2
در اولین نشست کمیته فلسطین APA مطرح شد

تأکید بر بازگشت مردم فلسطین به وطن و تسریع ارسال کمک‌ها به غزه

  • کد خبر : 59105
  • ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
تأکید بر بازگشت مردم فلسطین به وطن و تسریع ارسال کمک‌ها به غزه
دبیر کل مجمع مجالس آسیایی گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی بازگشت مردم فلسطین به سرزمین‌های فلسطینی است؛ نمایندگان مجالس هم تصریح کردند ارسال کمک‌های انسان دوستانه به غزه باید تسریع یابد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، ، اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی(APA) با شعار «همکاری پارلمان‌ها برای فلسطین» برگزار شد.

محمدرضا مجیدی، دبیر کل مجمع مجالس آسیایی(APA) در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی(APA) طی سخنانی گفت: از تمامی شرکت‌کنندگان در این جلسه و همچنین آقای قالیباف برای برگزاری این اجلاس تشکر می‌کنیم.

وی با اشاره به حمایت‌های غرب از رژیم صهیونیستی تاکید کرد: شاهدیم که که غزه توسط صهیونیست‌ها با حمایت بی سابقه کشورهای غربی و آمریکا به شدت بمباران می‌شود و در سازمان ملل از حق وتو به صورت غیر عادلانه استفاده می‌شود و این رژیم به ده ها تن بمب مجهز شده است.

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی گفت: اتحادیه پارلمان‌های آسیایی امروز به دنبال کمک به مردم فلسطین و فراخواندن ملت‌های مسلمان به ایفای نقش سازنده در این زمینه است.

تأکید بر بازگشت مردم فلسطین به وطن و تسریع ارسال کمک‌ها به غزه

مجیدی تأکید کرد: اقدامات رژیم صهیونیستی در بمباران مناطق مسکونی و کوچاندن قهری ساکنان غزه که نقض آشکار معاهدات بین‌المللی و قطعنامه سازمان مالی محسوب می‌شود

وی با محکوم کردن اقدام رژیم صهیونیستی در پاکسازی نژادی مردم فلسطین و بمباران مدارس و دفاتر سازمان ملل در غزه گفت: در این حمله از حقوق مردم فلسطین حمایت و پشتیبانی می‌شود. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی بازگشت مردم فلسطین به سرزمین‌های فلسطینی است.

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی با بیان اینکه علی‌رغم تلاش دبیرکل سازمان ملل جهت تحقق آتش‌بس در غزه، قطعنامه‌های این سازمان همواره بصورت نامشروع لغو شده است، تصریح کرد: غرب و در رأس آنها آمریکا وظیفه دارند که استانداردهای دوگانه و نفاق و دورویی آشکار خود را در قبال رژیم صهیونیستی پایان بخشد و ما به عنوان پارلمان‌های کشورهای آسیایی درخواست داریم تا اقدامات قاطعی در جلوگیری از حمایت بیشتر از رژیم صهیونیستی انجام شود و این رژیم به اقدامات خود پایان دهد.

اولین حقوق مردم فلسطین، تأسیس کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف است
عادل العسومی، رئیس پارلمان کشورهای عربی نیز با حضور در نخستین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی(APA)، گفت: مردم غزه نزدیک به ۳ ماه است که تحت بمباران شدید رژیم صهیونیستی قرار دارند و از لحاظ شرایط بهداشتی و انسانی در بدترین شرایط به سر می‌برند، از طرفی نیز بسیاری از افراد در غزه زیر آوارها مدفون شده و این وضعیت در تاریخ جهان ثبت خواهد شد و تمام کسانی که در مقابل این جنایات سکوت کرده اند شریک جرم رژیم صهیونیستی خواهند بود.

تأکید بر بازگشت مردم فلسطین به وطن و تسریع ارسال کمک‌ها به غزه

وی اضافه کرد: ما در ماه دسامبر در اتحادیه پارلمان کشورهای عربی جلسه‌ای را برای بررسی کمک‌های بشردوستانه و جلوگیری از ادامه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی برگزار کردیم، همچنین حق وتویی که آمریکا در جهت جلوگیری از توقف جنگ در غزه استفاده کرد را محکوم کردیم، از طرفی نیز اتحادیه کشورهای عربی به مؤسسات بین‌المللی هشدار داد که به وظایف اخلاقی و حقوق بشری خود پایبند باشند.

