0
مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

نئوآتئیسم به شدت بر طبل تعارض علم و دین می کوبد/ عرفان نوظهور جلوه ای از الحاد است

  • کد خبر : 42556
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۲۱
نئوآتئیسم به شدت بر طبل تعارض علم و دین می کوبد/ عرفان نوظهور جلوه ای از الحاد است
مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نئوآتئیسم به شدت بر طبل تعارض علم و دین می کوبد و از جمله مواردی که به این موضوع دامن می زند، نظریه تکامل است که سعی می کنند علم و دین را مخالف هم معرفی کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین، مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در وبینار «چالش ها و خلاءهای موجود در پاسخ به شبهات جریان الحادی نئوآتئیسم و راهکارهای مقابله با آن»، گفت: در رابطه با تفاوت الحاد جدید یا نئوآتئیسم با توجه به آنچه به طور سنتی به عنوان جریان الحادی مطرح بوده، شاید نتوان یک تمایز بنیادین و اساسی پیدا کرد، اما تفاوت هایی در بعضی از رویکردها وجود دارد.

وی با بیان اینکه الحاد جدید بسیار سطحی اندیشی دارد، افزود: یکی از خصوصیات الحاد جدید رویکرد فعال به جای رویکرد انفعالی است، در تاریخ گذشته غلبه با این وجه بوده که جریانات الحادی نوعا موضع انفعالی داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین شاکرین ادامه داد: آتئیسم ها ادعا م کردند که دلایلی که خداباوران برای وجود خدا ذکر می کنند نتوانسته ما را قانع کند، ولی نئوآتئیسم ها (جریان الحادی جدید) تلاش جدی دارد وضعیت را برعکس  و با ادله ای به میدان بیاید که خدا را از صحنه خارج کند بنابراین آن طرف باید متدینین در موضع انفعال قرار بگیرند و به شبهات آنها پاسخ دهند البته به این معنا نیست هیچ گاه دلیل برای وجود خدا در جریانات الحادی دیده نمی شده است.

وی با بیان اینکه مهم ترین خصلت الحاد جدید که در گذشته با این شدت مطرح نبوده است، دین ستیزی آنها می باشد، گفت: در گذشته نسبت به دین موضع منفی نداشتند اما این جریان بسیار دین ستیز است و به گونه های مختلفی این دین ستیزی را دنبال می کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این موضوع چند مساله را به دنبال خود داشته است، عنوان کرد: این جریان به شدت بر طبل تعارض علم و دین می کوبد و از جمله مواردی که به این موضوع دامن می زند، نظریه تکامل است که سعی می کنند علم و دین را مخالف هم معرفی کند.

وی موضوع دیگر را بحث تعارض دین و اخلاق عنوان کرد و گفت: در این راستا دین را شر به حساب می آورد و وظیفه اخلاقی انسان می داند که دین را از صحنه بردارد، آنها با همه مظاهر دین داری مخالفت می کنند و معتقدند حتی در خانواده ها هم باید جلوی تربیت دینی گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین شاکرین با بیان اینکه ویژگی دیگری که در الحاد جدید ادعا می کنند فلسفه گریزی است، بیان کرد: این جریان علم گرای افراطی هستند اما متوجه نیستند یا نمی خواهند بیان کنند بسیاری از مواردی که مطرح می کنند مبتنی بر یک سری پشتوانه فلسفی است.

وی خصلت دیگر که اکثر جریانات الحادی آن را دارند و در الحاد جدید بارزتر شده است را طبیعت گرایی عنوان کرد و گفت: این جریان طبیعت گرای الحادی است که به لحاظ هستی همه امور را در این حوزه شامل می شود و یک طبیعت گرای افراطی است که سعی می کند اخلاق را تبیین طبیعی کند، یک پروژه شکست خورده است وهیچ طبیعت گرایی نتوانسته آن را به سرانجام برساند.

وی با اشاره به اینکه الحاد جدید به دنبال جامعه سازی است، اظهارکرد: ما وقتی با جریان الحاد روبرو می شویم باید توجه کرد با این مساله صرفا مواجه نیستیم، با جریانی روبرو هستیم که می خواهد جهان را ملحدانه بسازد، جهان انسانی را جهان الحادی دین زدوده و سکولاریسم حاد و تمام عیاری بر زندگی بشر حاکم کند و بر حیات فردی و زندگی بشر و حیات اجتماعی تاثیر بگذارد و روح الحاد را در تمام امور بدمند.

مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه امروز معنویت، اخلاق، تعلیم و تربیت سکولار مطرح است، خاطرنشان کرد: عرفان های نوظهور جلوه ای از جریان الحاد هستند.

استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با چگونگی مواجه با اقتضائات جریانات الحاد جدید، عنوان کرد: برای رویاروی با این جریان به پیش نیازهای معرفتی نیاز داریم.

وی بیان کرد: در مواجه با الحاد به خصوص جریانی که امروزه مطرح است به لحاظ دانشی و معرفتی به معارف گسترده ای نیاز است.

حجت الاسلام والمسلمین شاکرین اذعان کرد: این جریان اعتقاد دارد که علم بنیان است و سعی کرده تا جایی که می شود از علوم جدید استفاده کند اما در حوزه نظری حداقل این است که دارد از دانش فیزیک، علوم زیستی، علوم شناختی و علوم تجربی بهره برداری می کند از طرف دیگر بن مایه های فلسفی هم دارند که لازم است شناخته شوند.

وی بر ضرورت توجه به فلسفه مضاف و فلسفه علم در این زمینه عنوان کرد: فلسفه علم در این بحث حیاتی بوده و فلسفه الهی مساله مهمی است، باید دید اینها که ادعای علمی می کنند تا چه اندازه این ادعا واقعیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شاکرین با بیان اینکه در این راستا به پیش نیازهای معرفتی گسترده ای نیاز داریم، افزود: با توجه به اینکه جریان الحاد جدید با علم بر سر دین می زند و دیدگاه های الحادی را به عنوان دلالت های علم جدید معرفی می کند، در جامعه مخاطب اولین کاری که لازم است بین علم و مدعاها باید تفکیک ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در علم تک صدایی نیست، پس اینها صدای علم نیست و اینکه اظهار کنیم براساس علم خدا نیست حرف های پوچ و بی اساس است و ارتباطی با علم ندارد و آنچه اینها به عنوان برداشت های الحادی از علم می گویند تحمیل بر علم است.

مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رصد جریان الحاد در عرصه های علمی را مهم خواند و گفت: فلسفه علم یکی از کارهایش بررسی مفاهیم علم است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=42556

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!