1

خاخام ‌های ارتدوکس و تفکیک جنسیتی اجباری زنان

  • کد خبر : 43059
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
خاخام ‌های ارتدوکس و تفکیک جنسیتی اجباری زنان
خاخام ‌های یهودیت ارتدوکس به تفکیک جنسیتی اجباری زنان معتقدند. آنها در مناطق زندگی خویش به بهانه رعایت تفکیک جنسیتی، در اتوبوس ها، کنسرت ها، دانشگاه ها، قبرستان ها، بیمارستان ها و بیت المقدس این مسأله را رعایت می کنند. این امر عمدتاً به تحقیر زنان می انجامد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، خاخام ‌های ارتدوکس به تفکیک جنسیتی اجباری زنان معتقدند و به همین خاطر در مناطق زندگی آنها، این مسأله سرسختانه رعایت می شود.

یهودیت ارتدوکس، از شاخه ‌های اصلی و سنتی یهودیت است که سخت گیری خاصی نسبت به رعایت احکام شریعت دارند، تلمود و متون خود را از جانب خدا می ‌دانند و باورهایشان را به طور مستقیم از دستورات تورات و تلمود می دانند. آنان خود را تنها یهودیان واقعاً وفادار می دانند و با هر گونه تفکر یهودی غیر ارتدوکس جدید اعم از اینکه مذهبی باشد یا سکولار، مخالفند. ارتدوکس ها حدود ۲۵ درصد از جامعه یهودیان مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی، ۲۷ درصد از جامعه یهودیان ایالات متحده آمریکا و ۷۰ درصد از جامعه یهودیان بریتانیا را تشکیل داده‌اند.(1)

یهودیت ارتدکس، سرسختانه به تفکیک جنسیتی اجباری زنان باور دارند. تماس بین زن و مرد در منطقه زندگی شان تنظیم شده و حداقلی است. تصاویر عمومی زنان با اسپری رنگ آمیزی می شود. زنان طوری لباس می ‌پوشند که آرنج و زانوی آنها از مردان پوشیده باشد. بسیاری از زنان متأهل کلاه‌ گیس به سر می کنند تا مردان موی طبیعی شان را نبینند. در باور آنان، زنان باید لباس های کاملاً پوشیده به تن داشته باشند و در اماکن عمومی جدای از مردان بنشینند یا بایستند.(2)

خاخام ‌های ارتدکس، بسیار تندرو بوده و اقدامات افراطی دارند. آنان به بهانه تفکیک جنسیتی، رفتارشان با زنان به شدت تحقیرآمیز است. «رونو أورفونو»، یک فعال «انجمن‌ های حقوقی و امور زنان رژیم صهیونیستی» سال ها پیش در گفت و گو با تلویزیون رژیم صهیونیستی بیان کرد: «پیدا کردن یک زن در مناطقی که یهودیان صهیونیست افراطی در آن ساکنند، کار آسانی نیست… خاخام های تندروی صهیونیست به شاگردان خود توصیه می کنند که از صحبت کردن با زنان بپرهیزند. آنان می خواهند به طور کامل رفت و آمد زنان در مناطق محل سکونت خود را منع کنند.»

«باتیا لاتمان» از دیگر فعالان زنان در همین رابطه گفت: یک بار به محض رسیدن به ورودی منطقه «میئا شعاریم»، صدایی از طریق بلندگو وی را از ورود برحذر داشته و گفت: «ورود فقط برای مردان آزاد است، از جلوی چشمان ما دور شو، ورود زنان و سگ ها ممنوع است.» عبارت تحقیر آمیز «ورود زنان و سگ ها به این منطقه ممنوع است … لطفا از یک خیابان دیگر عبور کنید»، در تابلویی در ورودی منطقه «میئا شعاریم» که دارای ساکنانی از یهودیان تندرو واقع در قدس اشغالی می باشد، درج شده است.

