0

دو سوم وقت وزیر مسکن اسرائیل به مسائل یهودیت افراطی اختصاص دارد

  • کد خبر : 53237
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۱۴
دو سوم وقت وزیر مسکن اسرائیل به مسائل یهودیت افراطی اختصاص دارد
بیشتر وقت اسحاق گلدکنف، وزیر مسکن، به مسائل یهودیت افراطی به‌ویژه طریقت گر حسیدیم که به آن تعلق دارد اختصاص دارد. این در حالی است که وزارت مسکن هنوز برنامه‌ای برای بحران مسکن ارائه نکرده و هیئت دولت تنها یک‌بار برای این موضوع تشکیل جلسه داده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، تنها حدود یک‌سوم ملاقات ثبت شده در دفتر جلسات اسحاق گلدکنف، وزیر مسکن رژیم صهیونیستی، به بحث‌های کاری اختصاص دارد. او بیشتر وقت خود را در شش ماه نخست دوره‌اش عموماً به رسیدگی به مسائل حریدیم (یهودیت افراطی) و به‌ویژه به طریقت گر (Ger) حسیدیم که به آن تعلق دارد اختصاص داده است.

این ارقام برگرفته از دفتر جلسات گلدکنف برای شش ماه نخست تصدی او – از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ – است که با درخواست دسترسی آزاد به اطلاعات منتشر شده است. وزیر مسکن به مدت شش ماه حدوداً ۲۴۰ ملاقات و جلسۀ تخصصی به مدت ۲۵۰ ساعت یعنی حدود ۴۰ ساعت در ماه و ۱۰ ساعت کار در هفته داشته است. از سوی دیگر، او ۳۷۰ ساعت را به سیاست و بازرگانان، عمدتاً مربوط به طریقت گر حسیدیم، اختصاص داده است.

افزون بر این، وزیر دست کم ۱۰ ساعت را به ملاقات با توسعه‌دهندگان ساختمان و املاک اختصاص داد که بیشتر آنها از طریقت افراطی گر حسیدیم هستند. جلسات با توسعه‌دهندگان املاک شبهۀ تضاد منافع را ایجاد می‌کند و این تردید وجود دارد که آنان به دلیل عضویت در یک طریقت مذهبی بتوانند از منافع اقتصادی پروژه‌ها بهره‌مند شوند.

این دفتر جلسات ۵ ملاقات با آبراهام برگر، مالک هلدینگ برگر، را نشان می‌دهد که پروژه‌هایی را که عمدتاً برای حریدیم (یهودیان افراطی) در بیت شمش، لاد، بیتار عیلیت و تسور هاداسا در نظر گرفته شده و یک پروژۀ بزرگ در زیخرون یاکوف می‌سازد. برگر عضو جماعت گر حسیدیم است و در سال‌های اخیر بیش از نیم‌میلیون شکل را به انجمن‌های حسیدی اهدا کرده است. گلدکنف در ماه ژوئن با نمایندگانی از شرکت Harei Zahav دربارۀ سنگ‌های قیمتی ملاقات کرد. این شرکت را زئیو اپستاین تأسیس کرده و این شرکت توانسته برای ساخت ۹۰۰ واحد مسکونی در یک شهرک مذهبی واقع در سامریه بدون مناقصه زمین دریافت کند.

او در ماه مارس سال جاری از بلندی‌های جولان و جلیل بازدید کرد و سنگ بنای شهرک «بلندی‌های ترامپ» را گذاشت و به همین مناسبت نیز گفت در پی ایجاد یک شهرک بسیار مذهبی در نزدیکی حتسور هگلیلیت است. جماعتی با حدود ۴۰۰ خانوادۀ گر حسیدی در حتسور وجود دارد. او در ماه آوریل و می دو بار از حتسور بازدید کرد. او در ۱۸ آوریل، در شهرک جلیل، با آبراهام فلکویتز، فعال اقتصادی از جماعت گر حسیدیم، ساکن حستور و نزدیک به نحمیا، پسر ربی، ملاقات کرد و در ۲ می، با مناخم وینگوت، یکی از صاحبان شرکت مدیریت پروژه در حتسور ملاقات کرد که عضو گر حسیدیم است. وزیر مسکن حدود ۸۶ ساعت به گر حسیدیم و ده‌ها ساعت به سیاست می‌پردازد.

باتوجه‌به موضوعات جلسات و شخصیت‌هایی که ملاقات شده، این تصور به ذهن خطور می‌کند گلدکنف دچار تضاد منافع شده است. طریقت گر حسیدیم حدود ۷۰۰۰۰ نفر دارد و او به‌عنوان وزیر مسکن باید به نفع مردم کار کند نه گروه کوچکی که عضو آن است یا از منابع عمومی برای رفع نیازهای خصوصی یا گروهی استفاده کند.

گلدکنف ده‌ها جلسه دربارۀ مسائل جماعت گر حسیدیم برگزار کرده است، درحالی‌که حقوق و امکانات دولتی دریافت می‌کند. افزون بر این، ممکن است مسائلی در این جلسات مطرح شود که صرفاً به کام این جماعت باشد و به منافع عمومی آسیب وارد کند.

