1

«غزوه رمضانِ» داعش و بحران سیاسی عراق؛ آیا ارتباطی میان این دو وجود دارد؟

  • کد خبر : 33646
  • ۰۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰:۰۴
«غزوه رمضانِ» داعش و بحران سیاسی عراق؛ آیا ارتباطی میان این دو وجود دارد؟
کارشناسان امنیتی و سیاسی دلیل افزایش تحرکات گروه تروریستی داعش را به وضعیت بی‌ثبات سیاسی نسبت می‌دهند که بر عملکرد نهادهای امنیتی تاثیر گذاشته است، این کارشناسان معتقدند که تصمیمات امنیتی از وضعیت سیاسی و اختلافات سیاسیون تاثیر می‌پذیرد؛ امری که عناصر داعش از آن برای انجام عملیات تروریستی در ماه مبارک رمضان سوء استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، «حسین الکنانی»، کارشناس امنیتی عراق در گفت‌وگو با العالم الجدید تصریح کرد: وضعیت سیاسی بر همه حوزه‌ها در عراق تاثیر می‌گذارد و اگر اختلالی در فرایند سیاسی کشور باشد، یقینا آثار خود را بر امنیت و اقتصاد کشور نشان خواهد داد از همین رو پیامدهای بن‌بست سیاسی کنونی به خصوص در زمینه امنیتی و تشدید فعالیت تروریستی عناصر داعش کاملا روشن است.

الکنانی افزود: آشفتگی در وضعیت امنیتی از مدیریت عملیات امنیتی و محورهای عملیاتی واضح است؛ امری که داعش از آن سوء استفاده کرده و به راحتی برای انجام عملیات به مراکز استقرار نیروهای نظامی و مناطق مسکونی رخنه می کند.

وی تاکید کرد: نباید تشدید عملیات تروریستی داعش در ماه مبارک رمضان طی سال‌های گذشته را فراموش کرد، امسال نیز با آشفتگی در صحنه سیاسی عراق این حملات مطمئنا افزایش خواهد یافت.

عناصر داعش روز گذشته با اسلحه تیربار به مرکز ایست و بازرسی امنیتی در منطقه هیت واقع در استان الانبار حمله کردند که منجر به شهادت دو سرباز و زخمی شدن دو تن دیگر شد.

داعش همچنین روز گذشته هم در حمله به روستای الدوکشمان در منطقه الرشاد واقع در جنوب کرکوک، یک نیروی الحشد الشعبی را به شهادت رسانده و سه پلیس فدرال را زخمی کرده بود.

بر اساس سند امنیتی که جمعه گذشته به بیرون درز پیدا کرده بود، داعش قصد دارد به وسیله عناصر انتحاری و خودروهای بمب‌گذاری شده «غزوه» ای در استان بغداد ترتیب دهد.

داعش در ۱۰ مارس گذشته ابوالحسن الهاشمی القرشی را به عنوان خلیفه خودخوانده خود به جای عبدالله قرداش انتخاب کرد که در سوم فوریه گذشته در شمال سوریه به دست نیروهای امریکایی به هلاکت رسیده بود.

بر اساس گزارش دستگاه‌های امنیتی عراق، داعش قصد دارد غزوه‌ای به نام «غزوه عبدالله قرداش» در انتقام هلاکت وی ترتیب دهد.

در همین رابطه، «علی البیدر»، کارشناسی سیاسی عراق به العالم الجدید گفت: ماه رمضان برای گروه‌های تروریستی ماهی حیاتی است و آنها در داخل و خارج عراق بر شدت عملیات خود می‌افزایند همچنین برخی مواقع، غزوه‌هایی برای انتقام کشته شدن فرماندهان خود ترتیب می دهند.

البیدر تاکید کرد: وضعیت سیاسی بازتاب پررنگی بر وضعیت امنیتی دارد و تصمیم‌گیری‌های امنیتی در گرو وضعیت سیاسی و یا تلاش برای تحمیل اراده‌های سیاسی از طریق آن است همچنین حملات گروه‌های مسلح به پایگاه‌های نظامی اوضاع را پیچیده‌تر و ناامن‌تر کرده است به طوری که داعش از این وضعیت برای انجام عملیات تروریستی علیرغم هشیاری نیروهای امنیتی سوء استفاده می کند.

وی در پایان گفت: آمادگی‌های امنیتی برای مقابله با حملات احتمالی داعش در ماه مبارک رمضان وجود دارد اما از میزان این آمادگی‌ها اطلاع نداریم اما اگر فرماندهان نیروهای امنیتی از اوضاع سیاسی تاثیر نپذیرند و طرح‌های پیشگیرانه‌ای علیه عناصر داعش در پیش گیرند، می‌توان بسیاری از این حملات را خنثی کرد.

گروه‌های سیاسی عراقی علیرغم گذشت بیش از ۵ ماه از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی به دلیل اختلاف نظر بر سر نامزد ریاست جمهوری و فراکسیون اکثریت، تاکنون موفق به تکمیل فرایندهای قانونی و تشکیل دولت جدید نشده اند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=33646

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!