1

بررسی انگیزه الحادی تروریست های تکفیری برای هدف قرار دادن مساجد شیعه در افغانستان

  • کد خبر : 36746
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۶:۱۰
بررسی انگیزه الحادی تروریست های تکفیری برای هدف قرار دادن مساجد شیعه در افغانستان
یک محقق مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام در مقاله خود به دلایل هدف قرار گرفتن مساجد به ویژه مساجد شیعیان در افغانستان پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، افغانستان واقع در خاورمیانه، یکی از کشورهایی است که حدود چهار دهه جنگ، آن را به یکی از کشورهای ناامن و فقیر جهان تبدیل کرده ‌است.

این کشور در خاورمیانه همواره آماج حملات علیه شیعیان و مساجد آنان بوده است و گروه های مختلف افراطی و تکفیری مسئولیت حملات آن را به عهده گرفته اند.

در همین راستا، رانیا مکرم، محقق مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام در یک مقاله به دلایل هدف قرار گرفتن مساجد به ویژه مساجدشیعیان در افغانستان پرداخته است.

در این مقاله آمده است: افغانستان در دوره اخیر شاهد تشدید عملیات تروریستی بوده است که بارزترین آن در 17ژوئن 2022 بود که انفجار مهیبی در داخل مسجد شیعیان در روستای البردی در شهر البردی رخ داد. در جریان نماز جمعه، بر اثر انفجار مین در داخل مسجد، یک نفر کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند.

در ادامه این مقاله آمده است:  با وجود آنکه تعداد کشته‌ ها و زخمی‌ها در مقایسه با تعداد قربانیان حملات دیگر به مساجد در کشور کم بوده، اما واقعیت این است که  افزایش تعداد حملات به مساجد در استان های افغانستان سوالات زیادی را در مورد دلایل هدف‌گیری گسترده این منطقه ایجاد می ‌کند.

حمله به مساجد و عبادتگاه ها در افغانستان اولین حمله در نوع خود است، زیرا کمتر از سه هفته پیش حمله دیگری انجام شد که در آن یک مسجد شیعیان در کابل، پایتخت، هدف قرار گرفت که در آن 14 نفر کشته شدند. 25 می 2022 و حدود یک ماه پس از حمله قدرتمندتر به مسجد اهل سنت صوفی در همان ایالت در 22 آوریل همان سال، 33 نفر از جمله زنان و کودکان کشته شدند.

در این مقاله همچنین آمده است: بیشتر این حملات در روز جمعه، زمانی که جمعیت نمازگزاران بیشتر است، به وقوع پیوسته است و به همین خاطر تعداد قربانیان بیشتر بوده است و اغلب موارد تیز داعش خراسان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

این درحالی است که تا پیش از قدرت گرفتن طالبان، طالبان نیز مسئولیت حمله به مساجد را بر عهده می گرفت و پس از قدرت رسیدن به دنبال ایجاد امنیت در کشور است.

به نظر می رسد، هدف قرار دادن مساجد و عبادتگاه ها در افغانستان در حال حاضر توسط داعش در زمینه اهداف بسیاری صورت می گیرد. از جمله دامن زدن به تفرقه طائفه ای که می تواند این کشور را به یک جنگ داخلی جدید بکشاند.

همچنین می توان گفت که یک علت دیگر هدف قرار دادن مساجد توسط داعش خراسان و تمرکز این سازمان بر ولایت قندوز در شمال کشور و ولایت قندهار در جنوب این کشور به خاطر اهمیت استراتژیک آن چه از نظر اقتصادی و چه نظامی باشد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=36746

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!