1

مخالفت آمریکا و صهیونیست ها از حضور تندروها در دولت نتایناهو

  • کد خبر : 42717
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
مخالفت آمریکا و صهیونیست ها از حضور تندروها در دولت نتایناهو
اکثر شهرک نشینان سرزمین های اشغالی، برخی سیاسیون صهیونیستی و نیز متحدان آمریكایی نتانیاهو نسبت به وارد كردن چهره ‌های تندرو در كابینه هشدار جدی داده ‌اند. برخی پیش بینی کرده اند کاخ سفید شاید به سمت تحریم برخی وزرای کابینه نتانیاهو نظیر بن غفیر برود.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، دولت آمریکا، برخی سیاسیون صهیونیستی و اکثر شهرک نشینان سرزمین های اشغالی با حضور افراطی ها و تندروهای مذهبی در دولت نتانیاهو مخالفت کردند؛ زیرا حضور آنها زمینه درگیری بیشتر رژیم صهیونیستی با ملت فلسطین و نیز تنش بیشتر در کرانه باختری را فراهم می کند.

تندروترین كابینه رژیم صهیونیستی یعنی کابینه نتانیاهو در شرایطی در روزهای آینده می خواهد كار خود را آغاز كند كه از هم اكنون زنگ ‌های هشدار آن از داخل و خارج تل آویو به صدا در آمده است.

یائیر لاپید، نخست ‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی که دوره اش با روی کار آمدن کابینه جدید این رژیم پایان می ‌یابد، از هم اكنون هشدار می دهد که كابینه نتانیاهو با حضور احزاب تندرو دینی باعث خواهد شد تا ما با عواقب بدی در سطح داخلی و خارجی رو‌به‌رو شویم و بلای بدی بر سر ما خواهد نشست. لاپید گفت: «تندروهای دینی ما را به سمت جهان سومی خواهند برد. ما با آمریکایی‌ها و همچنین خودمان مشکل پیدا خواهیم كرد.»

آلون پینکاس، سرکنسول سابق رژیم صهیونیستی از سال 2000 تا 2004 در شهر نیویورک آمریكا نیز در روزنامه اسرائیلی «‌هاآرتص» می‌ نویسد: «افرادی قرار است در تل آویو قدرت را به‌ دست گیرند که در ارتش خدمت نکرده ‌اند اما در مورد مسائل صلح و جنگ تصمیم خواهند گرفت. آنها مذهبی ‌های تندرویی هستند كه در جامعه کار نمی ‌کنند اما می خواهند اقتصاد را مدیریت كنند. حاكمان كابینه تل آویو با نقض قوانین، سابقه جنایت دارند اما می خواهند قوه قضائیه را اصلاح كنند. این افراد هرگز تاریخ، ریاضی یا انگلیسی نخوانده ‌اند، اما به ‌دنبال اداره سیستم آموزشی هستند.»(1)

بسیاری از شهرک نشینان صهیونیستی نیز به دلیل حضور افراطی هایی نظیر بن غفیر در کابینه جدید نتانیاهو اعلام کردند دیگر امنیت در سرزمین ‌های اشغالی میسر نمی ‌شود. به گزارش کانال ۱۲ عبری، بر اساس یک نظر سنجی، فقط ۳۱ درصد اسرائیلی ها معتقدند دولت آینده تل ‌آویو برای عملیات ضد اسرائیلی و درگیری‌ها با فلسطینیان راه‌ حلی دارد. بر اساس این نظرسنجی، ۵۲ درصد اسرائیلی ‌‌ها دولت آینده را فاقد توان برای رسیدن به راه ‌حلی برای این معضل می‌ دانند.(2)

آمریکا نیز درباره انتصاب تندروها در وزارتخانه‌ های امنیتی این رژیم هشدار داد. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی درباره اختلافات واشنگتن و تل آویو بعد از روی کار آمدن راست‌ گراها، نوشت: «دولت جو بایدن به نتانیاهو اعلام کرده وزیران (جنگ) و امنیت عمومی را از میان افرادی انتخاب کند که آمریکا بتواند با آنها کار کند. آمریکا تاکید کرده برای موفقیت همکاری امنیتی بین تل ‌آویو و واشنگتن، نتانیاهو لازم است که درباره انتصاب افراد در این وزارتخانه ‌ها دقت کند.»(3)

تأثیری که روی کار آمدن تندروهایی نظیر خاخام دوو لیور، اسموتریچ و بن غفیر بر روابط رژیم صهیونیستی با آمریکا برجای خواهد گذاشت، تا آنجاست که برخی پیش بینی کرده اند کاخ سفید شاید به سمت تحریم برخی وزرای کابینه نتانیاهو برود. دیوید ماکوفسکی از «مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» که در زمان باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، روی مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین کار می کرد، به وب سایت «ان پی آر» می گوید: «به نظر من آمریکا احتمالاً بن غفیر را تحریم خواهد کرد. مقامات واشنگتن به شدت در حال بررسی این موضوع هستند.»(4)

نتیجه آنکه صهیونیست ها و برخی مقامات سابق صهیونیستی و نیز متحدان آمریكایی نتانیاهو نسبت به وارد كردن چهره ‌های تندرو مانند اسموتریچ و بن گویر در كابینه هشدار داده ‌اند. از این رو نتانیاهو طی روزهای آینده ناگزیر خواهد بود كه میان جدایی از تندروهای صهیونیست و شكست در تشكیل كابینه یا روی گردانی از آمریكایی‌ ها و درصد زیادی شهرک نشینان صهیونیستی یك گزینه را انتخاب كند.

پی نوشت:
(1). سرویس کیهان، “نخست‌ وزیر موقت رژیم صهیونیستی: بلای بدی بر سر اسرائیل خواهد آمد”، کد خبر ۲۵۴۱۷۸، ۱ آذر ۱۴۰۱
(2). اسلام تایمز، “نظر ۵۲ درصد صهیونیست‌ها: نتانیاهو قدرت کنترل عملیات ضد اسرائیلی‌ را ندارد”، ۶ آذر ۱۴۰۱
(3). شبکه العالم، “اخراج نماینده تندرو رژیم صهیونیستی از همایشی در شهر حیفا”، 1 آذر 1401
(4). برخط نیوز، “روابط تل آویو-واشنگتن، گروگان ارتدوکس ها …” ۱۰ آذر ۱۴۰۱

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=42717

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!