1

رژیم غذایی ابزاری برای کنترل

  • کد خبر : 41306
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۵:۰۰
رژیم غذایی ابزاری برای کنترل
در جریان‌های معنوی نوظهور، از آنجا که سران فرقه‌ها انتظار دارند تمامی سرمایه‌های مادی و معنوی اعضا را تحت کنترل و در راستای منافع خود داشته باشند، یکسری تکنیک‌ها را بر اعضا به کار می‌گیرند و آن‌ها را به سرسپردگانی تام تبدیل می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، فرقه‌ها سبک خاصی از زندگی را به اعضا تحمیل می‌کنند که در راستای منافع سودجویانه خود است و در این سبک زندگی به افراد القا می‌کنند که چگونه فکر، زندگی و معاشرت نمایند.

«فلینظر الانسان الی طعامه»(۱)
طعام برای انسان، تنها از بعد تغذیه‌ای مورد توجه نیست، بلکه بخشی از هویت اجتماعی و اخلاقی او را در برمی‌گیرد. به همین دلیل است که در سنن فرهنگی و دینی مختلف، آداب و قوانین خاصی بر نحوه تهیه و مصرف غذا وجود دارد. به عنوان مثال، در یهودیت تأکید بر غذای کاشر و در اسلام، غذای حلال را شاهد هستیم.

در جریان‌های معنوی نوظهور، از آنجا که سران فرقه‌ها انتظار دارند تمامی سرمایه‌های مادی و معنوی اعضا را تحت کنترل و در راستای منافع خود داشته باشند، یکسری تکنیک‌ها را بر اعضا به کار می‌گیرند و آن‌ها را به سرسپردگانی تام تبدیل می‌کنند. به بیانی دیگر، فرقه‌ها سبک خاصی از زندگی را به اعضا تحمیل می‌کنند که در راستای منافع سودجویانه خود است و در این سبک زندگی به افراد القا می‌کنند که چگونه فکر، زندگی و معاشرت نمایند.

در فرآیند مجاب‌سازی، از دو دسته تکنیک‌های روانی و جسمی استفاده می‌شود. افراد تحت مجموعه‌ای از شرایط و نمرین‌های جسمی و روحی، به تدریج آمادگی پذیرش سبک زندگی فرقه‌ای و تبعیت تام از سرکرده را کسب می‌کنند. انجام برخی حالت‌های بدنی، تمرین‌های تمرکزی و رژیم‌های غذایی خاص که منتج به واکنش‌های خاصی در بدن و مغز می‌شود، در فرقه‌ها به عنوان یکی از مناسک یا مراحل آیینی معرفی می‌شود و افراد با پایبندی به این سیستم، در واقع به لحاظ جسمی و روانی همانند مومی در دستان تشکیلات فرقه‌ای هستند که به هر شکلی می‌توانند دربیایند.

گیاهخواری و وگانی، از متداول‌ترین رژیم‌های مورد توجه در فرقه‌هاست. این رژیم‌ها که خوردن گوشت و لبنیات را منع می‌کنند، حائز ویژگی‌هایی هستند که می‌تواند فرقه‌ها را در کنترل و سرسپردگی اعضا یاری رساند. توصیه به این رژیم غذایی به این دلیل است که گیاهخواران به لحاظ جسمی و روانی، خوی سلطه‌پذیرتری دارند و راحت‌تر تسلیم می‌شوند. بنابراین دستکاری ذهنی در آن‌ها با سرعت و سهولت بیشتری صورت می‌گیرد.

افرادی که گیاهخوار هستند، کم‌کم دچار نقصان برخی مواد لازم برای بدن می‌شوند که سیستم عملکردی جسمی و مغزی را مختل می‌کند: آهن، پروتئین، کراتین بی ۱۲، اسیدهای چرب امگا۳ ، کلسیم، زینک و ویتامین دی۳ موادی هستند که در رژیم غذایی مذکور به میزان کافی موجود نیست. کمبود این عناصر باعث رخوت و اغتشاش در مغز می‌شود و تمرکز کم، عدم وضوح ذهنی، خستگی، افسردگی، ضعف حافظه، اختلال عاطفی و‌ زوال عقل در دراز مدت را به دنبال دارد. رژیم غذایی که عملکرد ذهن، وضعیت عاطفی و خلق و خو را مختل می‌کند، برای تحمیل یک عقیده و نظر و پذیرشاز سمت مقابل، بسیار مناسب است. در فرقه‌هایی که رژیم غذایی خاصی توصیه می‌شود، اعضا از استفاده از مکمل‌ها، حتی انجام آزمایش‌های سنجش خون و… منع می‌شوند و معمولا‌ً دچار فقر غذایی هستند.
در برخی فرقه‌ها رژیم غذایی بدون گوشت، از ضروریات و بنیان‌های عملی و اعتقادی به حساب می‌آید، تا جایی که رسیدن به غایت و رستگاری در گرو این پرهیزهای غذایی تعریف می‌شود

 

*پی‌نوشت:

۱. سوره عبس، آیه ۲۴

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=41306

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!