رئیس پارلمان کشورهای عربی اضافه کرد: ما در این جلسه مهم از دولت‌های خود خواهیم خواست که به ناتوانی و عدم تحرک سازمان ملل اعتراض کنند و شکایتی را به دادگاه بین‌المللی لاهه ارائه کرده تا جنایات رژیم صهیونیستی را پیگیری کنند و کمیته فلسطین که زاده این اتحادیه است در راستای کمک به ملت فلسطین کارهای خوبی انجام داده است.

وی بیان کرد: ما تمام تلاش خود را در جهت رفع چالش های مردم فلسطین به کار خواهیم گرفت و لازم است مواضع محکمی را به نفع مردم فلسطین اتخاذ کنیم. همچنین جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کنیم، ایستادگی مردم فلسطین در مقابل کشتارها در غزه به عنوان نماد خواهد ماند و اولین حقوق مردم فلسطین تأسیس کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف است، این مردم از حق خود دفاع کرده و در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند.

ضرورت تسریع در ارسال کمک‌های انسان دوستانه به غزه
حموده صباغ، رئیس مجلس سوریه نیز در نخستین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA)، گفت: از جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی ایران و جناب آقای محمدباقر قالیباف به دلیل برگزاری این نشست در راستای حمایت از مردم فلسطین در برابر رژیم اشغالگر صهیونیست تشکر می‌کنم.

تأکید بر بازگشت مردم فلسطین به وطن و تسریع ارسال کمک‌ها به غزه

وی با اشاره به هشدار دسته جمعی مردم فلسطین توسط رژیم صهونیستی در ۳ ماهه اخیر، ادامه داد: این رژیم موجب شهادت هزاران نفر کودک و زن و نابودی زیرساخت های غزه و کوچاندن اجباری شهروندان از خانه‌های خود در این منطقه شده است.

رئیس مجلس سوریه با بیان اینکه این اقدامات جنایتکارانه مایه شرمساری است، تصریح کرد: ما باید در برابر اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین انجام می‌شود، ایستادگی کنیم.

وی با بیان اینکه طی ۱۳ سال گذشته جنگ‌هایی که در سوریه رخ داده به همه سطوح زندگی مردم رسیده، تصریح کرد: ما بر اصول خود مبنی بر تأسیس دولت فلسطین به پایتختی قدس شریف تأکید داریم و سوریه از هیچ اقدامی برای کمک به مردم فلسطین فروگذاری نمی‌کند.

صباغ با بیان اینکه مجمع مجالس آسیایی باید موضع مناسبی در مقابل رژیم صهیونیستی و تجاوز آشکار این رژیم داشته باشند، تصریح کرد: باید از سازمان‌های بین‌المللی بخواهیم که هر چه سریع‌تر بستر لازم برای آتش‌بس فوری در غزه را فراهم کند. همچنین باید زمینه ارسال کمک‌های پزشکی و انسان‌دوستانه به این منطقه فراهم شود.

قدس هیچگاه شهری یهودی نخواهد بود/ اشغالگری باید بروند
احمد علی فیصل، نائب رئیس مجلس فلسطین نیز با حضور در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی(APA) که ظهر چهارشنبه ۲۰ دی در تهران برگزار شد، گفت: باعث افتخار فراوان برای فلسطین است که کمیته‌ ویژه‌ای در خصوص این کشور در مجموعه پارلمان‌ها آسیایی تشکیل شده است؛ معتقدیم که این اقدام نوعی قدردانی از مبارزه مردم فلسطین است.

تأکید بر بازگشت مردم فلسطین به وطن و تسریع ارسال کمک‌ها به غزه

نایب رئیس مجلس فلسطین با بیان اینکه برای چهارمین ماه متوالی مردم فلسطین با جنگی که اسرائیل فاشیست راه انداخته مواجهند تاکید کرد: این رژیم بدترین جنایات و هولوکاست را مرتکب شده است؛ امروز تعداد شهدای جنایات رژیم صهیونسیتی از ۲۴ هزار نفر گذشته است که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند. امروز همچنین ۱۰ هزار نفر زیر آوار قرار دارند و بیش از ۲ میلیون نفر در غزه آواره هستند، ۵ هزار نفر نیز در بازداشت رژیم صهیونیستی قرار دارند.

