2

چگونگی نزول کتاب مقدس یهودیان بر موسی کلیم‌الله(ع)

  • کد خبر : 34008
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
چگونگی نزول کتاب مقدس یهودیان بر موسی کلیم‌الله(ع)
تورات، در متداول‌ترین کاربرد، نام پنج سفر کتاب اول عهد عتیق (تورات) و از کتاب مقدس یهودیان است که به اسفار خمسه نیز مشهور است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، حاخام دکتر یونس حمامی لاله زار، رهبر کلیمیان ایران، در نشست نزول کتب آسمانی با محور یهودیت با بیان اینکه شریعت یهود برگرفته از حضرت موسی(ع) است، اظهار کرد: تورات، در متداول‌ترین کاربرد، نام پنج سفر کتاب اول عهد عتیق (تورات) و از کتاب مقدس یهودیان است که به اسفار خمسه نیز مشهور است.

وی عنوان کرد: واژه تورات، گاه بر کل «عهد عتیق» اطلاق می‌شود، این تورات را به عقیده یهودیان، خداوند از طریق موسی کلیم‌الله، یکی از پیامبران اولوالعزم در کوه سینا به بنی اسرائیل در پنج کتاب(سفر) ابلاغ کرده است.

حمامی لاله زار ادامه داد: سفر تکوین یا پیدایش؛ در اینجا داستان آفرینش جهان و سلسلةالنسب انسان، سرگذشتی از آدم و حوا، نوح، ابراهیم، لوط، اسماعیل، اسحاق، یعقوب و فرزندان اوست و با سرگذشت مرگ حضرت یوسف(ع) به پایان می‌رسد.

وی افزود: سفر خروج؛ چون ماجرای بردگی بنی اسرائیل در مصر، تولد و پیامبری حضرت موسی (ع)، خروج بنی اسرائیل از مصر و سرگردانی آن‌ها در بیابان است، در این سفر خروج، احکام بسیاری گفته شده و اعطای ده فرمان یا «احکام عشره» به حضرت موسی (ع) در همین بخش است.

رهبر کلیمیان ایران عنوان کرد: سفر لاویان نیز شامل احکام دینی و شرعی و آداب و قواعدی است که به ‌منزله کتاب راهنمای کاهنان بنی اسرائیل از «سبط لاوی» آداب عبادت در معبد و حدود طهارت و پاکي و اوقات مقدس و اعياد خاص است.

وی در ادامه به سفر اعداد اشاره کرد و گفت: در اینجا شامل مسافرت بنی اسرائیل در دشت (بیابان) و حوادثی که بین راه مصر و سرزمین موعود بر این قوم گذشت و فتح اراضی کنعان است.

حمامی لاله زار خاطرنشان کرد: سفر تثنیه شامل مقررات و فرمان‌های اسفار قبلی از زبان حضرت موسی(ع) خطاب به بنی اسرائیل به‌طور اختصار و تعیین یوشع به‌عنوان رهبر بنی اسرائیل و درنهایت، درگذشت حضرت موسی (ع) پیغمبر است و چون تکرار احکام و گزارش‌های قبلی است، گاه آن را «تکرار تورات» یا «تورات مکرر» می گویند.

وی در ادامه عنوان داشت: کتاب مقدس براساس وحی به حضرت موسی(ع) منتقل و توسط حضرت موسی(ع) به کتابت در می آید؛ حضرت موسی(ع) قبل از وفات 13 نسخه از کتاب مقدس را بر روی پوست حیوانات با مرکب خاص نوشته است که در کلیسا از آن نگهداری می شود.

حمامی لاله زار به نبوت حضرت موسی(ع) اشاره و عنوان کرد: اولین وحی از حضرت موسی(ع) شروع می شود و در مصر ادامه دارد که اوج نبوت و تثبیت این نبوت در پای کوه سینا است، در آنجا ابلاغ 10 فرمان که به شکلی کل شریعت یهود در این 10 فرمان گنجانده است و خداوند مستقیم به بنی اسرائیل ابلاغ می کند.

وی اظهار کرد: این 10 فرمان شامل ایمان به وجود خدا، عدم کفر و شرک، قسم نابجا نخوردن، تقدس و حرمت روز شنبه، احترام به والدین، زنا نکردن، دزدی نکردن، شهادت دروغ ندادن و دست درازی نکردن به مال و ناموس دیگران است.

رهبر کلیمیان ایران یادآور شد: که پس از آن بنی اسرائیل اعلام کردند که ما تحمل نداریم که کلام الهی را مستقیم بشنویم و قبول داریم حضرت موسی(ع) واسطه باشد و پیام خدا از طریق ایشان به ما نازل شود.

وی خاطرنشان کرد: از سفر پیدایش تا سفر خروج همه اینها پیش از 10 فرمان به حضرت موسی(ع) وحی شده و حضرت موسی(ع) آنهارا به کتابت در می آورد و برای مردم آموزش می دهد .

حمامی لاله زار یادآور شد: به امر خدا حضرت موسی(ع) 40 شبانه روز بالای کوه سینا می رود و در آنجا 613 شریعت به موسی(ع) ابلاغ می شود و بعد از آن طبق امر خداوند به تدریج این دستورات را ابلاغ می کند.

وی به شیوه ابلاغ این دستورات در تلموت اشاره کرد و ادامه داد: به حضرت موسی(ع) ابلاغ می شود که فلان فرمان را ابلاغ کن و موسی(ع) آن دستورات را ابتدا برای هارون می خواند و هارون در کنار موسی قرار می گرفت و فرزندان هارون وارد می شدند و حضرت موسی آیات را می خواند که پس از آنها نیز مشایخ و بعد از آن مردم می آمدند و موسی(ع) هر بار آیات را می خواند و حضرت موسی مجلس را ترک می کرد و هارون آن آیات را برای مردم می خواند، به این ترتیب آیات بارها تکرار می شدند.

حمامی لاله زار  بیان کرد: این فرمان از سوی حضرت موسی(ع) مرحله به مرحله طی 40 سال به مردم ابلاغ می شد و 613 فرمان جز دو مورد استثنا که درمورد قانون طهارت و قانون ارث بود به این ترتیب برای مردم ابلاغ می شد.

وی با بیان اینکه تورات با وفات موسی(ع) خاتمه پیدا می کند، عنوان کرد: برخی سوال می کنند که حضرت موسی چطور قبل از فوت خویش در مورد آخرت صحبت کرده است؛ باید گفت کسی که به توحید و نبوت ایمان دارد و در مقام پیغمر بودن قرار دارد، صحبت کردن در رابطه با آخرت چیز عجیبی نیست.

حمامی لاله زار با اشاره به اینکه هر یهودی موظف بود یک نسخه از تورات داشته باشد، گفت: نسخه برداری از نسخه حضرت موسی(ع) شروع شد و تا امروز که 3 هزار و 350 سال از آن زمان می گذرد نسخه نویسی به همان شکل ادامه دارد.

گفتنی است، صدو یکمین نشست از سلسله نشست های سواء کلمه از سوی هیئت اندیشه ورز اسلام و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با موضع کتب آسمانی برگزار شد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=34008

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!