5

واکنش کاربران عرب شبکه های اجتماعی به سخنان ولیعهد سعودی

  • کد خبر : 30985
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
واکنش کاربران عرب شبکه های اجتماعی به سخنان ولیعهد سعودی
ولیعهد سعودی خیلی واضح گفت ما به اسرائیل به عنوان دشمن نمی‌نگریم بلکه آن را متحد بالقوه خود می‌دانیم.

محمد بن سلمان، سوم مارس در مصاحبه ای مفصل با نشریه آمریکایی آتلانتیک  به بسیاری از مسائل از جمله آینده روابط سعودی با رژیم صهیونیستی پرداخت. (جزئیات بیشتر)

از این جهت کاربران عرب شبکه های اجتماعی و در واکنش به سخنان اخیر محمد بن سلمان، به دو دسته موافق و مخالف تقسیم شده اند:

موافقان از سخنان محمد بن سلمان استقبال کرده و مواضع وی را موجب عدم دخالت دیگران در امور داخلی عربستان بیان کرده اند، اما مخالفین، سخنان وی را تقبیح و آن را خیانت به آرمان فلسطین دانسته اند.

از سوی دیگر، اسرائیل در حساب رسمی خود به زبان عربی در توئیتر بر این جمله محمد بن سلمان متمرکز بود: «عربستان سعودی، اسرائیل را دشمن نمی‌داند، بلکه به عنوان یک متحد بالقوه در بسیاری از منافع می دانیم».

پیش از این، حساب رسمی اسرائیل، توییتی منتشر کرد که در آن گزیده ای از سخنرانی ولیعهد سعودی درباره همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان مختلف را بیان کرد.

ادی کوهن، روزنامه نگار اسرائیلی نیز در توئیتی از سخنان محمد بن سلمان تجلیل کرده و نوشت: «از این به بعد هر سعودی بگوید که اسرائیل دشمن است، با دستورات ولیعهد و پادشاهی عربستان سعودی در تضاد است».

ادی کوهن ابراز امیدواری کرد که «توافقنامه صلح» بین اسرائیل و عربستان سعودی بزودی منعقد شود.

گفته های بن سلمان فارغ از موافقین و مخالفین، درهایی را برای تحلیل و گمانه زنی گشود و برخی آن را مقدمه ای برای اعلام عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل بیان کردند. چیزی که پس از انعقاد قراردادهای عادی سازی روابط بین امارات و بحرین با اسرائیل، دور از انتظار نبود.

این اولین بار نیست که این گمانه زنی ها در شبکه های اجتماعی مبنی بر قریب الوقوع بودن «توافق صلح» یا عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل منتشر می شود.

سخنان ولیعهد سعودی، گامی به سوی عادی سازی روابط با اسرائیل

این اتفاق پیش از این و پس از مصاحبه شبکه العربیه با بندر بن سلطان آل سعود، رئیس سابق اطلاعات عربستان و سفیر عربستان در واشنگتن به مدت 22 سال، رخ داد. وی در جریان آن مصاحبه از رهبران فلسطینی که اقدامات کشورهای حاشیه خلیج فارس در آن زمان برای صلح با اسرائیل را «خیانت» و «خنجر از پشت» توصیف کردند، به شدت انتقاد کرد.

در این بین برخی از تحلیل گران جمله محمد بن سلمان مبنی بر اینکه «اسرائیل را دشمن نمی‌دانیم، بلکه به عنوان یک متحد بالقوه در بسیاری از منافع که می‌توانیم با هم به دنبال دستیابی به آن باشیم» را محور تحلیل خود قرار داده و خبر از عادی سازی روابط بین عربستان و اسرائیل در آینده ای نه چندان دور داده اند.

اما برخی دیگر، قسمت دوم آن که شامل «شرط» حل «برخی مسائل» را برجسته کرده و این «شرط» (یعنی توافق بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها) را به عنوان عدم امکان عادی سازی روابط، حداقل در آینده نزدیک، بیان کرده اند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=30985

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!