2

فعالیت های لابی صهیونیستی یهودی در ترکیه

  • کد خبر : 61574
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۵۹
فعالیت های لابی صهیونیستی یهودی در ترکیه
صهیونیسم که با هدف ایجاد یک کشور مستقل یهودی در فلسطین وارد عرصه سیاست جهانی شد، از زمان امپراتوری عثمانی همواره از سوی افکار عمومی ترکیه مورد توجه قرارداشت.حضور یهودیان در امپراتوری عثمانی را به دو شکل می توان دسته بندی کرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، صهیونیسم که با هدف ایجاد یک کشور مستقل یهودی در فلسطین وارد عرصه سیاست جهانی شد، از زمان امپراتوری عثمانی همواره از سوی افکار عمومی ترکیه مورد توجه قرارداشت.حضور یهودیان در  امپراتوری عثمانی را به دو شکل می توان دسته بندی کرد.

در شکل اول با گسترش مرزهای امپراتوری عثمانی، جامعه یهودیان در محدوه حکومتی عثمانی قرارگرفتند ودرشکل دوم با مهاجرت یهودیان ساکن در اقصی نقاط مختلف جهان که مورد آزار و اذیت بودند و اسکان در سرزمینهای عثمانی تحت حمایت امپراتوری عثمانی قرار گرفتند. با این حال، تعداد مهاجرت صورت گرفته بسیار زیاد نبوده است.

موج  مهاجرت اصلی یهودیان پس از اتخاذ تصمیم برای اخراج یهودیان از اسپانیا در سال 1492 میلادی و از پرتغال در سال 1496 میلادی آغاز شد وتا زمان فروپاشی امپراتوری عثمانی با نگرش اُمت و ملت عثمانیان یهودیان مهاجر در صلح در سرزمینهای عثمانی که حکم جزیره نجات بخش بود ساکن بودند.

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل : «لابی یهودی در ترکیه قوی‌تر از لابی یهودی در اسرائیل است. اما سوال اصلی این است که چرا افراد زیادی در ترکیه ازلابی اسرائیل و صهیونیست حمایت می کنند؟

اولمرت این سخنان را سال ها پیش گفته بود،پاسخ سوال شما در اینجا نهفته است ایالات متحده آمریکا میلیاردها دلاری به اسرائیل و بین شهرک نشینان و همچنین حامیان آنها در سراسر جهان برای فعالیت های لابیگری  تخصیص داده است. لابی صهیونیستی در ترکیه و هم در سیاست و رسانه ها شروع به فعالیت نمود.

عنوان «لابی یهود» دو مفهوم مجزا را در یک ظرف در هم می آمیزد: از یک سو یهودیت به عنوان دینی چند هزار ساله که تفاسیر گوناگونی ارائه کرده است و از سوی دیگر، صهیونیسم، ایدئولوژی سیاسی، ناسیونالیستی و استعماری که قدمت آن فقط به یک قرن پیش می رسد.

«لابی» به معنای لغوی به عنوان «گروه فشار تشکیل شده از سوی جریانی خاص برای کسب منافع سیاسی» تعریف می شود.بنابراین، فعالیت های لابی گری به مجموعه انواع فعالیت های انجام شده برای حصول منافع یک گروه خاص مورد نظر استفاده می شود.

درنهایت اصطلاح “لابی اسرائیل” به عنوان یک چتر حمایتی عمل می کند و به ائتلاف افراد و سازمان هایی اشاره دارد که فعالانه برای هدایت سیاست خارجی کشورها به نفع اسرائیل تلاش می کنند.

این لابی دلیل اصلی سیاست های کلان آمریکا در قبال کشورهای مسلمان است که  متاسفانه هیچگونه مبنای اخلاقی و راهبردی ندارد. لابی اسرائیل را می توان به عبارتی سازمانی گسترده و بدون مرکز واحد در نظر گرفت.شایان ذکر است  در این طیف گسترده، سازمان‌های مختلفی نیز وجود دارند که گاهاً دیدگاه‌های سیاسی یکسانی ندارند.

