3

روز شبات؛ گامی برای برقراری صلح در جهان

  • کد خبر : 36133
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
روز شبات؛ گامی برای برقراری صلح در جهان
یهودیان به عنوان یک وظیفه شرعی با اجرای مراسم شبات و در راستای تقدیس بخشیدن به آن، ملکوت خداوند را متبارک خوانده و برای برقراری صلح و سلامتی و برکت در سرتاسر دنیا دست به دعا و نیایش می گذارند. بطوری که علمای یهود بر این باورند؛ شبات نمادیست از سرنوشت کامل بشری.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، روز شبات یکی از ارکان اصلی مذهب یهود، نیز پایه و اساس ایمان هر فرد یهودی است. یهودیان با تعطیل نمودن شبات به‌نوعی می‌کوشند از دنیای مادی و گرفتاری‌های آن دوری جویند و گامی مثبت به‌سوی معنویات بگذارند. در این راستا، جسم و روحشان را برای رسانیدن به تکامل آماده می‌سازند، تا بتوانند با مشکلات و معضلاتی که در هفته جدید در پیش رو دارند ایستادگی کنند.

زیرا طی هفت روز کار، مجالی نخواهد بود تا انسان حتی به ماهیت اصلی خود واقف شود اما با فرارسیدن شبات، این فرصت شکل خواهد گرفت تا هم بتوان به هویت اصلی پی برد و هم آن را بازیافت نمود.

وابستگی طریقت و دین یهود به شبات

شبات، روز راحتی و تقدس برای قوم یهود هست به‌طوری‌که دین یهود و طریقه حیات یهودی وابستگی شدیدی به این روز دارند. شبات روزی است که نقش خود را بر هر فرد یهودی به‌جای گذاشته و او را بین ملل ویژگی بخشیده است.

در تورات مقدس روز شنبه علامت عهد میان خدا و قوم بنی‌اسرائیل بوده است زیرا در این روز خداوند کار آفرینش جهان (از نیستی به هستی آوردن) را پایان داد. روز شنبه نه‌فقط برای فرد یهودی، بلکه برای خدمتکاران و حیواناتی که برای او به‌کارگماشته می‏شوند نیز روز آرامش و استراحت است. از اینجاست که شنبه دارای جنبه‏های مختلف مذهبی، ملی، تاریخی و اجتماعی هست.

نگاه اریک فروم «فیلسوف یهودی» به آئین شبات

«اریک فروم» روانشناس یهودی فلسفه «شبات» را چنین بیان می‏ کند: ازآنجا که در مرتبه اول در ده فرمان دلیل تقدیس شبات آرامش پس از خلقت (کتاب خروج فصل ۲۰ آیه ۸) و در مرتبه دوم دلیل آن را خروج از مصر و آزادی ذکر می‏نماید، (کتاب تثنیه فصل ۵ آیه ۱۵) «یادآور که در سرزمین مصر غلام بودی و خداوندت باقدرت قوی و بازوی افراشته تو را ازآنجا بیرون آورد، به همین جهت خداوندت به تو فرمان داد (دستورات) روز شبات را رعایت کنی».

بی‌تردید نگاهداری از شبات و قدوسیت بخشیدن به آن نه‌تنها از اساسی‌ترین اصول فرهنگی و مذهبی یهودیان به شمار می‌رود، بلکه نزد آنان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. با استناد بر کتاب مقدس «تو راه» در سفر برشیت پاراشای پیدایش فصل دوم، اشاره‌شده کارهای آسمان و زمین و تمام متعلقاتشان پایان پذیرفت.

علمای یهود بر این باورند، شبات نمادیست از سرنوشت کامل بشری، زیرا انسان روحاً و جسماً نیازمند فرصتی است برای کسب انرژی‌های عشق و صلح (آرامش)، و شبات همین فرصت است فرصتی که نه‌تنها باعث خودشناسی می‌شود بلکه می‌توان خداوند را هم شناخت. ازاین‌رو یهودیان قبل از پایان روز ششم (جمعه قبل از غروب آفتاب) جهت برگزاری ضیافت و پذیرایی مهمانان شبات بهترین خوراکی‌ها و میوه‌ها را تدارک خواهند دید، خود را تمیز و منزه نموده، بهترین و زیباترین البسه را می‌پوشند و با اجتماع نمودن در کنیساها، برای استقبال شبات، همه یک‌صدا آواز خوش و زیبای لخا دودی را سر می‌دهند.

اعمال و قوانین شبات

قوانین شبات از مهم‌ترین فرمان‏های تورات مقدس و روز شبات از مقدس‌ترین روزهای سال است. اهمیت این قوانین به‌اندازه‌ای است که هنگامی‌که نور جلال الهی برای اعطای ده فرمان اولیه تورات بر کوه سینای متجلی شد، پس از اعلام اصول یکتاپرستی، پرستش نکردن بت‏ها و سوگند نخوردن نابجا و بی‏مورد به نام خدا، در فرمان چهارم قانون «شبات» را به‌طور مفصل دستور فرمود. درباره این قانون بیش از ۵۰ بار در تمام کتب مقدس تأکید گشته و برای اشخاصی که عمداً در اجرای قوانین شبات اهمال می‏کنند کیفر و مجازات سختی تعیین‌شده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=36133

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!