6

انتقال اسلام ستیزی در هند به برنامه‌های درسی مدارس

  • کد خبر : 36178
  • ۰۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۲
انتقال اسلام ستیزی در هند به برنامه‌های درسی مدارس
مقامات در هند سعی کردند این تغییرات را به «عقلانی‌سازی» کتاب‌های درسی با هدف «کاهش بار سنگین برنامه درسی دانش آموزان» مرتبط کنند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که دولت هندو و ملی‌گرای هند در تلاش است تا هرگونه اشاره‌ای به حکومت اسلامی را از برنامه‌های درسی مدارس و همچنین هر چیزی که مربوط به مسلمانانی که قرن‌ها بر کشور حکومت می‌کردند، حذف کند.

بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی تایمز، این اقدام به عنوان بخشی از تلاش آشکار برای کاهش دستاوردهای حاکمان مسلمان است.

به عنوان بخشی از سومین بازنگری برنامه‌ها و کتاب‌های درسی در پنج سال گذشته، مقامات هندی فصل‌هایی را که جزئیات سلسله‌های مغول را شرح می‌داد، حذف کردند، همچنین تمام ارجاعات به حکومت سلاطین اول و ظهور اسلام در هند را حذف کردند.

یک نهاد دولتی بر این تغییرات نظارت می‌کند تا لفاظی‌های “ضداسلام” دولت حاکم حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) را منعکس کند.

انگیزه‌های ایدئولوژیک

از سوی دیگر، مقامات در هند سعی کردند این تغییرات را به «عقلانی‌سازی» کتاب‌های درسی با هدف «کاهش بار سنگین برنامه درسی دانش آموزان» مرتبط کنند.

با این حال، انتخاب برخی از فصول خاص از برنامه‌های درسی تاریخ، حاکی از ناپدید شدن «عمدی» آثار حکومت اسلامی هند است که به مدت 8 قرن ادامه یافته است. این مساله نشان می‌دهد که این تغییرات دارای انگیزه ایدئولوژیک است.

حذف فصل‌های مرتبط با تمدن اسلامی

به نوشته این روزنامه، کتاب تاریخ کلاس یازدهم شاهد حذف فصلی بود که در مورد ظهور اسلام از مصر به افغانستان و دوران تمدن اسلامی بین سال‌های 600 تا 1200 میلادی بوده است.

بسیاری از مورخان مغول‌ها را به ایجاد فرهنگ غنی در هند، از جمله بناهایی مانند تاج محل و قلعه سرخ در دهلی، معرفی می‌کنند. مغول‌ها پس از شورش هند در سال 1857 به دست انگلیسی‌ها از تاج و تخت سقوط کردند.

قابل ذکر است که خاندان‌های حاکم مغول از آغاز قرن شانزدهم تا اواسط قرن نوزدهم بر بیشتر هندوستان حکومت می‌کردند، در حالی که اسلام از زمان امویان به سند (پاکستان و هند) رسید و مسلمانان بر آن کشور به مدت 8 قرن حکومت کردند.

هند از لحاظ تاریخی از برنامه درسی آموزشی سکولار برخوردار است، اما حزب حاکم بهاراتیا جاناتا به رهبری نخست وزیر نارندرا مودی، در سال‌های اخیر به دامن زدن به احساسات ضداسلامی متهم شده است. او همچنین دیدگاه خود را به روشنی بیان کرده که تاریخ هند در روزگار قبل از حکومت اسلامی شاهد دوران «شکوه» بوده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=36178

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!