2

نتانیاهو و سیاست یهودی‌سازی مناطق عرب‌نشین

  • کد خبر : 47970
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
نتانیاهو و سیاست یهودی‌سازی مناطق عرب‌نشین
آنچه می خوانید بخشی از تحلیل منصور براتی، کارشناس ارشد مسائل اسرائیل در نشست «بحران اسرائیل از شورش‌های خیابانی تا اتحاد مقاومت» است که در دفتر خبرگزاری مهر دایر شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، اظهار کرد: موضوع شدت گرفتن حملات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی در ماه رمضان یک موضوعی است که همه‌ساله تکرار می‌شود و دلیل آن این است که منطق تقویم قمری و تقویم عبری یکی است و هم‌زمانی برخی مناسبت‌های یهودی‌ها و مسلمان‌ها باعث افزایش درگیری‌ها می‌شود.

در ماه مبارک رمضان تعداد مسلمانانی که برای نماز و اعتکاف در مسجدالاقصی حاضر می‌شوند افزایش پیدا می‌کند؛ در سمت مقابل نیز شمار یهودیانی که برای انجام مناسبت‌های مذهبی نظیر عید پسح وارد مسجدالاقصی می‌شوند، افزایش پیدا می‌کند و این هم‌زمانی مناسبت‌ها در تقویم قمری و عبری اوج بحران بین رژیم صهیونیستی و فلسطین است.

در سال جاری نیز درگیری‌ها از نوامبر ۲۰۲۲ و قبل از پیروزی نتانیاهو آغاز شده بود و آن‌ها نتوانستند این درگیری‌ها را مدیریت کنند و هم‌زمانی عیدی یهودیان با ماه مبارک رمضان و برنامه‌ای که کابینه نتانیاهو برای آینده سرزمین‌های اشغالی باعث افزایش این درگیری‌ها شده است. کابینه نتانیاهو از زمان تشکیل یک برنامه سیاسی ۱۲ گانه‌ای را منتشر کرد که بسیار چالش‌برانگیز است.

یکی از محورهای آن همین اصلاحات قضائی است که منجر به شکل‌گیری شرایط و بحران‌های فعلی در رژیم صهیونیستی شده است، یکی دیگر از رئوس این برنامه الحاق رسمی کرانه باختری به اسرائیل است و رسماً اعلام کرده‌اند که در این دولت این کار انجام خواهد شد؛ نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که کابینه فعلی اسرائیل چه تمام کرانه باختری و یا شهرک‌های رژیم صهیونیستی واقع در کرانه باختری را به خاک اسرائیل اضافه کند، در هر دو صورت زیربنای پیمان اسلو که بر اساس منطق دو دولت انجام شده است را نقض خواهد کرد‌.

برنامه سیاسی ۱۲ گانه‌ای کابینه نتانیاهو از عوامل اصلی بحران کنونی است؛ برنامه‌ای که محورهای اصلی آن اصلاحات قضائی، برنامه الحاق رسمی کرانه باختری به اسرائیل، اقدامات علیه پیمان اسلو، یهودی‌سازی مناطق عرب‌نشین، احیای قانون اعدام، تسهیل آتش‌گشودن نیروهای نظامی و مصونیت قضائی آنها، و تغییر قوانین به نفع نژادپرستی است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=47970

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!