لاتمان وقتی به چنین تبعیضی اعتراض کرده بود، گروهی از شاگردان خاخام ها به این خانم حمله ور شده و او را به باد کتک گرفتند و خون از دهانش جاری شد و چند رهگذر او را از دست آنها نجات دادند. این زن سپس برای شکایت به پلیس مراجعه کرده و دادخواستی را علیه شاگردان خاخام ها تنظیم کرد اما رهگذران به خاطر ترسی که از خاخام ها داشتند، هیچ کدام حاضر نشدند علیه آن ها شهادت بدهند. در ضمن هیچ اقدامی نیز از سوی پلیس علیه آن ها صورت نگرفت.(3)

به تازگی «شوشانا کیتس جاسکول»، نویسنده اسرائیلی – آمریکایی که آثارش در زمینه حقوق زنان در بین یهودیان ارتدکس تمرکز دارد، گزارشی از افراطی‌ گرایی مذهبی یهودیان ارتدکس را که ناشی از تفکیک جنسیتی و اجباری زنان در مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی است، منتشر کرد. جاسکول گفت: «هر جا و هر زمانی که زنان به ‌اجبار تفکیک ‌شده ‌اند، موقعیت ‌های پایین‌ تری به آن‌ها داده ‌شده است. در اتوبوس ‌ها که تفکیک به ‌صورت غیر قانونی اجرا می ‌شود، زنان همواره مجبور بوده ‌اند در صندلی‌ های عقب بنشینند و داشتن کالسکه، کودک، حالت تهوع و حتی عدم تمایل آن ‌ها به نشستن در صندلی عقب هرگز مورد توجه نبوده است. در کنسرت ‌هایی که تفکیک صورت گرفته زنان علی ‌رغم پرداخت پول برابر، اغلب مجبور می ‌شوند در صندلی‌های عقب سالن یا صندلی بی‌ کیفیت و سفت و سختی که در فضای باز قرارگرفته ‌اند، بنشینند.»

در گزارش جاسکول آمده است: «در دانشگاه‌ هایی که تفکیک اجرا شده، اساتید زن معمولاً شغل خود را از دست می ‌دهند؛ زیرا اساتید مرد می ‌توانند به دانشجویان مذکر و مؤنث درس بدهند اما اساتید زن اجازه این کار را ندارند و تنها باید به دانشجویان دختر درس بدهند. حتی در دیوار ندبه (محل معروف عبادت یهودیان در بیت المقدس) نیز تنها یک ‌پنجم فضا در اختیار زنان گذاشته ‌شده است و مردان فضایی به ‌مراتب بیشتر و اتاق ‌های درونی بزرگ ‌تر در اختیار دارند.»

جاسکول همچنین ادامه می دهد: «در گورستان تاریخی تزفات نیز راه ‌پله ‌ای ساخته ‌شده که مردان را مستقیماً به قبور شخصیت‌ های برجسته مذهبی هدایت می‌ کند جائی که مردان حتی می ‌توانند سجده کنند. این در حالی ست که زنان مجبورند به دیوار پشت قبور بروند و به‌طور کامل تفکیک شوند. در مکان ‌های غیر مذهبی مثل اجلاس‌ های پزشکی، مراسمات و بیمارستان ‌ها که تفکیک اجرا شده زنان متخصص مجبورند پشت پرده بنشینند و اجازه صحبت ندارند.»(4)

نتیجه آنکه خاخام ‌های یهودیت ارتدوکس به دلیل سخت گیری خاصی که نسبت به رعایت احکام تورات و تلمود دارند، به تفکیک جنسیتی اجباری زنان معتقدند. در مناطق زندگی آنها، این مسأله سرسختانه در اتوبوس ها، کنسرت ها، دانشگاه ها، قبرستان ها، بیمارستان ها و بیت المقدس رعایت می شود.

پی نوشت:
(1). ر.ک: محمدحسن زمانی، «اعتقادات یهودیان ارتدوکس در گفت و گو با خاخام های ضد صهیونیسم»، مجله طلوع، بهار 1385، ش 17، ص 175- 182، ص 178
“Orthodox Judaism”, From Simple English Wikipedia
(2). «حریدی»، ویکی ‌پدیا به نقل از: «تکنولوژی و تورات: نسل جدید یهودیان ارتدوکس». بی ‌بی ‌سی فارسی، ۲۷ شهریور ۱۳۹۵، دریافت‌ شده در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۶؛ دیوان عالی اسرائیل: جدایی زن و مرد در اتوبوس ها غیر قانونی است، بی‌ بی ‌سی فارسی
(3). شبکه العالم، “رفتار تحقیر آمیز خاخام ‌های صهیونیست با زنان”، 11 مهر 1389
(4). خبر تحلیلی ردنا، “خطرات تفکیک جنسیتی اجباری زنان توسط یهودیان ارتدکس در اسرائیل”، 10 آذر 1401

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=43059

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!