فیصل با تأکید بر اینکه طوفان الاقصی مقاومت و بازدارندگی رژیم صهیونیستی را زیر سؤال برد و یک سیلی محکمی به سلطه ایالات متحده آمریکا بود، گفت: غزه فراموش نخواهد شد بلکه تاریخ منطقه و جهان رقم خواهد زد. غزه قلب زمین است و تمام جهان را در بر می‌گیرد. رژیم صهیونیستی از طریق این جنگ دیوانه وار خواستار از بین بردن تمام امکانات و همچنین از بین بردن مقاومت و کوچاندن ظالمانه مردم فلسطین از این سرزمین و اجرای پروژه استراتژیک خود مبنی بر انکار حضور مردم فلسطین در سرزمین‌های فلسطینی است اما در دست‌یابی به اهداف خود ناکارآمد بوده است.

نایب رئیس مجلس فلسطین با بیان اینکه نه به نتانیاهو و نه به بایدن اجازه نخواهیم داد که از خون مردم فلسطین برای صندوق‌های آرا جهت استمرار حضور خود استفاده کنند، تأکید کرد: در یادبود ۷۵ سالگی روز نکبت، اجازه‌ وقوع نکبتی دیگر برای فلسطین را نمی‌دهیم. ما صاحبان حقیقی این سرزمین هستیم و به صاحبان روایات تقلبی اجازه حضور نمی‌دهیم. از طرف ملت فلسطین و مجلس ملی فلسطین به همه جهان می‌گوییم که ما به صهیونیست و هم‌پیمانان آنها اجازه نمی‌دهیم که شروط خود را در قبال ما اعمال و پروژه‌های نابودگرانه خود را پیگیری کنند.
فیصل همچنین با تأکید بر اینکه تعیین سرنوشت  فلسطین یک مسئله کاملاً فلسطینی است، بیان کرد: ما امروز می‌گوییم که غزه و فلسطین آزاد است و غزه جزئی از فلسطین است و هیچ گاه قدس شهری یهودی نخواهد بود. اشغالگری باید از سرزمین ما رخت ببندد؛ ما باید در داخل فلسطین وحدت ملی خود را با گفت‌وگوهای وطنی حفظ کنیم.

خواستار اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل هستیم
محسن المندلاوی، رئیس موقت مجلس عراق هم طی سخنانی در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی گفت: بخاطر ابتکار عمل شجاعانه ایران در راستای دفاع از آرمان فلسطین قدردانی می‌کنم، وظیفه ما حمایت از ملت فلسطین در برابر جنایات خون‌بار صهیونیست‌ها است و خواستار اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل هستیم.

 

وی افزود: می‌خواهیم کشورها و دولت‌ها تصمیماتی در راستای تحریم رژیم صهیونیستی و ارسال کمک به مردم غزه بگیرند، چرا که رژیم صهیونیستی همه توافقات را زیر پا گذاشته است. همچنین پیشنهاد می‌کنم صندوق آسیایی برای بازسازی مناطق آسیب دیده و معالجه پیامدهای روحی و روانی زنان و کودکان آسیب دیده تشکیل و همه کشورها با آن همکاری کنند.
وی تصریح کرد: فداکاری و پایداری مردم صبور فلسطین را تحسین می‌کنیم و تنها راه حل را تأسیس فلسطین به پایتختی قدس شریف و بازگشت آوارگان به سرزمین‌های خود می‌دانیم و از ایران بخاطر مواضع خود در راستای حمایت از فلسطین تشکر می‌کنیم.

حمد المطر، نماینده مجلس کویت نیز طی سخنانی با اشاره به نقش سازنده مجالس و کشورهای مختلف دنیا در اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای قبول تعهدات بین‌المللی و قواعد جهانی، گفت: ما به عنوان نماینده مردم آزاده خود باید به طور کارآمدتری به نفع ملت فلسطین تلاش کنیم و از این طریق کمک‌های انسان دوستانه را به غزه برسانیم.
وی افزود: در چارچوب همکاری‌های پارلمانی می‌توانیم به استقرار دولت مستقل فلسطینی کمک کنیم و با دیپلماسی پارلمانی برای این هدف و البته توقف جنگ و کشتار مردم غزه پایبندیم.
وی خاطرنشان کرد: در مجلس کویت قانونی را تصویب کردیم که وزارت خارجه را ملزم به همکاری با پیشنهاد آفریقای جنوبی برای شکایت از رژیم صهیونیستی می‌کند. ما همواره در کنار مظلومان هستیم و به آرمان فلسطین کمک می‌کنیم.

