0

نگرانی محافل اسرائیلی از گسترش نفوذ ایران در آفریقا

  • کد خبر : 52165
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
نگرانی محافل اسرائیلی از گسترش نفوذ ایران در آفریقا
در پی سفر رئیس‌جمهور کشورمان به قاره آفریقا، محافل صهیونیستی از نفوذ فزاینده ایران در این قاره و گسترش محور ضداسرائیلی در این قاره ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در شرایطی که رژیم اشغالگر اسرائیل تلاش می‌کند، از نفوذ ایران در خاورمیانه شدیداً نگران است.

اگرچه هدف اعلام شده ایرانی‌ها بهبود وضعیت اقتصادی خود است، اما هدف راهبردی این کشور، تقویت محور کشورهای مخالف آمریکا و غرب است که چالش جدیدی را برای رژیم اشغالگر که تاکنون فاقد سیاست خارجی فعال برای مقابله با نفوذ فزاینده ایران بوده، به وجود آورده است.

مایر بن شبات، رئیس سابق شورای امنیت داخلی اسرائیل، تأکید کرد پس از تجدید روابط با عربستان سعودی و امارات و تحکیم شراکت راهبردی با روسیه، مجامع سیاسی و امنیتی اسرائیل روند روابط ایران با کشورهای قاره آفریقا را که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران هفته قبل به آنجا سفر کرد زیر نظر دارند.

این اولین سفر یک رئیس جمهور ایران به این قاره در بیش از یک دهه گذشته است و وی با رهبران کنیا اوگاندا و زیمبابوه دیدار کرد؛ هدف اعلام شده او گسترش همکاری‌های اقتصادی بین کشورش و آفریقا است که ایران آن را قاره فرصت‌ها می‌داند.

وی در مقاله‌ای در اسرائیل هیوم نوشت: غیر از جنبه‌های اقتصادی، محافل اسرائیلی بر این باورند که این سفر با هدف تداوم حرکت سیاسی اخیر ایران از طریق تقویت موقعیت و نفوذ این کشور در قاره آفریقا و گسترش اردوگاه کشورهای مخالف آمریکا انجام شده است به ویژه پس از دیدار وزرای امور خارجه ایران و سودان پس از وقفه هفت ساله، که تجدید روابط را مورد بحث و بررسی قرار دادند. وی مدعی شد سودان قبلاً شریک تلاش‌های ایران برای تامین تسلیحات حماس بود و علیرغم پیوستن سودان به توافقنامه‌ عادی‌سازی در سال ۲۰۲۰، امضای آن به دلایل مختلف به تعویق افتاده است.

وی افزود: محافل اسرائیلی گام مهم دیگر ایران در قاره آفریقا را که دو هفته پیش و این بار به سمت مصر، برداشته شد، رصد کردند که با راه‌اندازی خط پرواز مستقیم بین دو کشور  همراه بود که بیش از چهل سال است قطع شده بود.

این نویسنده اسرائیلی خاطرنشان کرد: رصد رفتار ایران در قاره آفریقا از سوی اسرائیل به تقویت روابط ایران با کشورهای مهم این قاره مانند آفریقای جنوبی و الجزایر رسیده است که این کشور یکی از کشورهای عربی است که با ایران روابط خوبی داشته و اخیراً به دلیل تیرگی روابطش با مراکش پس از عادی‌سازی، همراه با اقدامات اسرائیل برای به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی خبرساز شده است.

وی تأکید کرد: ارزیابی اسرائیل از گسترش نفوذ ایران به قاره آفریقا، خنثی کردن تأثیر تحریم‌های اعمال شده بر آن و گشودن گزینه‌های جدید برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور است و در عین حال هدف آن خدمت به یک استراتژی گسترده‌تر است. هدف این است که بر طراحی نظم نوین جهانی تأثیر بگذارد و یک سیستم چندجانبه ایجاد کند که به تعادل برسد و وزن ایالات متحده و غرب را تضعیف و چالش‌های امنیتی و استراتژیک بیشتری را بر اسرائیل تحمیل کند.

اسرائیل معتقد است دولت بایدن به تحولات ایران توجهی ندارد، بلکه به مسائل داخلی، رقابت با چین و جنگ در اوکراین و روسیه مشغول است و نباید انتظار داشته باشیم که تحرکات ایران در آفریقا او را به کاری وادار کند.

با توجه به افزایش نفوذ ایران در آفریقا، بن شبات توصیه می‌کند که رژیم اشغالگر چند گام پیشگیرانه یا موازی با تلاش‌های ایران بردارد که اولین آنها تقویت هر چه بیشتر تسلط اسرائیل بر کشورهای آفریقایی به ویژه  کشورهایی که هدف تلاش‌های ایران هستند و دوم تکمیل توافق‌ عادی‌سازی با سودان علیرغم شرایط داخلی آن و سوم هشدار صریح به مصر نسبت به پیامدهای نزدیک شدن به ایران است. چهارمین اقدام پیشنهادی وی به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی است که همگی به تضعیف تلاش‌های ایران علیه این رژیم کمک می‌کند اما همه این گام‌ها تضمین کننده مهار نفوذ ایران در آفریقا نیست.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=52165

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!