می‌گردد! البته طرفداران این نحله‌ها نه تنها این سیالیت را نقیصه نمیدانند بلکه آن را مزیتی برخواسته از ماهیت پست مدرن و مخاطب محور خود معرفی می‌کنند!!

آیا معنویت‌ منهای دین میتواند به سعادت دنیوی و اُخروی بشر منجر شود یا صرفا مخدری برای تسکین موقتی خلاء معنویت حاصل از اندیشه‌های مادی جهان مدرن است؟!

آیا بهتر نیست بجای سرگردانی در بازار پر طمطراق معنویت فروشی به نسخه‌های اصیل و سبک زندگی مبتنی بر فطرت بازگردیم؟ سبک زندگی که در آن اصالت بر انسانیت است و نه بر لذت!

به نظر در خلاء قانون گذاری و عدم حاکمیت عقلانیت و قانون در فضای مجازی، تقابل فکری و فرهنگی تنها راه چاره است. مهمی که از رهگذر تولید محتوای سلبی و ایجابی در موضوع معنویت، اخلاق و عرفان اصیل در کنار آموزش همگانی سواد رسانه‌ای امکان پذیر است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=59051

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!