1

روابط اقتصادی آل سعود و آل صهیون کلید خورد

  • کد خبر : 35639
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
روابط اقتصادی آل سعود و آل صهیون کلید خورد
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای اجازه ورود به تجار و بازرگانان اسرائیلی شرایط را تغییر داد تا بتواند با این روش به طور رسمی عادی سازی اقتصادی با صهیونیست‌ها را آغاز کنند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، سایت المانیتور در گزارشی اعلام کرد: آل سعود اخیرا به دهها تاجر اسرائیلی اجازه تا معاملات بزرگی را در این کشور انجام دهند، این مسئله نشان می دهد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به طور رسمی عادی سازی اقتصادی با صهیونیست‌ها را آغاز کرده است.

در این گزارش آمده است: پس از تغییر شرایط ورود به عربستان، دهها تاجر اسرائیلی اخیرا وارد ریاض شدند و در معاملاتی را امضا کردند. روابط اقتصادی و تجاری بین اسرائیل و امارات متحده عربی و بحرین در پی توافقنامه ابراهیم به رشد سریعی در تجارت منجر شد، به طوری که نزدیک به یک میلیارد دلار در سال 2021 میلاد رشد کرد.

همچنین به آغاز فعالیت اقتصادی و روابط تجاری بین اسرائیل عربستان یا به عبارت دقیق‌تر بین تجار و شرکت های دو کشور منجر شد. عادی سازی روابط با عربستان مدتی به طول کشیده می شود، اما به نظر می رسد که عادی سازی اقتصادی آغاز شده است.

منابع اسرائیلی و سعودی اعلام کردند: معاملات بزرگ که اخیرا امضا شده است، نشان از سفرهای تجار و بازرگانان اسرائیلی به عربستان دارد که گذرنامه های اسرائیلی با ویزای مخصوص به عربستان را دارند. این مسئله در ارتباطات پیشرفته درباره سرمایه گذاری تجار سعودی و صندوق های سرمایه گذاری سعودی در اسرائیل مشخص است.

این تجار عمدتا نمایندگان و مدیران شرکت های فناوری اسرائیلی هستند که توسط عربستانی ها دعوت شده اند. سفر تجار پس از لغو ممنوعیت جامع در عربستان و تسهیل در دستیابی در ویزای مخصوص امکان پذیر شد.

دهها تاجر اسرائیلی از این فرصت استفاده کردند و به ریاض به عنوان مرکز اقتصادی این کشور و علاوه بر مکان های دیگر مانند پروژه آینده شهر نئوم که در نزدیکی سواحل دریای سرخ در حال ساخت است، سفر کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی که در نوامبر 2020 میلادی با محمد بن سلمان دیدار کرد، به شهر نئوم برای حضور در نشستی که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه وقت آمریکا شرکت کرد، سفر کرد. این سفرها به معاملات متعددی از جمله دو معامله بزرگ چند میلیون دلاری در زمینه کشاورزی صحرایی منجر شد.

یکی از تاجران اسرائیلی که خواست نامش فاش شود، به المونیتور گفت: این پروژه ها شامل فناوری آب اسرائیلی ضروری برای آل و هوای صحرایی عربستان و سایر فناوری های دیگر کشاورزی اسرائیل است.

وی افزود:مقامات عربستان امیدوارند که استفاده از این فناوری های اسرائیلی به طور قابل توجهی به عنوان بخشی از تلاش هاشان برای تحقق امنیت غذایی و استقلال گسترش یابد. یکی دیگر از نشانه های تقویت این روابط، پرواز مستقیم از تل آویو به ریاض است که  تجار یهودی آمریکایی با هواپیمای خصوصی 31 می به این کشور سفر کردند.

دکتر نیریت اوفیر، رئیس اجرایی اتاق بازرگانی بین اسرائیل و شورای همکاری خلیج فارس به المانیتور می گوید: نقطه قابل توجه این سات که بخش خصوصی دو طرف روابط را به سرعت پیش می برند. تجار و بازرگانان محدود به مسایل دیپلماتیک نیستند و هنگامی که منافع شخصی برآورده شود، به سمت جلو به پیش می روند.