صندوق بین‌المللی حمایت اقتصادی از مردم غزه ایجاد شود
نماینده مجلس مالزی هم در نخستین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی، اظهار کرد: زمان آن رسیده در خصوص مسئله تشکیل دولت مستقل فلسطینی بر اساس قوانین بین‌المللی سخن بگوییم.
وی افزود: اسرائیل در حال نقض قوانین جهانی است و ما این رژیم را محکوم می‌کنیم و باید اقدامات جمعی به عمل آوریم تا حمایت از ملت فلسطین محقق شود لذا از جامعه بین‌المللی درخواست داریم برای ایجاد فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ تلاش کنند.

فضلی زون، نماینده پارلمان اندونزی هم گفت: ما باید کاری کنیم که اقدامات این کمیته ملموس باشد چرا که ملت فلسطین نیاز به اقدام دارند. ما باید کار خود را جدی‌تر پیش ببریم، ما مأموریت و اهداف مشترکی داریم که می‌تواند کار را ملموس‌تر کند.
وی اضافه کرد: این کمیته اهداف مشخصی دارد که می‌تواند به ما کمک کند تا نظارت داشته باشیم البته اولویت‌های مختلفی وجود دارد و ما باید بر اساس اولویت‌ها اقدامات اساسی انجام دهیم. همچنین از نوآوری‌ها استفاده کنیم تا کارآمدی افزایش یابد. از کمیته انتظار می‌رود که با نهادهای متناظر و همتا همکاری کند تا هم‌افزایی برای کمک به ملت فلسطین افزایش یابد.

ولی لی، نماینده پارلمان چین هم با بیان اینکه ما هرگونه جنگی را در منطقه محکوم کرده و معتقدیم با گفت‌وگو و روابط همه‌جانبه می‌توان صلح و ثبات را در منطقه برقرار کرد و این جنگ را به پایان برسانیم، گفت: با اقداماتی که از طریق شورای امنیت انجام دادیم برای آتش‌بس فوری تلاش خواهیم کرد و باید با احترام به روابط بین‌الملل صلح را در جهان برقرار کرد.

نماینده پارلمان چین با بیان اینکه حقوق حقه مردم فلسطین باید رعایت شود، افزود: قوانین بین‌المللی باید اجرا شود و ما آمادگی داریم صندوقی را برای حمایت اقتصادی از مردم غزه ایجاد کنیم و همچنین به تأمین نیازهای اولیه آنها توجه داریم و باید در اولین فرصت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را بازسازی و جان مردم را نجات دهیم و همچنین نیازهای اولیه مردم غزه را فراهم و زمینه ایجاد کشور مستقل فلسطینی را فراهم کنیم.

بیانیه پایانی نشست مشترک مجمع مجالس آسیایی و اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی

۱- ما با شدیدترین لحن، تجاوز صهیونیستی و نسل کشی ارتکابی توسط رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری را محکوم کرده و خواستار توقف فوری تجاوز اسرائیل و رفع سریع محاصره غزه جهت ورود دارو مواد غذایی اقلام ضروری و سوخت برای شهروندان فلسطینی نیازمند با در نظر گرفتن زمستان قریب الوقوع می باشیم.
۲- مشارکت آمریکا در تجاوز جرایم جنگی نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت علیه نوار غزه را چه از طریق مشارکت مستقیم در تامین دشمن اسرائیلی با جدیدترین محصولات تولید شده توسط ماشین جنگی آمریکا یا از طریق حمایت از اسرائیل و لاپوشانی جرایم این کشور در مجامع جهانی محکوم می کنیم.
۳- از سازمان‌ها و نهادهای بین المللی حقوقی و حقوق بشری به ویژه دیوان کیفری بین المللی می خواهیم در خصوص جرایم جنگی نسل کشی و جنایت علیه بشریت ارتکابی توسط رژیم اسرائیل در نوار غزه اقداماتی را اتخاذ کرده و رژیم صهیونیستی را برای ارتکاب این موارد مجازات نماید.
۴- بر اخراج پارلمان اسرائیل (کنست) از اتحادیه بین‌المجالس و ارگان‌های تابعه آن اصرار می‌ورزیم.
۵- به اقدام در خصوص منزوی نمودن رژیم اسرائیل و بازپس گیری رسمیتش به دلیل ذات آپارتاید، نژاد پرستانه، فاشیستی و تروریستی آن رژیم ادامه خواهیم داد.
۶- از تأسیس یک دولت فلسطینی در تمام سرزمین‌های اشغالی فلسطین به پایتختی همیشگی قدس شریف و حق بازگشت همه آوارگان فلسطینی به میهن خویش که از سال ۱۹۴۸ از آنجا بیرون رانده شدند قویاً حمایت می‌کنیم.
۷- از عضویت کامل دولت فلسطین در سازمان ملل متحد حمایت می‌کنیم.
۸- تمامی طرح‌ها و پروژه‌ها جهت آوارگی اجباری فلسطینیان از غزه یا کرانه باختری را رد می‌کنیم.

