1

ورزش ابزاری در دست رژیم های مستبد / از هیتلر تا بن سلمان

  • کد خبر : 33305
  • ۰۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
ورزش ابزاری در دست رژیم های مستبد / از هیتلر تا بن سلمان
عربستان از ابزار ورزش برای بهبود چهره خود در جهان استفاده می کند، به همین دلیل با استفاده از ورزش گلف تلاش دارد تا چهره ای بردبار و باثبات از خود ارایه دهد، کاری که در زمان نه چندان دور هیتلر انجام داد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز،  پایگاه خبری تخصصی ورزش گلف «لینگ فور» با انتشار گزارش به استفاده عربستان از این بازی برای بهبود چهره محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور می پردازد. مقامات سعودی تلاش می کنند تا با میزبانی بسیاری از تورنمنت های بین المللی و ستارهای جهانی ورزشی در داخل عربستان وضعیت این کشور را در نگاه جهانی بهبود بخشید تا دیدگاه ها در عرصه بین الملل نسبت به ولیعهد عربستان بهتر شود.

براساس این گزارش، دو سال قبل از الحاق اتریش، آلمان در سال 1936 میزبان بازی های المپیک تابستانی بود. آمریکایی ها این بازی ها را به طور کلی به دلیل پیروزهای جسی اونز، دونده آمریکایی در مقابل دیدگان هیتلر به یاد می آورند. او توانست در آن مسابقات 4 مدال طلا را کسب کند. او در حضور هیتلر توانست مدال دو 100 متر مردان را به دست آورد. هم اکنون قسمت وی آی پی ورزشگاه المپیک شهر برلین به نام این ورزشکار آفریقایی- آمریکایی است. اما تاریخ، المپیک سال 1936 را به دلیل بدبینانه دیگری نیز ثبت می کند. این مسابقات نخستین تلاش بی نهایت موفقیت آمیز برای شستشوی ورزشی است. این مسابقات بستری را برای هیتلر فراهم کرد تا بتواند آلمان را به عنوان عضوی باثبات، بردبار و مورد اعتماد در جامعه بین الملل نشان دهد.

این گزارش به نقل از «جوزف گوبلز» رئیس تبلیغات نازی در سال 1933 میلادی نوشت که باید خوب حکومت کرد، دولت خوب به تبلیغات خوب نیاز دارد. مسابقات 1936 برلین این فرصت را فراهم کرد.

در طول 9 دهه گذشته، رژیم های استبدادی در سراسر جهان از گوبلز آموختند و با او همراه شدند. چین، روسیه و عربستان و برخی از کشورهای دیگر هنر شستشوی ورزشی شکار کردند. این مسئله به این معناست که از مسابقات سطح  بالا برای نشان دادن کشورهای میزبان استفاده عمدی می شود تااین کشورها را کشورهایی با انصاف و عادل و مترقی نشان دهند، درحالی که بیشتر مواقع چنین نیستند.

گلف و بهبود چهره

در این گزارش آمده است که لیگ جهانی سوپر گلف با یک تهدید ساختاری مواجه شده است، به طوری که نمی تواند برای تداومش هزینه کند. بنابراین SGL زیر چتر شرکتی به نام LIV Golf Investments تشکیل شدکه حمایت اصلی توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی در عربستان انجام می شود.

براساس این گزارش، هدف اصلی صندوق سرمایه گذاری عربستان، توسعه فرصت های اقتصادی در عربستان خارج از صنعت نفت است، جایی که شستشوی ورزشی از آنجا صورت می گیرد.

در این گزارش آمده است: عربستان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است، اما ثروت خود را مدیون نفت است. جهان هر روز وابستگی خود را به نفت کمتر می کند. با این تحول، عربستان به سرمایه گذاری خارجی وابسته تر شده است. اما این سرمایه گذاری کندتر از آنچه عربستان تصور می کرد، انجام شد. برای عربستان کافی نیست که به عنوان دومین ذخایر نفتی کره زمین باشد. اگرچه عربستان امیدوار است که در دوران پسا نفت مقاومت کند، بنابراین باید خود را اینگونه تصور کند که در دوره جدید، سرمایه گذاران غربی با آن احساس راحتی کنند. دوره ای که تاریخ سرکوب زنان و اقلیت های دینی و مخالفان را به تصویر می کشد.

از سوی دیگر، پرفسور« جول بویکوف» رئیس دپارتمان سیاست و دولت در دانشگاه پاسیفیک، می گوید: عربستان به دلیل مشکلات مربوط به حقوق بشر از زمان های دور مورد انتقاد قرار گرفته است. این کشور قبل از هر چیز با دراختیار داشتن نفت توانسته مقاومت کند و این مسئله به این کشور کمک کرده است.

لیگ سوپر گلف، اولین اقدام عربستان در دنیای ورزش نیست. عربستان برای استفاده از بازی گلف به عنوان ابزار جدیدی برای شستشوی ورزشی تلاش کرد تا قبل از اینکه سوپر لیگ گلف سرش را بالا بگیرد، نتیجه بدهد. هدف از شستشوی ورزشی، عادی سازی رژیم های سرکوب گر از طریق منحرف کردن توجه ها نسبت به اعمال بدشان یا به حداقل رساندن این اعمال است.

استفاده عربستان از مسابقات گلف

در سال 2016 میلادی، محمد بن سلمان به اداره کل ورزش در این کشور دستور داد تا جذب نخبگان رویدادهای ورزشی بین المللی را آغاز کند. این درحالی است که دستکم دوسال پیش، بن سلمان دستور قتل جمال خاشقچی را صادر کرد. با وجود این نگرانی‌ها، زنان عربستان درحال حاضر در رستوران ها غذا می خورند و گلف بازی می کنند.اما هنوز زنان از نظر قانون مشکلات بسیاری دارند و باید زیر نظر یک قیم مرد زندگی کنند که بیشتر جنبه های زندگی آنها را کنترل می کند. اصلاحات محدودی در سال های اخیر انجام شده است، اما مخالفانی که از آزادی های گسترده تر حمایت می کنند، به مدت نامحدودی در زندان ها به سرمی برند.

پژوهشگر دیدبان حقوق بشر در سال 2020 میلادی می گوید که به جهان گفته می شود که عربستان حقوق زنان را به روز رسانی کرده است، اما واقعیت این است که تحرک یا محیط سازمان یافته ای برای حقوق زنان نیست تا بتوانند حقوق خود را در امنیت مطالبه کنند. به همین دلیل فضای کمی برای پیشرفت بیشتر وجود دارد.

اما ورود در عرصه ورزشی باعث می شود تا رسانه ها را از اخبار مربوط حقوق بشر در این کشور دور کند. غربی هایی که ورزش را دنبال می کنند و تنها اخبار حوادث جاری را در حد متوسط دنبال می کنند، اخبار ورزشی مربوط به عربستان را بیشتر اخبار است که می شنوند.

در واقع راهبرد گوبلز و عربستانی ها متکی براین است که روزنامه نگاران گلف نگاه انتقادی خود را رها می کنند و ادعا می کنند هیچ اشکال و خطایی وجود ندارد. بازی گلف که در سوپر لیگ برگزار می شود، با بازی گلف در آمریکا، استرالیا یا انگلیس متفاوت نیست . این مسئله به این معنا نیست که این کشورها هیچ سابقه حقوق بشر ندارند تا شرمنده شوند. اما به این معناست که هیچ یک از این کشورها به دنبال استفاده از گفل برای پنهان کردن جنایات خود علیه حقوق بشر نبودند. اگرچه عربستان در استفاده از گلف برای مخفی کردن جنایت هایش موفق بوده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=33305

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!