1

بنیاد آقاخان اولین مسجد مسلمانان در غزنی را بازسازی می‌کند

  • کد خبر : 54040
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
بنیاد آقاخان اولین مسجد مسلمانان در غزنی را بازسازی می‌کند
ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در غزنی با انتشار اطلاعیه‌ای از آغاز کار بازسازی مسجد تاریخی باباجی ‌از سوی بنیاد فرهنگی آقاخان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، بنیاد فرهنگی آقاخان در افغانستان کار مقدماتی بازسازی مسجد تاریخی باباجی در غزنی را آغاز کرد. ریاست اطلاعات و فرهنگ تحت مدیریت طالبان در غزنی روز یک‌شنبه ۲۷ آگوست، با انتشار اطلاعیه‌ای از آغاز کار بازسازی مسجد تاریخی باباجی ‌از سوی بنیاد فرهنگی آقاخان در این ولایت خبر داده است.

در این اطلاعیه به نقل از فضل‌کریم احمدی، رییس هیئت دفتر بنیاد فرهنگی آقاخان در غزنی آمده که این بنیاد در سال جاری کارهای مقدماتی این مسجد را در دست گرفته است تا در زمستان پیش‌رو، از احتمال فروریختن آن جلوگیری شود.

وی افزود برنامه تکمیلی بازسازی این مسجد برای آغاز سال آینده در دست اقدام است. گفتنی است که مسجد تاریخی باباجی یکی از بناهای مهم تاریخی در غزنی است.

به گفته مورخان، این مسجد بیش از هزار سال قدمت تاریخی دارد و ‌اولین مسجد در این ولایت است که پس از انتشار دین اسلام در این قلمرو بنا شده است.

قابل ذکر است که این مسجد تاریخی در جریان سال‌های اخیر و به علت حوادث طبیعی آسیب دیده است و به گفته مسئولان، در صورت عدم بازسازی اساسی احتمال فروریختن آن وجود دارد.

ملاحظه:

اسماعیلیان گروهی به اصطلاح، شیعه هستند که امامت را به اسماعیل، فرزند امام جعفر صادق (علیه السلام) ختم می کنند و او را امام هفتم می‌دانند. فرقه اسماعیلیه، دومین فرقه پرجمعیت شیعه، بعد از اثناعشری است. اینان هم زمان با روزگار سامانیان سربرآوردند؛ در سال ۱۴۸ ه. ق. (۷۶۵ م. ) در «کوفه» از شیعیان جدا شدند و دست به نهضتی سیاسی، مذهبی برای براندازی عبّاسیان زدند. آنها قائل بودند که حکومت عدل، توسط امامی از فرزندان اسماعیل بن جعفر (پسر بزرگ امام صادق (ع) به وجود می آید و سده ها با توان بسیار به پراکندن اندیشه خویش پرداختند.

امروزه از شمارشان کاسته شده است. امام کنونی اسماعیلیان نزاری که در منطقه «الموت» تمرکز جغرافیایی داشتند، کریم آقاخان نام دارد که زاده «ژنو» است و اکنون در «پاریس» اقامت دارد و فارغ التّحصیل دانشگاه «هاروارد» است.

بنیاد فرهنگی آقاخان در دو دهه گذشته، ۱۵۰پروژه را که شامل ترمیم و مرمت مکان‌های تاریخی و راه‌اندازی برنامه‌های آموزشی – فرهنگی می‌شوند، در افغانستان انجام داده است. ازجمله این پروژه‌ها مناره پنجم مصلی هرات، مرمت‌کاری باغ علم گنج یا ماشین خانه در مرکز شهر کابل و مسجد خواجه پارسا و پروژه نُه گنبد در بلخ است. بنیاد فرهنگی آقاخان سیزده سال پس از ایجادش در شهر جنوای سوییس دفتر خدمات فرهنگی‌اش را در کابل فعال کرد که به ترمیم و بازسازی بازمانده‌های تاریخی بپردازد.

بانک وام‌های کوچک شبکه توسعه آقاخان از جمله بانک‌هایی بود که تا قبل از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، در سراسر افغانستان فعالیت داشت و بیشتر مراجعان آن، کشاوزان و صاحبان کسب و کارهای کوچک بودند. با مسلط شدن طالبان بر شهرها، شماری از فرماندهان محلی این گروه، این بانک‌ها را به دلیل ارائه وام‌های ربوی بستند.

دفتر خدمات فرهنگی بنیاد فرهنگی آقاخان علاوه بر افغانستان درهشت کشور برای نگهداری و ترمیم مکان‌های تاریخی فعالیت می‌کند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=54040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!