این جریان های لابی در سال های اخیر فعالیت های خود را به صورت علنی آغاز کرده اند.مهمترین هدف لابی یهودی صهیونیستی ایجاد برنامه های صوری و پوششی که قتل ها و کشتارهای اسرائیل را در جهان به طور عام و در جغرافیای اسلامی به طور خاص استتار و مخفی می کند تا اطمینان حاصل شود که قدرت های سیاسی دولت های مختلف به نفع رژیم صهیونیست تصمیم گیری کنند و شخصیت های دشمن را در افکار عمومی بدنام نمایند.

لابی صهیونیستی جریان های مالی خود را برای اهداف فوق به این رسانه انتقال می دهند.صهیونیستها و مُبشران مسیحی هرگز نمی خواهند مسلمانان جزو صاحبان قدرت در سرزمین های خودشان باشند.همکاری نزدیکی بین این جریان ها هست تا اسلام و مسلمانان را از راس قدرت حذف کنند.زیرا صهیونیسم و ​​ مبشران مسیحی برادران دوقلو هستندو هر دو مکمل یکدیگر هستند.فعالیت های آنها با هم پیش می رود.هم صهیونیست ها و هم انجیلیست ها متحد یکدیگرهستند.

همانگونه که پروردگار متعال در سوره اسراء آیه 16 نیز اشاره دارد.

«و ما چون اهل دیاری را بخواهیم به کیفر گناه هلاک سازیم پیشوایان و متنعّمان آن شهر را امر کنیم (به طاعت، لیکن) آنها راه فسق (و تبهکاری و ظلم) در آن دیار پیش گیرند (و مردم هم به راه آنها روند) پس آنجا تنبیه و عقاب لزوم خواهد یافت، آن گاه همه را هلاک می‌سازیم.»

لابی صهیونیستی ؛ سعی دارد با قتل های سیاسی از برخورد نزدیک کشورهای مسلمان در مقابل قتل عام و کشتار مسلمان را بگیرد.  ایجاد هرج و مرج سیاسی و اقتصادی دوره ای در کشورهای مسلمان از مهارت و استعداد لابی صهیونیست است.

بن فریدمن، کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در مقاله‌ای مفصل توضیح می‌دهد: «این واقعیتی خوب یا بد است و غیر قابل انکار که هیچ‌کس نمی‌تواند قدرت لابی اسرائیل در واشنگتن را انکار کند. شکی نیست که لابی اسرائیل یکی از تأثیرگذارترین نیروها در سیاست آمریکا است.

اگر کشوری مجبور بود روابط خود را با اسرائیل بهبود بخشد تا روابط خود را با آمریکا بهبود بخشد، آن وقت هم آمریکا و هم آن کشور قربانی لابی صهیونیستی یهودی شدند.

نخست‌وزیر کشوری مانند آلمان که دهه‌ها برتری گفتمان حقوق بشر را داشته و سعی کرده درس‌های حقوق بشری را به کشورهای دیگر بیاموزد، حتی نمی‌تواند به کشتار غیرنظامیان رژیم صهیونیستی ، بگوید «ایست».وی حتی نمی تواند درخواست آتش بس کند و تنها می تواند  نقشی که از سوی لابی صهیونیستی به او داده شده است را با عبارت «اسرائیل حق دفاع از خود را دارد» ایفا کند.هدف اصلی لابی صهیونیستی تأثیرگذاری بر مکانیسم های تصمیم گیری قدرت های سیاسی است.

یکی دیگر از روشهای این لابی ترمیم چهره اسرائیل در نظام بین الملل است.

هر مسلمانی که بصیرت ایمان داشته باشد می داند و معتقد است که می توان به مارهای سمی اعتماد کرد، اما اسرائیل و رژیم صهیونیست قابل اعتماد نیست زیرا صهیونیست از مارهای سمی  نیز خطرناکتر است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=61574

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!