0

روز زمین؛ روز مبارزه فلسطینی‌ها علیه طرح یهودی سازی صهیونیست‌ها

  • کد خبر : 47591
  • ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
روز زمین؛ روز مبارزه فلسطینی‌ها علیه طرح یهودی سازی صهیونیست‌ها
امروز چهل و هفتمین سالگرد روز زمین است و گروه‌های مبارز فلسطین به حضور گسترده مردم در روزهای پنجشنبه و جمعه برای دفاع از این سرزمین و مخالفت با اشغالگری دعوت کردند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، امروز پنجشنبه 30 مارس چهل و هفتمین سالگرد روز زمین است که پس از خیزش فلسطینی‌های سرزمین‌های اشغالی سال 1948 علیه سیاست‌های یهودی سازی و مصادره زمین‌ها، تبعیض نژادی، ویران سازی روستاها و راندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان توسط اشغالگران صهیونیستی؛ این روز به روز زمین نامگذاری شد.

فلسطینی‌های داخل سرزمین اشغالی و نوار غزه و کرانه باختری و مهاجر این سالگرد را با برگزاری فعالیت‌ها و مراسم‌های مختلف برگزار می کنند.

رویدادهای روز زمین به 30 مارس سال 1976 برمی گردد. هنگامی که فلسطینی‌های داخل سرزمین‌های اشغالی علیه تسلط رژیم صهیونیستی بر 21 هزار کیلومتر مربع از زمین‌های روستاهای فلسطین در منطقه الجلیل از جمله عرابه، سخنین، دیرحنا، عرب السواعد و سایر روستاها به دلیل ایجاد شهرک‌های بیشتر در چهارچوب طرح «یهودی سازی الجلیل» بلند شدند.

این روز با اعتصاب عمومی فلسطینی‌ها همراه بود. اشغالگران با زور تلاش در شکستن این اعتصاب داشتند که منجر به درگیری و شهادت شش فلسطینی و زخمی و بازداشت صدها نفر شد.

از آن زمان به بعد، روز زمین به عنوان یک رویداد محوری در مبارزه بر سر زمین و یک روز ملی مهم در تاریخ مبارزات فلسطین و زندگی مردم داخل  و خارج از فلسطین به شمار می آید. فعالیت‌ها و مراسم‌های مختلف به همین مناسبت برگزار می شود و جنبش های مردمی فلسطین بر وحدت مردم و پایبندی بر سرزمین خود تاکید دارند.

فلسطینی‌ها معتقدند که بزرگداشت روز زمین تنها روایتی از وقایع تاریخی نیست، بلکه نبرد جدیدی در جنگ مستمر برای بازگرداندن حقوق فلسطینی‌هاست.

پژوهشگران براین باورند که مصادره زمین‌های فلسطین با هدف یهودی سازی در اوایل 1976 به بهانه های مختلف از جمله قانون و خدمت به منافع عمومی یا فعال کردن آنچه «قوانین اضطراری» شناخته می شد، به اوج خود رسید.

سالگرد روز زمین امسال در بحبوبه تشدید تنش‌های اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در نقب برگزار می شود.

در آغاز ژانویه 2022 میلادی، نقب شاهد خیزش مردمی علیه حملات رژیم صهیونیستی به زمین‌های این منطقه بود. در نتیجه آن درگیری‌ها با نیروهای اشغالگر صهیونیستی بالا گرفت و به زخمی شدن دهها نفر و بازداشت صدها نفر شد.

اشغالگران بیش از 85 درصد از مساحت کل فلسطین را استثمار کردند. اگرچه یهودیان در دوره اشغالگری انگلیس تنها 6.2 درصد از زمین های فلسطین را دراختیار داشتند.

کمیته عالی پیگیری امور مردمی عرب فلسطینی‌های 48 خواستار مشارکت گسترده در بزرگداشت چهل و هفتمین سالگرد روز زمین شد.

این کمیته اعلام کرد: راهپیمایی روز زمین امروز از خیابان شهدا در سخنین با شعار «متحد هستیم ما با فاشیسم مقابله می کنیم و از خانه و انسان محافظت می کنیم» برگزار می شود.

گروه‌های مردمی و اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد: امروز پنجشنبه و فردا جمعه روزهای خشم مردمی خواهند بود که مخالفت با اشغالگری و دفاع از سرزمین فلسطین با حضور گسترده مردم اعلام می شود.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=47591

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!