به گزارش پایگاه خبری مفاز، شکاف دینی در منطقه و برجسته شدن ناهمسانیهای مذهبی، بزرگترین یا یکی از بزرگترین برگ برندههای رژیم صهیونیستی در منطقه آشوبزده خاورمیانه است و همچنین تجربه تاریخی نشان داده است، اسرائیل بزرگترین بهرهبردار پروژههای اختلافافکنی است.
رژیم صهیونیستی در آرزوی آن به سر میبرد که توجه جهان اسلام به مسئله فلسطین و مسجدالاقصی و محوریت آن در تعاملات درون دینی، به سمت درگیریهای داخلی و اختلافات مذهبی یا ملی سوق پیدا کند؛ از این روی هرگونه پرداختن به مسئله شیعه و سنی به ویژه در شرایط کنونی، هدیهای مهم و ارزشمند به رژیم صهیونیستی تلقی میشود.
متأسفانه در چند روز گذشته شاهد بازنشر گسترده مصاحبه جناب آقای زیاد النخاله در برخی شبکههای ضد انقلاب همچون شبکه بهائی منوتو هستیم که در آن اشاره شده است، «اعضای جهاد اسلامی همگی از اهلسنت بوده و مطابق دستورالعملها باید اینگونه باشد… هرکس میخواهد شیعه باشد میتواند باشد؛ اما شرایط ما در جهاد اسلامی اینگونه است». سخنانی که همزمان مورد توجه شبکههای ضد انقلاب، جریان شیعه انگلیسی و مخالفان محوریت ایران در حوزه مقاومت منطقهای قرار گرفته است؛ اما در این مورد چند نکته گفتنی است:
نخست: این مصاحبه با شبکه الجزیره در آبانماه سال گذشته انجام شده است و بازنشر آن پس از یک سال و در موقعیت خطیر کنونی که مسئله غزه به عنوان یک بحران انسانی در کانون نگاه جهانیان قرار گرفته است، قطعاً با انگیزه جلوگیری از همدردی شیعیان با مردم مظلوم غزه و حمایت همهجانبه مسلمانان صورت گرفته است.
دوم: اتاق مشترک این عملیات رسانهای که در اسرائیل مستقر است، به صورت متناقض در رسانههای ایرانی از سُنی و متعصب بودن آنان سخن میگوید و همزمان در میان فلسطینیان و رسانههای عربی وانمود میکند که جنبش جهاد اسلامی، عامل جمهوری اسلامی بوده و شیعه است و اقدام ایران برای تأسیس جهاد اسلامی به خاطر مقابله با حماس است که وابسته به اخوانالمسلمین مصر بوده و همگی سنی هستند؛ ادعاهای تفرقهانگیزی که در گذشته واکنش جهاد اسلامی را برانگیخته بود و از سوی مسئولان جنبش جهاد اسلامی، پاسخهایی به آن داده شده بود.[۱]
سوم: پروژههای پیدرپی ایرانهراسی از جمله هلال شیعی که توسط برخی سیاستمداران غربی همچون «هنری کیسینجر» وزیر اسبق خارجه آمریکا مطرح شده و سپس از سوی برخی سران عرب همچون «ملک عبدالله اردنی» و «حسنیمبارک» تکرار شد، فضایی شکننده و پرچالش را برای کشورمان در میان امتهای عربی ایجاد کرد و این تصور را ایجاد نمود که کشورمان از مشکلات منطقه همچون مسئله فلسطین برای گسترش قلمرو تشیع به صورت ابزاری سوءاستفاده میکند.[۲] متأسفانه این بدبینی فزاینده در میان برخی ناسیونالیستهای عربی، باعث سخت شدن کار برای دوستداران ایران در جهان عرب همچون لبنان، مصر، عراق و… گردید؛ هر چند با مدیریت راهبری کشورمان دیگر از آن فضای به شدت مخرب خبری نیست؛ ولی سخنان احتیاط آمیز و ملاحظهگونه آقای النخاله قابل درک بوده و برای جلوگیری از ایرانهراسی بیان شده است.
چهارم: کار سازمانی و تشکیلاتی به خصوص در فلسطین و در مواجهه با اسرائیل، بسیار پیچیده و مشکل است که جنبشهایی همانند جهاد اسلامی را وادار میسازد برای پایهریزی یک تشکیلات منسجم و عاری از زمینههای اختلاف، شرایطی همچون داشتن نگاه اعتقادی خاص را جزو شروط اساسی در عضوگیری خود قرار دهند؛ لذا نه تنها حماس بلکه گروههایی همچون حزبالله لبنان نیز در این مورد سختگیرانه عمل کرده و شرایط مشابهی را لازم دانسته و جزو ضروریات کار سازمانی میدانند!
متأسفانه، اختلاف در گروههای آزادیبخش فلسطینی با انگیزههای ملی یا مذهبی از عوامل شکست آنان در گذشته است که بر اساس این تجربه تلخ، آنها در شرایط کنونی تلاش میکنند هرگونه زمینه اختلاف را کور کرده و اجازه پیدا شدن اختلاف و درگیری داخلی را ندهند.
پنجم: مانور ضد انقلاب بر روی سخنان دبیرکل جهاد اسلامی در حالی صورت میگیرد که اپوزیسیون و برخی اصلاحطلبان، بارها جمهوری اسلامی را متهم به دخالت دادن ایدئولوژی در سیاست خارجی خود کرده بودند و بخشی از مشکلات منطقهای را ناشی از تنگنظری کشورمان در مناسبات دینی میدانستند؛ اکنون آنها دلسوز شده و ادعا میکنند چرا ایران باید به یک گروه غیر شیعی کمک نماید؟![۳]
در پایان باید افزود که این کلیپ کوتاه و برشزده، افزون بر تقطیع شدن، ترجمه درستی نیز از آن صورت نگرفته است؛ پیرو سخنان آقای زیاد نخاله که میگوید حرکت جهاد اسلامی از شیعه الگوبرداری کرده است و تأسیس ما بر اساس الگوی جهادی شیعی بوده، مجری بلافاصله سؤال میکند که آیا نگران شیعه شدن نیروهای وابسته خود نیستید؟ پرسشی جهتدار که با اهداف خاص مطرح شده و دبیرکل جهاد اسلامی را وادار میکند تا با صراحت اعلام کند:
«خوب، در داخل جهاد اسلامی قوانین داخلی داریم و یکی از آنها این است که حرکت جهاد اسلامی یک حرکت اسلامی سنی است؛ هر کس که در جهاد اسلامی هست باید این قانون را رعایت کند، حالا اگر خواست شیعه بشود، خوب بشود، مشکلی ندارد فقط نمیتواند در حرکت جهاد اسلامی باشد… ما به نیروهایمان میگوییم هویت شما همین است، اسلامی سنی؛ این هویت حرکت جهاد است. حالا هر کس بخواهد شیعه بشود، بشود. حتی اگر کسی بخواهد کافر یا هر چیز دیگری… فقط در درون حرکت جهاد دیگر نیست».[۴]
پینوشت:
[۱]. دنیای اقتصاد، https://donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3786641.
[2]. جهان نیوز، B2n.ir/a40398.
[3]. کیهان، B2n.ir/z65918.
[4]. وبگاه الجزیره، B2n.ir/t56389.