1

خودباوری، عاملی برای جذب زنان در فرقه

  • کد خبر : 42669
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
خودباوری، عاملی برای جذب زنان در فرقه
در بررسی نقش و جایگاه زنان در جنبش‌های معنوی نوپدید، باید به یکی از مهم‌ترین بسترهای جذب، اهمیتی مضاعف داد؛ تمایل به خودباوری و کسب موقعیت اجتماعی که ریشه در مباحث هویت‌یابی و روان‌شناسی شخصیت دارد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، خلاصه شدن شخصیت زنان در نقش‌های کلیشه‌ای دختر، همسر و مادر و وظایف و مسئولیت‌های مرتبط با این نقش‌ها، آنان را به سمت کشف راه‌هایی برای کاستن از بار این فشارهای نامحسوس سوق می‌دهد.

یکی از علل گرایش زنان به جنبش‌ها، یافتن موقعیت اجتماعی جدید در این فرقه‌هاست. در جریان اشو، اکثر مبلغان و حلقه اولیه وی را زنان تشکیل می‌دهند. وی با اینکه تربیت‌شده در نظام کاستی هند است و نگاه تحقیرانه‌ای نسبت به زنان در متون هندو و بودایی وجود دارد، اما برای پیشبرد اهداف خود نقش رهبری را به زنان می‌دهد و از مفاهیمی چون انرژی زنانه به عنوان ویژگی بارز معنویت‌های نوپدید نام می‌برد.

جالب توجه است که همزمان با پیدایش جنبش‌های نوپدید معنوی در غرب، شاهد حضور زنان به عنوان کشیش کلیسای یونیتی، مؤسس جامعه تئوصوفی و رهبری جنبش تفکر نوین به عنوان مهم‌ترین جنبش‌های عصر جدید هستیم.

نمونه بارز این ادعا را می‌توان در کتاب صد رهبر معنوی جهان، مشاهده کرد. این کتاب معرفی و شرح‌حال ۲۴ تن از رهبران معنوی زن جهان را در کنار رهبران معنوی دیگر مطرح کرده است.¹ هر کدام از این شخصیت‌ها با تشکیل مؤسسات و انجمن‌ها، همچنین چاپ کتاب و برگزاری سمینارهای متعدد، نقش مهمی در هدایت جنبش‌های معنوی نوپدید ایفا می‌کنند.

در برخی جنبش‌های دینی نوین، به ویژه از نوع ضدفرهنگی، ممکن است زنان آزاد، دارای قدرت باشند. شمار زنان در این نوع جنبش‌های دینی نوین، بیشتر و تعداد آنان گاهی به نسبت دو به یک از مردان می‌رسد. در جنبش اشو، براهما کوماریش، پرستندگان الهه‌ها و دیگر گروه‌های بت‌پرست چنین است. در صورتی که در فرقه‌های سنتی‌تر و اقتدار گراتر مسیحی و جنبش‌های دینی نوین مظیر کلیسای اتحاد و ایسکان، مردان در اکثریت‌اند.

این نکته نشان می‌دهد که زنان تمایل به انتخاب جنبش‌هایی دارند که دامنه وسیع‌تری برای توانایی‌هایشان در اختیار میگذارند.²

 

۱. ظهور انرژی زنانه در عرفان‌های نوظهور، تبیان، ۱۳۹۲/۱/۱۲

۲. پاتیک الیزابت، زنان در جنبش‌های دینی نوین، کتاب نقد، شماره ۴۵

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=42669

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!