1

رمزگشایی از نقشه جدید بهائیت (قسمت اول)

  • کد خبر : 43559
  • ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۹:۰۰
رمزگشایی از نقشه جدید بهائیت (قسمت اول)
تشکیلات سازمانی بهائیت، اهداف و برنامه‌هایش را به صورتی سازمان‌یافته و مدون به اعضای فرقه ابلاغ می‌کند. یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین راه‌های ارتباطی مرکز اصلی فرقه و بهائیان، صدور پیام‌ها، نامه‌ها و بیانیه‌های مختلف از این مرکز، واقع در فلسطین اشغالی است

به گزارش پایگاه خبری مفاز، تشکیلات سازمانی بهائیت، اهداف و برنامه‌هایش را به صورتی سازمان‌یافته و مدون به اعضای فرقه ابلاغ می‌کند. یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین راه‌های ارتباطی مرکز اصلی فرقه و بهائیان، صدور پیام‌ها، نامه‌ها و بیانیه‌های مختلف از این مرکز، واقع در فلسطین اشغالی است. این‌ پیام‌ها کلیات و کلید‌واژه‌هایی را شامل می‌شوند و در جلسات خصوصی فرقه، موسوم به ضیافت که هر ۱۹ روز برگزار می‌شود، به تشریح و رمز‌گشایی آن‌ها و هدف‌گذاری مشخص برای اعضا می‌پردازند.

با آغاز سال ۲۰۲۲ م. پیام‌هایی از مرکز بهائیت ابلاغ شد که برنامه پیش‌روی بهائیان را در سال جاری و چند سال آینده روشن کرد. پیامهایی که بهائیت در آغاز سال میلادی صادر کرد، از آن جهت اهمیت و تفاوت دارد که با آغاز سال ۲۰۲۱ م. بهائیت وارد نقشه ۲۵ ساله جدید خود شده و در ۲۰۲۲ م. قدم در فاز جدیدی از برنامه‌ریزی‌های فرقه‌ای گذاشت.

نقشه‌ای که در این پیام‌ها برای اعضای فرقه ترسیم شده، پنج محور کلی را دربر گرفته که اولین محور آن حرکت محدوده‌های جغرافیایی است.
منظور از این حرکت، همان شیوه تبلیغی و افزایش شمار پیروان است که بهائیت سال‌هاست در پیش گرفته، اما در این نقشه قرار است در هر منطقه جغرافیایی، تجزیه و تحلیل عمیق‌تری صورت گیرد.

در پیام‌های حول این محور، دو عبارت «محدوده جغرافیایی» و «برنامه رشد» زیاد به‌ کار برده‌ شده است. درباره محدوده جغرافیایی، عبارت یکی از پیام‌ها، خود توضیح‌دهنده‌ مراد نویسندگان پیام است:
یک محدوده جغرافیایی، ناحیه‌ای است که در آن فعالیت‌های نقشه را می‌توان به طریقی قابل اداره و پایدار پیش برد.(۱) اما برنامه رشد چیست؟ برنامه یا نماد رشد، نوعی سیستم رده‌بندی در میزان پیشرفت بهائیت در یک محدوده جغرافیایی است.

نماد رشد اول، نشانگر ورود اولیه بهائیت( حتی یک بهائی) به یک محدوده جغرافیایی و آغاز یکی از اقدامات اساسی ذکر شده است. نماد رشد دوم، زمانی اتفاق می‌افتد که مردم تا حدی با بهائیت آشنا شده‌اند و حتی در فعالیت‌هایی که تشکیلات به بهانه مشارکت در اجتماع راه می‌اندازد، فعالانه شرکت می‌کنند. نماد رشد سوم با پیشرفت بهائیت در منطقه رخ می‌دهد. در این زمان تقریبا تمام غیربهائیان در کلاس‌های آموزشی بهائیت شرکت می‌کنند و حتی برخی از آنان خود، به مربیان و فعالان موثر در راستای اهداف بهائیت تبدیل می‌شوند.

حال بهائیت در نظر دارداز سال ۲۰۲۲ م. تا ۹ سال آینده، تعداد مشخصی از محدوده‌های جغرافیایی را به نمادهای رشد مدنظر تشکیلات برساند. علاوه بر برآورد جایگاه هر منطقه، به اعضای تشکیلات دستور داده شده میزان احتمالی اقبال به بهائیت در هر منطقه نیز ارزیابی شود، چرا که این اطلاعات به نحوه برنامه‌ریزی برای نوع اقدامات مورد نیاز جهت پیشرفت بهائیت، کمک می‌کند. بنابراین یکی از کاربردهای اطلاعاتی که بهائیان در جلسات و تعاملات روزانه خود دریافت کرده و در اختیار مقامات بالاتر و در نهایت مرکز فرقه قرار می‌دهند، خود را در چنین مواردی نشان می‌دهد.
اقدام مهم دیگری که برای رشد جغرافیایی بهائیت لازم است، در این پیام‌ها به گفتگوهای هدفمند تعبیر شده‌است. گفتگو‌های اجتماعی یا هدفمند، به عنوان یکی از مفاد جامعه‌سازی بهائی، از مهم‌ترین وظایف بهائیان نیز به شمار می‌رود.(۲)

۱. پیام مرکز اصلی فرقه به کنفرانس هیئت‌های مشاورین قاره‌ای، ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ م.
۲. همان.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=43559

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!