1

یورش دهها صهیونیست به مسجد الاقصی همزمان با عید حنوکا

  • کد خبر : 57751
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۰۲
یورش دهها صهیونیست به مسجد الاقصی همزمان با عید حنوکا
دهها شهرک نشین صهیونیستی امروز همزمان با رسیدن عید یهودی انوار(روشنایی) و با حمایت پلیس رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی یورش بردند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، دهها شهرک نشین صهیونیستی صبح روز یکشنبه ۱۹ همزمان با رسیدن عید یهودی الانوار یا حنوکا، به مسجد الاقصی یورش بردند.

شاهدان عینی گزارش دادند: دهها شهرک نشین با حمایت پلیس اشغالگر صهیونیستی به صحن‌های مسجد الاقصی یورش بردند و به گشت و گذار در مسجد و ادای مناسک تلمودی اقدام کردند.

خبرنگار خبرگزاری وفا گزارش داد: پلیس اشغالگر در باب‌های قدیمی مسجد الاقصی برای جلوگیری از رسیدن فلسطینی‌های به این مسجد مستقر شدند.

عید انوار یا حنوکا یا عید اخلاص یکی از جشن‌های باستانی یهودیان است، این جشن هشت روزه تقریبا با ایام کریسمس مسیحیان همزمان است.

این جشن در ماه دسامبر برای یادآوری خاطره پیروزی‌های قدیمی مردم یهود برگزار می شود.

عید انوار یا حنوکا یادآور یکی از معجزات در تاریخ یهودی است که بر اساس آن، تنها چراغ باقی مانده در نیایشگاه مکابیون در زمان جنگ با یونانیا به مدت هشت روز روش می ماند. این درحالی است که این چراغ تنها برای یک روز روغن داشت.

براساس تاریخ یهود، حزب قدیسین که از اورشلیم گریختند، متاتیاس (متاتیاهو)، بزرگ خانواده حشمونی‌ها را که کمی پس از آن درگذشت، به رهبری خود برگزیدند. جانشین او پسرش یهودا ملقب به مکابی بود که علیه سلوکیان شورش کرد.

وی پس از چند بار نبرد در سال‌های ۱۶۶–۱۶۵ پیش از میلاد بر آنان پیروز شد و بخش بزرگی از یهودیان که دودل بودند به او پیوستند. این پیروزی باعث شد تا آنتیوخوس چهارم به یهودیان اجازه پرداختن به امور دینی در کنار «انصار تاغرق» بدهد. مکابی‌ها در تاریخ ۲۵/ ۱/۱۶۴ق. م به اورشلیم بازگشتند و تاکنون هم یهود این مناسبت را با عنوان عید روشنایی‌ها یا حنوکا جشن می‌گیرد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=57751

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!