2

«ایادی» سلطنت می کرد یا محمدرضا؟

  • کد خبر : 754
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
«ایادی» سلطنت می کرد یا محمدرضا؟

ارتشبد ایادی در ايام سلطنت محمدرضا پهلوي رياست تشكيلات بهائيت را برعهده داشت و به سبب نفوذ كلامي كه در نزد شاه داشت، راه پيشرفت بهائيان را هموار مي كرد.

از جمله مشاغل پولساز ارتشبد ایادی، اختيار اداره شيلات جنوب كشور بود. او در اين مقام اختيار واگذاري اجازه صيادي به شركت هاي خارجي در آبهاي ايران را داشت و از اين طريق همه ساله مبالغ هنگفتي رشوه براي صدور اجازه صيادي از شركتهاي بزرگ خارجي مي گرفت. او تا آن حد قدرتمند بود كه ارتشبد فردوست مي نويسد نمي دانم در اين دوران، «ارتشبد ایادی» بهايي برايران سلطنت مي كند يا محمدرضا پهلوي؟ وي از حاميان اصلي اميرعباس هويدا بود و برخي از كارشناسان طولاني شدن دوران نخست وزيري او را به سبب نفوذ ایادی در دربار و حمايت او از هويدا مي دانند.

ارتشبد ایادی در ايام سلطنت محمدرضا پهلوي رياست تشكيلات بهائيت را برعهده داشت و به سبب نفوذ كلامي كه در نزد شاه داشت، راه پيشرفت بهائيان را هموار مي كرد. از رهگذر اقتدار او بودكه بازرگانان بهايي با بهره گيري از امكانات دولتي و تسهيلات كم بهره بانكي و تبصره هاي بودجه، روز به روز بر دامنه قدرت اقتصادي خود مي افزودند.

محمدرضا پهلوي اختيار كامل اداره شركت تعاوني ارتش (اتكأ) وانتخاب مديرعامل آن را به ارتشبد ایادی واگذار كرده بود. او از ابتداي تأسيس اين شركت تا پايان حيات رژيم پهلوي، رؤساي اين شركت را انتخاب يا بركنار مي نمود و همواره بخش اعظمي از پورسانت هايي را كه از رهگذر خريدهاي عمده اين تعاوني از كشورهاي خارجي به حساب رئيس «اتكا» مي ريختند، براي خود و براي شركت امنأ طلب مي كرد.

ایادی به كليه رؤساي تعاوني ارتش دستور داده بود تا براي خريدهاي عمده نظير پارچه و برنج و روغن و قندوشكر با بازرگانان بهايي يا يهودي قرارداد تنظيم كنند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=754

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!