در اینجا چند نمونه از جلسات آورده شده است: گلدکنف دو بار با پتاحیا لیتزمن، برادر یعقوب لیتزمن و مدیر مؤسسات گر در اورشلیم، ملاقات کرد. لازم به ذکر است که میان گروه‌های مذهبی و دادگاه در اورشلیم برای منابع و تخصیص قرعه‌ها برای ساخت تورات و نهادهای مذهبی رقابت وجود دارد.

گلدکنف حتی در نیمۀ نخست تصدی خود نیز تا حدی درگیر امور شهر اشدود بود. حدود ۲۸۰۰ خانوادۀ گر حسیدی از جمله خانواده‌های نحمیا بن هادمور در این شهر زندگی می‌کنند. ازاین‌رو، این شهر را پایگاه حسیدیم می‌دانند. البته بسیاری از خانواده‌ها از حسیدیم خارج شده در این شهر از آزار و اذیت اعضای این طریقت رنج می‌کشند.

او در ۹ ژانویه به همراه دستیارش موتی بابچیک با اسرائیل کوپربرگ، عضو گر حسیدیم ساکن اشدود، ملاقات کرد، اما مهم‌تر از آن، او برادرخواندۀ پسر ربی است؛ او در ۱۹ ژانویه با یهودا لوی، یک فعال اقتصادی معروف، عضو طریقت گر و ساکن اشدود، آشنا شد. او در ماه فوریه با یچیل وینگارتن، عضو گر حسیدیم و معاون شهردار اشدود ملاقاتی داشته است.

گلدکنف در این بازۀ شش‌ماهه دستکم ۵ بار با ناخمان گلباخ، یک یهودی حریدی که برای منصب شهرداری صفد نامزد شده، ملاقات کرد. او همچنین با فعالان اقتصادی گر حسیدیم از کریات گت بیت شمس و بنی برق دیدارهایی داشته است. جماعت‌های بزرگ گر در همه این شهرها وجود دارند. وی همچنین سفرها و جلساتی در خصوص امور شهر عراد که دارای جماعت گر نیز داشته است که دچار اختلاف با شهردار و اهالی سکولار آن هستند.

ده‌ها جلسه دیگر دربارۀ حریدیم یا یهودیت افراطی وجود دارد: بازدید از محلۀ در حال ساخت در کریات گت، جلسه با رئیس جدید شهر حریدی کاسیف، جلسات در بنی برق و بیتار عیلیت، دیدار با شهردار بیت شمش و بازدید از مؤسسه علمی و فناوری هلاخا. از سوی دیگر، انگشتان هر دودست برای شمارش دیدارهایی که وزیر با شهرداران غیر حریدی کافی است. او تنها سه بازدید از این شهرها داشته است: ایلات، ریشون لتسیون و نهاریا. افزون بر این، جلساتی با شهرداران عکا، ام الفحم و اور یهودا ثبت شده است.

بیشتر جلسات کاری که او در آن شرکت کرده، منظم و از پیش تعیین شده است و حاضران شهادت می‌دهند که گلدکنف تخصص و علاقۀ اندکی نشان می‌دهد. یک منبع مرتبط به این وزارتخانه می‌گوید: «همه چیز در وزارت مسکن به‌کندی پیش می‌رود و بازاریابی زمین و مناقصه‌ها متوقف شده‌اند».

نشانۀ عدم علاقه وی به بازار مسکن آن است که تاکنون طرح جامعی برای بازار مسکن ارائه نشده و راه‌حلی برای بحرانی که گریبان خریداران و سازندگان مسکن گرفته بیان نشده است. موج افزایش نرخ بهره در آغاز ماه جولای سبب تشکیل نخستین جلسۀ کابینه دربارۀ مسکن شد که ریاست آن بر عهده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بود. نتانیاهو دریافت طرح ارائه شده در جلسه کافی نیست و درخواست کرد در عرض دو هفته یک برنامۀ کامل با اهداف مشخص ارائه شود. یک ماه از آن موعد می‌گذرد و جلسۀ دیگری تشکیل نشده است.

وزیر مسکن رژیم صهیونیستی، تاکنون دو برنامۀ مهم ارائه کرده است: کمک‌های بلاعوض به مبلغ ۵۰,۰۰۰ شکل برای خریداری آپارتمان دست‌دومی که تا ۶۰۰,۰۰۰ شکل به فروش می‌رسد. بودجۀ این برنامه ۱۰۰ میلیون شکل است. بنابراین برای ۲۰۰۰ خانواده کافی خواهد بود. این برنامه برای نیازهای جماعت گر حسیدیم طراحی شده است، زیرا اعضای این طریقت برای خرید آپارتمان در عراد و دیمونا با این قیمت‌ می‌پردازند.

طرحی دیگر هفتۀ گذشته منتشر شد و شامل بودجۀ یک میلیارد شکلی برای یارانه دادن به ساخت‌وساز در حاشیۀ شهر است. این برنامه برای ارتقای اقتصادی مناقصه‌های حاشیۀ شهر طراحی شده است. با وجود این، این طرح متناسب با نیازهای گر حسیدیم است تا بیشتر ساکنان مرکز شهر.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=53237

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!