3

حشاشین و روایت داعشی از حسن صباح

  • کد خبر : 63992
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
حشاشین و روایت داعشی از حسن صباح
کشور مصر یک مجموعه تلویزیونی تاریخی، حماسی و بیوگرافی پر سر و صدا با عنوان «حشاشین» تولید کرد که روایتی عربی از یک برهه تاریخی مربوط به حسن صباح رهبر نزاریان ایران است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، حشاشین سریالی عجیب و خوفناک درباره یکی از بحث برانگیزترین فرقه‌های مذهبی تاریخ اسلام است. بعد از آنکه وزیر خلیفه فاطمی در نزاع مستعلی و نزار امامت را حق نزار ندانست «حسن صباح» رهبر اسماعیلیان ایران در این نزاع جانب نزار را گرفت و رهبری فرقه نزاریان را بر عهده گرفت. این فرقه بیشتر از یک سده با تسلط بر قلعه‌های مختلف فلات ایران به ترویج مکتب و ترور مخالفان مشغول بود. کاری که حسن صباح در این سریال با مخالفانش می‌کند، مخاطب را یاد گروه داعش می‌اندازد. از این رو حسن صباح و فرقه اسماعیلیه، شخصیت و اتفاقی ساده در تاریخ نبوده‌اند.

«حشاشین» داستان زندگی حسن صباح از کودکی تا رسیدن به خلافت و پس از آن را روایت می‌کند. این مجموعه شاید یکی از معدود سریال‌های مصری باشد که به سرعت با زیرنویس فارسی در اختیار ایرانی‌ها قرار گرفت، چون درباره شخصیت، جریان و لوکیشنی است که بخش مهمی از ماجرایش در ایران رخ داده است.

مصر و ترکیه جزو کشورهایی از منطقه هستند که در سریال‌سازی فعالند. مثلاً ترکیه سریالی درباره خوارزمشاهیان ساخت (من جلال الدینم) که جزو سریال‌های پرطرفدار بود و سراغ مقطعی از تاریخ ایران رفت که ما باید سراغ آن می‌رفتیم. وقتی کشوری در فضای تاریخی، سریالی می‌سازد، آن مقطع تاریخی را از آن خودش می‌کند.

مصر هم برای اینکه از این قافله عقب نماند سراغ موضوعات تاریخی رفته است. ضمن اینکه سراغ مذهب اسماعیلیه رفته که یکی از مذاهب پراکنده در جهان است و پیروان کمی دارد و نگاهش به یکی از رهبران این فرقه منفی است؛ یعنی در همان قسمت اول او را شخصیتی شیطانی معرفی می‌کند، سریال خشنی که عده‌ای از آن به عنوان «بازی تاج و تخت عربی» یاد می‌کنند.

پس از ماجرای بهار عربی در کشورهای اسلامی به خصوص سرنگونی مبارک در مصر، رهبران اخوان المسلمین که از پرچمداران قیام بهار عربی بودند، اکنون در زندان هستند و به باور حکومت فعلی مصر، این گروه تروریستی است، از این رو نشانه‌هایی در این سریال وجود دارد که رهبر این گروه را به شخصیت حسن صباح نزدیک می‌کند. رفتار و گفتار حسن صباح و گروه او، مخاطب را به یاد داعش می‌اندازد اسلام از داعش جداست و اگر چنین تفکری در داعش به وجود آمده، مسبوق به سابقه در گروه حشاشین بوده است. بنابراین تکلیف اسلام با گروه‌های افراطی که خودشان تأویل و تفسیر شخصی از دین دارند، جداست.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=63992

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!