اوفیر تاکید می کند، برخلاف امارات متحده عربی، این معاملات بین تجار و بازرگانان و بخش تجاری خصوصی است نه بین دو کشور.

یکی از مقامات ارشد عربستان که خواست نامش فاش نشود، به المانتیور می گوید: تعداد درخواست های تجار عربستان برای دریافت ویزای ورود به اسرائیل افزایش یافته است. علاقه و عطش برای آگاهی از فناوری های اسرائیل به سرعت درحال افزایش است.

وی می گوید: دیدارهای تجار و بازرگانان دو طرف در دبی و ابوظبی  در امارات و منامه در بحرین درحال انجام است. دولت امکانات را می بیند و با طرح ها و اصلاحات بزرگ که ولیعهد ارایه کرده است، متناسب است.

حتی در توافقنامه ابراهیم، این روابط تجاری در پشت صحنه بود و بیشتر از طریق شرکت های ثبت شده در کشورهای اروپایی یا سایر کشور ها انجام می شد و معاملات در این کشورها امضا می شد. حرکت عظیم در سطح غیرنظامی همانطور که انتظار می رفت پس از توافقنامه ابراهیم که نتانیاهو با امارات و بحرین همسایگان عربستان امضا کرد، اتفاق افتاد.

واکنش های مثبت نسبت به این توافق بین افکار عمومی عربستان و منافع اقتصادی و سایر منافع باعث شد تا راه برای گسترش این روابط هموار شود. به طوری که عربستانی موافقت ضمنی خود را برای اجازه سفر هوایی به رژیم صهیونیستی و از این رژیم به امارات و بحرین و شرق دور اعلام کردند.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد:  یکی دیگر از گام ها مهم در هفته های اخیر سرمایه گذاری عربستان به ارزش دو میلیارد دلار در صندوق سهام خصوصی است که توسط جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و فرستاده وی به خاورمیانه تاسیس شده است.

این صندوق با مجموع سه میلیارد دلار قصد دارد در شرکت های اسرائیلی در زمینه های مختلف فناوری پیشرفته سرمایه گذاری کند.

این نخستین بار نیست که عربستان در شرکت های صهیونیستی سرمایه گذاری می کند. امارات متحده عربی در شرکت های رو به رشد در آمریکا از طریق صندوق سرمایه گذاری که توسط استیون منوچین، یکی از مقامات ترامپ مدیریت می شود، سرمایه گذاری می کند و با موسسه دفاع آمریکا و شرکت های اینترنتی Zimperium  و Cyberreason قرارداد بسته است.

در زمینه های امنیتی و اطلاعاتی، این روابط اقتصادی با شرکت های سایبری برای دو کشور مهم است. گزارش های متعددی درباره فروش سیستم های امنیتی اسرائیل به عربستان از جمله نرم افزار جاسوسی پگاسوس وجود داد. این منفعت مشترک زمینه لازم را برای همکاری در عرصه های دیگر ایجاد کرده است. در کنار توافقنامه ابراهیم و ائتلاف هایی که در منطقه تاسیس شده است، به نظر می رسد نفوذ ژئوپلیتیکی اسرائیل درحال افزایش است.

برخی گزارش ها ادعا می کنند که واشنگتن در چارچوب تلاش هایش برای کاهش قیمت بین المللی نفت، از اسرائیل خواست تا با ریاض در این زمینه همکاری کند. به طوری که دو نفر از مشاوران ارشد جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای متقاعد کردن ریاض به منظور افزایش تولید نفت وارد عربستان شدند.

منابع آمریکایی گزارش دادند که انتظار می رود در این مذاکرات مسئله توسعه روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل مطرح شود.

روابط اقتصادی دو طرف بسیار در حال پیشرفت است و در عرصه دیپلماسی برخی نغییرات در جهت نزدیک شدن است.

براساس این گزارش، آمریکا بین رژیم صهیونیستی و عربستان و مصر به منظور فرآیند عادی سازی و تکمیل انتقال جزایر تیران و صنافیر در دریای سرخ به حاکمیت عربستان میانجی گری می کند.

آمریکا تلاش می کند تا یک محور دیپلماتیک امنیتی شامل عربستان و اسرائیل تشکیل دهند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=35639

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!