1

از هزاره‌گرایی تا بیماری سرکردگان

  • کد خبر : 43416
  • ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
از هزاره‌گرایی تا بیماری سرکردگان
در تحلیل انگیزه ها و عوامل موثر در بروز خودکشی های دسته جمعی و اغلب نادر فرقه های خودویرانگری مانند معبد خورشید، دروازه بهشت و معبد مردم -که عمق و شدت این حوادث تاسفبار، تا مدت ها افکارعمومی را جریحه دار ساخت_ فرضیه های بسیاری مطرح شده است

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در تحلیل انگیزه ها و عوامل موثر در بروز خودکشی های دسته جمعی و اغلب نادر فرقه های خودویرانگری مانند معبد خورشید، دروازه بهشت و معبد مردم -که عمق و شدت این حوادث تاسفبار، تا مدت ها افکارعمومی را جریحه دار ساخت_ فرضیه هاب بسیاری مطرح شده است.

ورای نظریه های توطئه محبوب میان عامه، تحلیل های علمی بیشتر حول محور یک باور مشترک در فرقه های فوق میگردد؛ هزاره گرایی و اعتقاد به آخرالزمان که در هر سه فرقه به منزله یکی از عناصر اقناع پیروان به خودکشی نقش آفرینی کرده است. اما به اعتقاد برخی محققان مانند “جیمز لوئیس”، باید نقش عوامل تهدیدزای بیرونی و ویژگی های سرکردگان را نیز لحاظ کرد. بر این اساس، امواج انتقادات رسانه ای و برخی اقدامات پلیس علیه فرقه های مزبور در کنار انزوای اجتناعی خودخواسته فرق طی سال های قبل از خودکشی، تا حدودی به منزله عنصری انگیزه بخش تلقی می شود.
همچنین تمامیت خواهی سرکردگان در کنار ابتلای هر سه سرکرده به بیماری هایی لاعلاج نیز مهم هستند. ایشان با مشاهده خود در شرف مرگ، ترجیح می دادند پیروان را نیز در این سفر با خود همراه سازند. عدم تعیین جانشین در این فرقه ها نیز به این تحلیل، قوت می بخشد.
در هر حال تحلیل های روندشناسانه می بایست از کلیشه ها وعناصر برجسته بیرونی فراتر رفته و تحلیل های درونی را نیز مدنظر قرار دهند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=43416

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!