2

رهبران در شرف مرگ: تحلیل تازه از خودکشی دسته‌جمعی در فرقه‌ها

  • کد خبر : 43344
  • ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
رهبران در شرف مرگ: تحلیل تازه از خودکشی دسته‌جمعی در فرقه‌ها
در بررسی علل خودکشي‌های دسته‌‌جمعی در چند فرقه مهم مانند معبد خورشید، دروازه بهشت و معبد مردم، اغلب روی اندیشه هزاره‌گرایی تأکید شده ، حال آنکه در تحلیل‌های همه‌جانبه باید نقش رهبران و خصایص ایشان را نیز لحاظ کرد

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در بررسی علل خودکشی‌های دسته‌‌جمعی در چند فرقه مهم مانند معبد خورشید، دروازه بهشت و معبد مردم، اغلب روی اندیشه هزاره‌گرایی تأکید شده ، حال آنکه در تحلیل‌های همه‌جانبه باید نقش رهبران و خصایص ایشان را نیز لحاظ کرد. طبق تحقیقات برخی محققانَ وجود بیماری و در شرف مرگ بودن رهبران سه فرقه فوق، نقش مهمی در انگیزه‌بخشی برای انتخاب خودکشی دسته‌جمعه توسط ایشان ایفا کرده‌است. در این رابطه، «لوییس» می‌نویسد:

‌«چندین سال پیش در حین تحقیقی درباره گروه دروازه بهشت برای ارائه تحلیلی از راهکارهایی که بر طبق آن‌‌ها اپل‌وایت(رهبر فرقه دروازه بهشت) خودکشی را موجه جلوه داد، به منابع متعددی رسیدم که سلامتی وایت را رو به تحلیل نشان می‌داد. او باور داشت که در حال مرگ بر اثر ابتلا به سرطان است. ..وی هرگز به گزینه انتخاب جانشینی برای هدایت گروه پس از مرگش توجه نکرد و همین امر احتمالاً گزینه خودکشی را جالب‌توجه‌تر می‌ساخت…درباره سلامت دی‌مامبرو(رهبر فرقه معبد مردم) نیز باید اذعان داشت که از نوعی نارسایی کلیوی و دیابت شدید رنج می‌برد و باور داشت که به سرطان مبتلا شده‌است. و جیمز جونز(در حادثه جونز تاون) نیز به دلیل تسکین مشکل جسمانی واقعی و همچنین اعتیاد خود ویرانگرانه‌اش، با مصرف بیش از حد آرام‌بخش‌ها در حال از بین بردن تدریجی خویش بود. .. به این ترتیب، اگر این سه احساس کردند که مرگشان نزدیک است در آن صورت با همراه کردن تمام گروه -که برخاسته از خصوصیت خودشیفتگی بود- [انتخاب خودکشی دسته‌جمعی] در سفر عبور از مرگ برایشان جذاب به نظر می‌رسید. علاوه بر این هر سه مرد می‌دانستند که نه‌تنها رشد گروهشان متوقف شده بلکه به صورت فزاینده‌ای در مسیر افول در آینده نیز قرار دارد.»

به این ترتیب، به جای تعیین جانشین در هاله‌ای ناامید به آینده ترجیح دادند خودکشی دسته‌جمعی را برای خو د و صدها پیروانشان رقم زنند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=43344

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!