2

خوانش نوین از جهاد اسلامی یا «ازالۀ فساد ثانی» از نگاه مفسّر بلندپایه اجتماعی جهان اسلام

  • کد خبر : 48278
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
خوانش نوین از جهاد اسلامی یا «ازالۀ فساد ثانی» از نگاه مفسّر بلندپایه اجتماعی جهان اسلام
به بهانه حمله اشغالگران صهیونیسم به نمازگزاران مسجدالاقصی در ماه مبارک رمضان

به گزارش پایگاه خبری مفاز، صلاح الدین عبدالفتاح الخالدی جهاد و مجاهدت را یکی از ثوابت و صفات برجسته مسلمان معاصر و تکامل دینی او، پاک شدن تقصیرات حیات دنیوی و رسیدن به مقامات عالیه بهشت را در جهاد برشمرده که تا لحظه نزع روح با او می ماند.

وی با اشاره به آیات جهادی از جمله آیات 95 و 96 سوره نساء، آیۀ 23 سورۀ احزاب، 33 سوره مائده، 78سوره حجو آیۀ69 سوره عنکبوت، بالاترین نوع جهاد را جهاد اسلحه و قتال کفار دانسته و بعد از این جهاد است که مراتب و منازل دیگری از جهاد از جمله ثبات و استقامت و تلاش برای دین خدا، هر نوع سخن صادقانه، هر نوع سخنرانی برای دعوت به جهاد، نشر هر رساله و کتاب و نوشته پیرامون جهاد، در حیات مسلمان نمود می­یابد. پیروزی حق بر باطل، اجر مضاعف، تزکیه جان ها و حلاوت زندگی و انتشار دعوت و تمایز صفوف را از دیگر کارکردهای جهاد می داند. وی جهاد معاصر را در پیروزی یا شهادت در قتال یهود و بیرون راندن آنان از سرزمین فلسطین تفسیر می­کند. ( الخالدی،ثوابت للمسلم المعاصر، ص55 ـ 56 و72 ).

شبیه همین مضمون را در تفسیر آیات 120 و 121سورۀ توبه بیان می کند که بخشی از این جهاد در صدر اسلام بعد از کفار متوجه قوم یهود بوده است. ( الخالدی، وقفات مع هذه الآیات، ص73ـ77). در تفسیر موضوعی که از جهاد در سورۀ محمد (ص) یا قتال دارد، به بیان تفسیری جهاد و قتال و انفاق برای تدارک و احیای آن از سال چهارم هجری می­پردازد. وی یکی از اهداف این سوره را دعوت به حفظ اسلام و مسلمین از طریق جهاد با کفار و ابطال دسیسه های آنان آورده و این که حیات پیامبر اسلام سراسر جهادی بوده و جهاد را مایه ارتقای سطح ایمان و رفتار مسلمان می داند. بنابراین ارتباط جهاد پیامبر اسلام ( ص)، رحمت للعالمین بودن ایشان به خاطر نجات و رهایی ملت های مستضعف کافر تحت امر کفّار است. ذکر اسم محمد (ص) در چهار سوره مدنی، اشاره به عمق خط جهاد در شخصیت و سیره ایشان دارد. عنوان سیره رسول (ص)، حکایت از سیره و روش جهادی ایشان است که با بعثت جهادی و پیامبر رحمت عالمی بودن حضرت، تعارضی ندارد. اصولا جهاد با کفار از باب رحمت با آنان است زیرا ایشان با امامان کفر، سازمان ها و سپاهیان شان، جهاد داشته و با ملت های کفر پیشه نمی جنگید.

صلاح الدین عبدالفتاح الخالدی

وی در تعبیر بیانی سوره، اسامی «محمد و قتال و والذین کفروا»، بر شمرده و در عبارت « محمد یقاتل الکفار» جمع می کند و چون اسم محمد (ص) به معنای ستوده است، بنابراین تمام افعال و صفات ایشان از جمله جهاد و قتال با کافران محمود و پسندیده است و پیامبر (ص) با فعل و عمل جهادیش، حامد خداوند متعال است. بنابراین جهاد و قتال با کفار و مشرکانی که مذمت خداوندگارکرده تا روز قیامت به جهت حمد خداوند و رحمت بر ملت های مستضعف شان بردوام است.( الخالدی، التفسیرالموضوعی بین النظریة و التطبیق، ص275ـ277). وی همچنین جهاد را عامل اساسی در کفاره گناهان و اصلاح حال و وضع آنان بیان می کند. ( الخالدی، التفسیر الموضوعی بین النظزیه و التطبیق، ص277ـ288).

وی ضمن تاکید بر احیای فریضۀ جهاد در دورۀ معاصر، جهاد معاصر را در رویارویی و اعلام جنگ در بیرون راندن اشغالگر و ازاله آنها از سرزمین مقدس فلسطین می داند. وی در بیان سیر تاریخی آیات جهادی سورۀ اسرا، مرحلۀ اولیه رویارویی مسلمانان و ازاله آنان از سرزمین اسلامی را به دوران بعثت و اخراج یهود از مدینه تفسیر کرده و مرحلۀ دوم احیای آیات جهاد را در مقابله و بیرون راندن اشغالگران قدس شریف تفسیر نموده و با تعبیر ازالۀ فساد ثانی از آنها نام می برد. ( الخالدی، حقائق قرآنیۀ حول القضیّه الفلسطینیه،ص184ـ185).

وی پیرامون اشغالگر معاصر سرزمین قدس، یعنی یهود می گوید: همانا کسی که از منظر قرآن به یهود می نگرد، هیچ وقت فریب آنان نمی خورد و کسی که توشه خود را در جهاد با یهود از قرآن می گیرد هیچ گاه خسته نمی شود و کسی که با قضیه فلسطین براساس حقائق قرآنی برخورد کند هیچ وقت حاضر به مصالحه و گفتگو با اشغالگر نخواهد بود. ما در این باره از مسلمانان می خواهیم که قرآن را به نطق کشانده و آنان را از سرزمین مقدس بیرون رانده و آزادی فلسطین را از نهر تا بحر محقق سازند. ( الخالدی، همان، ص193).

وی تنها راه حل قضیه فلسطین را جهاد تا پیروزی یا شهادت با اشغالگر می داند وآیۀ: ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبَابَ فَإِذَا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غَالِبُونَ وَعَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ.[1] را متمسک قرار می دهد که مسلمان تمام قدرت و توانائی و امکانیاتش را در راه جهاد و قتال با یهود صرف کند. ( الخالدی، ثوابت للمسلم المعاصر، ص72؛ الخالدی، صحیح اسباب نزول، ص 85 ـ 88؛ الخالدی، تصویبات، ص244).

[1] ـ مائده/23.

به قلم دکتر سید احسن حسینی

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=48278

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!