3
بازخوانی وقایع بهمن۵۷؛

حمایت کلیمیان همدان با اهداء کنیسه به امام خمینی (ره)

  • کد خبر : 59598
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
حمایت کلیمیان همدان با اهداء کنیسه به امام خمینی (ره)
همدان به مناسبت فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برخی از فعالیت های انقلابی مردم همدان درآستانه انقلاب سال ۱۳۵۷ بازخوانی و منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، مقاله پیش رو خلاصه ای از اتفاقات و جریانات منتهی به بهمن سال۱۳۵۷ در همدان است که از کتاب «انقلاب اسلامی در همدان» کاری از انتشارات اسناد انقلاب اسلامی؛ تلخیص شده است.

به محض اعلام خبر خروج شاه از ایران تظاهرات مردم، مبدل به دست افشانی و هلهله و شادی عمومی گردید. ماشین ها با روشن کردن چراغ هـا و بـه صدا درآوردن بوق، واکنش های شدیدی از خود نشان می دادند، مردم به یکدیگر تبریک میگفتند و نقل و شیرینی قسمت میکردند. این کار تا پاسی از شب ادامه داشت.

عده ی زیادی از مردم قصد پائین آوردن مجسمه های موجود در شهر را داشتند که به علت نبودن وسیله و احتمال خطر با تذکر مأموران انتظامی و روحانیون، انجام این کار به صبح موکول شد. مقارن ساعت یک شب مأموران انتظامی و ارتش، از بیم آنکه مبادا پائین آوردن مجسمه ها درگیری ایجاد نماید خود اقدام به این کار کردند.

«شهربانی و ارتش با همکاری آیت الله مدنی و به منظور جلوگیری از درگیری مردم با مأموران، شبانه مجسمه های محمدرضا شاه را پائین کشیده و به پادگان همدان منتقل کردند.»

پس از خروج شاه و به دنبال شادی مردم همدان گروهی از چماق به دست های طرفدار رژیم سعی کردند که با ایجاد رعب و وحشت مردم را تهدید کرده و مانع از تظاهرات آنان علیه رژیم شوند در پی قوت گرفتن شایعه ی اغتشاشات چماقداران، جوانان همدان آمادگی خود را برای حفاظت از شهر اعلام کردند.

در روز ۴ بهمن ۱۳۵۷ عده ای از چماق به دستان رژیم در مسیر جاده ی ملایر – همدان اجتماع کردند تا به شهر همدان حمله کنند پس از اعلام این خبر جوانان همدان به اتفاق دیگر طبقات مردم، با چوب دستی و بیل و کلنگ در خیابان شورین جمع شدند و به سوی محل اجتماع آنان به راه افتادند چماق به دستان با دیدن سیل، جمعیت پا به فرار گذاشتند.

جوانان و مردم همدان پس از تسلط بر شهر با برپایی یک راهپیمایی گسترده درهوای سرد همدان خواستار برقراری جمهوری اسلامی شدند. آنها همچنین مسئولیت توزیع و رساندن نفت به منازل مردم را عهده دار شدند.

در روز دوم بهمن مردم همدان نام مراکز دولتی را تغییر داده و محل برخی از آنها را برای فعالیت گروههای انقلابی در اختیار گرفتند.

چنانکه خانه‌ی جوانان به انجمن اسلامی جوانان و ساختمان حزب رستاخیز به دبیرستان دکتر حسین فاطمی اختصاص یافت. بدین ترتیب، خروج شاه، با شادی مردم و تسلط آنان بر شهر و کنترل امور همراه شد.

 

تظاهران نیم میلیونی مردم همدان و همافران پیگاه شاهرخی در اعلام حمایت از امام / حمایت کلیمیان همدان از انقلاب اسلامی

در روز هشتم بهمن بیش از نیم میلیون نفر از مردم همدان طی یک تظاهرات گسترده خواستار بازگشت امام خمینی شدند و همزمان افسران، همافران و کارکنان پایگاه شاهرخی نیز دست به یک راهپیمایی به طرفداری از امام خمینی زدند.

حمایت از امام خمینی و درخواست بازگشت وی منحصر به گروه و طیف خاصی نبود؛ حتی کلیمیان همدان نیز ضمن اعلام حمایت از انقلاب مردم مسلمان و امام خمینی، یک کنیسه را طی مراسمی با حضور آیت الله مدنی به مسلمانان تقدیم کردند که کنیسه ی مذکور، به نام مسجد امام خمینی نامگذاری شد. بدین ترتیب اقلیتهای همدان نیز در مبارزه علیه رژیم با مردم همراه شدند.

استقبال بی نیرمردم همدان از امام خمینی در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷

با اعلام خبر ورود امام خمینی در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ به ایران مردم همدان آماده ی حرکت به سوی تهران و استقبال از امام خمینی شدند آقای دادفرما از حاضرین در محل اجتماع انقلابیون در این باره میگوید: وقتی امام میخواست تشریف بیاورد ما اصلاً میخواستیم از شوق و شادی پرواز کنیم مردم زیادی در جلوی مسجد جامع همدان تا امامزاده عبدالله جمع شدند و آیت الله مدنی آنان را رهبری میکرد. ما با ۶۶ دستگاه مینی بوس و اتوبوس و تعداد بیشماری سواری به سوی تهران حرکت کردیم که ساعت ۳ بامداد ۱۲ بهمن اول صبح به میدان آزادی رسیدیم و از میدان آزادی به دانشگاه تهران حرکت کردیم در دو سوی خیابان مستقبلین و انتظامات ایستاده بودند که نوار سبز رنگ به بازوان خود بسته بودند و وقتی که این جمعیت انبوه از همدانیها را دیدند گفتند آیا در همدان کسی باقی مانده است!؟ ما به همراه مردم به سوی بهشت زهرا حرکت کردیم و در آنجا بعد از ۱۵ سال از نزدیک به سخنرانی امام خمینی گوش فرا دادیم.

همدانی ها تنها ایرانیانی بودند که سخنرانی امام را از تلویزیون بصورت زنده تماشا کردند

روزنامه کیهان درباره ی واکنش مردم همدان در روز ۱۲ بهمن چنین می نویسد: …آن تعداد از مردم همدان که به دلایلی نتوانسته بودند به تهران مسافرت کنند؛ مراسم ورود امام و استقبال از وی را از طریق پخش مستقیم تلویزیون مشاهده کردند. مردم این شهر، بر خلاف ساکنان نقاط دیگر کشور، جریان کامل تشریف فرمایی حضرت امام را از تلویزیون تماشا کردند. این برنامه که از طریق ماهواره ی اسد آباد برای تلویزیون ای. سی. سی آمریکا مخابره میشد توسط کارکنان مایکرویو برای مردم استان همدان نیز پخش شد. به این ترتیب، مردم استان همدان تنها ایرانیانی بودند که توانستند پخش مستقیم مراسم را از فرودگاه تا بهشت زهرا به طور کامل تماشا کنند.

منابع:

کتاب انقلاب اسلامی در همدان، جلددوم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

روزنامهی ندای، میهن سال ۲۸، ۳۰ دی ۱۳۵۷، ص ۱ ۲

روزنامه ی آیندگان شماره ی ۳۲۶۷ سال یازدهم، ۲۸ دی ۱۳۵۷، ص)

مصاحبه با حاج محمود دادفرما، ۱۳۷۹/۳/۱۸، همدان

روزنامه ی کیهان شماره ی ۱۰۶۲۳، ۹ بهمن ۱۳۵۷، ص ۳

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=59598

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!