۹- از تأسیس یک صندوق ویژه جهت ارائه کمک مالی به مردم فلسطین به منظور بازسازی آنچه توسط ماشین جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه تخریب شده حمایت کرده و هم چنین از پروژه ها و سرمایه‌گذاری‌ها برای روند پیشبرد اقتصادی اجتماعی و فرهنگی فلسطینیان در کنار بکارگیری تمام تلاش‌ها برای توقف عملیات‌ها و طرحهای شهرک‌سازی و ضمیمه کردن اراضی در کرانه باختری و برچیدن شهرک‌های فعلی در اراضی فلسطین به دلیل غیر قانونی بودن حمایت می‌کنیم.
۱۰- با روندهای یهودی سازی و حملات به اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان به ویژه مسجد الاقصی و صحن‌های آن مقابله نموده و تا زمان تأسیس دولت مستقل فلسطینی با مرکزیت بیت المقدس، هر گونه اقدام را که بر جایگاه تاریخی و حقوقی این اماکن تأثیر گذار باشد نمی‌پذیریم.
۱۱- قطعنامه ۳۳۷۹ سازمان ملل متحد را یادآوری میکنیم که صهیونیسم را یک نوع از نژاد پرستی و تبعیض نژادی میداند که نسبت به فلسطینیان خصمانه برخورد می‌کند و مخالف ثبات در منطقه است.
۱۲- از نهادهای بهداشتی ذیربط مجالس کشورهای عضو میخواهیم که از نهادهای بهداشتی فلسطین در سطوح مختلف حمایت کنند.
۱۳- همچنین در راستای قطعنامه‌های تصویب شده توسط سایر سازمان‌های بین‌المللی خواستار تحریم محصولات و کالاهای اسرائیلی می‌باشیم و از نهادهای سیاسی اجتماعی فرهنگی و ورزشی و اتحادیه های اصناف می‌خواهیم به این تحریم پایبند باشند.
۱۴- بر ضرورت تعهد به کنوانسیون ژنو در خصوص حفاظت از شهروندان فلسطینی تاکید نموده، خواستار اجرای تمام و کمال این کنوانسیون از جمله آزادی همه گروگانها و زندانیان فلسطینی بازداشت شده به دست اسرائیل می‌باشیم.
۱۵- از کلیه سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درگیر حفاظت از کودکان و زنان درخواست می‌کنیم به نقش خود درباره مجازات رژیم اسرائیل و مقامات آن در خصوص جرایم ارتکابی علیه غیر نظامیان فلسطینی عمل نمایند. در این زمینه درباره بررسی تشکیل یک کمیته حقوقی پارلمانی جهت بررسی احتمال حمایت از ارائه شکایات به دیوان کیفری بین‌المللی و پیگیری آنها تصمیم گیری می کنیم.
۱۶- از پارلمان‌های کشورهای عضو می‌خواهیم تمام انواع حمایت‌های دیپلماتیک، سیاسی، مادی، امدادی پزشکی و آموزشی را به کشور فلسطین و مردم آن ارائه نموده و تسهیل نمایند.
۱۷- از مجلس ملی فلسطین در کلیه مناسبت‌ها و برنامه‌های پارلمانی منطقه‌ای بین‌المللی و قاره‌ای حمایت می‌کنیم.»

صبح امروز نیز پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) با حضور نمایندگانی از ۲۶ کشور برگزار شد و با صدور بیانیه حمایتی از مردم فلسطین به پایان رسید.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=59105

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!