4
حاخام حمامی لاله زار تبیین کرد؛

جایگاه و اهمیت قدس از نگاه یهودیان

  • کد خبر : 34178
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰:۵۰
جایگاه و اهمیت قدس از نگاه یهودیان
حمامی لاله زار به جایگاه و اهمیت بیت المقدس از نگاه یهودیان اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل اهمیت آن قبله بودن بیت المقدس است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، حاخام یونس حمامی لاله زار، رهبر کلیمیان ایران، در صد و نوزدهمین نشست از سلسله نشست های «کلمه سواء» که به همت هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با موضوع «جایگاه و اهمیت قدس از نگاه یهودیان و جهان اسلام» برگزار شد، اظهار کرد: در یهودیت به قدس شهر اورشلیم گفته می شود که به عبری «یروشالایم» تلفظ می شود و به صورت خاص به جایگاه معبد، معمول ترین کلامی که به کار برده می شود بِت هميقداش است.

وی افزود: قدیمی‌ترین نامی که بر این شهر اطلاق داده شده، «أوروشالم»، بوده که از نظر ریشه کلمه شالم به معنی صلح و صفا و آرامش است و  بعدها طبق اعتقاد ما یهودی ها و آنچه در تورات آمده است بیت المقدس نام گرفت.

حمامی لاله زار بیان کرد: 672 بار نام اورشلیم در کتاب مقدس به کار رفته است.

وی خاطرنشان کرد: اصطلاحات مختلف دیگری نیز در مورد این شهر وجود دارد مثل اصطلاح صهیون، که در تپه ای که معبد بیت المقدس در آنجا ساخته شده؛ گفته می شده و بعدها به شهر صهیون معروف شده است.

رهبر کلیمیان ایران عنوان کرد: بعدها ترکیب های دیگری همچون کوه صهیون، ساکن صهیون، قلعه و دژ صهیون فرزندان صهیون 108 بار در کتب مقدس یهود به کار رفته است.

وی با بیان اینکه بیت المقدس یعنی خانه مقدس، ادامه داد: در زمان حضرت موسی بعد از اینکه از مصر خارج می شود به فرمان خداوند معبد سیاری با عنوان میشکان به معنی سکنی ساخته شد که مراسم قربانی ها را در آنجا انجام می دادند و در زمان حکومت حضرت داوود که اورشلیم به تصرف بنی اسرائیل در آمد معبد سیار جمع و معبد بیت المقدس جایگزین آن می شود.

حمامی لاله زار به وجود تفاوت بین معبد سیار و بیت المقدس اشاره کرد و گفت: بیت المقدس قداست جاودانه دارد و موقتی نیست، اعتقاد ما این است نظر خاص خداوند به آن محل است.

حمامی لاله زار رهبر یهودیان ایران

وی با بیان اینکه چرا خداوند از اول به آن محل نظر خاص داشته است، عنوان کرد: اگر به در  صفر پیدایش فصل اول نگاه کنیم، محل ابتدای آفرینش کره زمین سطحش از آب بوده  است و در روز سوم آفرینش خداوند امر می کند آب ها در یک محل جمع و خشکی دیده شود و طبق اعتقاد یهودیت اولین جایی که سر از آب به عنوان خشکی در می آورد، بیت المقدس است.

رهبر کلیمیان ایران خاطرنشان کرد: در یهودیت فرامین تورات که شریعت از آن نشات می گیرد را به 613 فرمان تقسیم می کنند و بخش عمده ای از این فرامین به شکلی در ارتباط با معبد بیت المقدس است.

وی اظهارکرد: امروزه ۲هزار سال است که از تخریب بیت المقدس می گذرد و نزدیک به دو سوم از این فرامین الهی، بخشی از آنها یا به صورت کامل قابلیت اجرایی ندارد مثل تقویم قربانی یا بخشی از قوانین طهارت و نجاست که وابسته به معبد بوده و امروزه به صورت کامل قابل اجرایی ندارد.

حمامی لاله زار عنوان کرد: اجرای یک سری از احکام قضایی نیز مثل صدور حکم اعدام فردی که عمد بت پرسی می کند وابسته به وجود مرجع عالی قدر در یهودیت است  و اینها ارزش دیگری است که از نظر دینی بیت المقدس اهمیت پیدا می کند.

وی ادامه داد: جنبه دیگری که بیت المقدس در یهودیت اهمیت پیدا می کند، قبله بودن بیت المقدس است، از زمانی که بیت المقدس پایه گذاری و ساخته شد به عنوان محل خاص تجلی خداوند انسان ها  رو به آن نماز می خوانند.

صهیونیست از یهودیت جدا است

حمامی لاله زار با اشاره به اینکه قوانین خاصی در تورات در ارتباط با معبد است، گفت: ساخت معبد یکی از 613 فرمان یهودیت محسوب می شود و بعد از ورود به سرزمین مقدس توسط  توسط حضرت داوود پایه گذاری و توسط حضرت سلیمان ساخت معبد کامل می شود.

وی عنوان کرد: کائنان از نسل هارون هستند و نیز خادمین معبد محسوب می شوند و مراسم عبادی را برگزار می کردند.

رهبر کلیمیان ایران در ادامه به صهیونیست اشاره کرد و گفت: بحث صهیونیست از یهودیت جدا است و آنها از یک سری از آرمان های یهودیت سوء استفاده کردند و به نام دین یهود باعث ظلم و جور شدند.

وی اظهار کرد: هیچ موحدی به خود اجازه نمی دهد ظلم و ستیز کند و یا خونی را به ناحق بریزد.

رهبر کلیمیان ایران با اشاره به درگیری یهودیان با صهیونیست گفت: این ضربه بزرگی به وجهه یهودیان بوده که صهیونیست خلاف آموزه ها و دستورات دینی یهودیان اقدام می کنند.

حمامی لاله زار با بیان اینکه مکان مقدس برای همه ادیان جایگاه مقدسی است، گفت: ما برای بیت المقدس اصطلاح سرزمین مقدس یا سرزمین موعود را به کار می بریم.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=34178

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!