2

الخطیب: می‌خواهیم مسئولیت زیارت‌های الاقصی را دوباره به دست بگیریم

  • کد خبر : 35381
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۴
الخطیب: می‌خواهیم مسئولیت زیارت‌های الاقصی را دوباره به دست بگیریم
مدیر اداره اوقاف قدس خواستار بازگردانده شدن مسئولیت زیارت و ورود غیر مسلمین به مسجدالاقصی بر عهده این نهاد گذاشته شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، شیخ عزام الخطیب، مدیر کل اداره اوقاف اسلامی قدس با اشاره به یورش مکرر شهرک‌نشینان یهودی به مسجدالاقصی در قدس اشغالی گفت: مسئولیت زیارت و ورود غیرمسلمان به این مکان مقدس مجددا بر عهده ما گذاشته شود.

وی افزود: پس از یورش آریل شارون، نخست‌وزیر وقت اسرائیل با صدها نفر از محافظین خود به مسجدالاقصی در سال 2000، مقامات این کشور طی یک تصمیم یکجانبه اجازه ورود شهرک‌نشینان یهودی از طریق دروازه «المغاربه» به این مسجد را دادند.

او با اشاره بر این که این اقدام با وضعیتی که در سال 1967 بوده، مخالف است، خاطر نشان کرد: موشه دایان وزیر دفاع وقت اسرائیل 3 روز پس از اشغالی قدس از مسجدالاقصی بازدید و از اداره اوقاف اسلامی قدس خواست که فعالیت خود را در زمینه مدیریت این مسجد ادامه دهد.

وی ادامه داد که تصمیم دولت وقت اسرائیل این بود که مسئولیت ساخت و ساز، نگهبانی و مدیریت مسجدالاقصی ​​بر عهده این اداره بوده و تنها اسرائیل به عنوان اشغالگر مسئولیت امنیت را بر عهده داشت، مشروط بر اینکه خارج از دروازه های این مسجد باشد.

الخطیب همچنین تصریح کرد: «دولت اسرائیل از 26 آوریل 2003 در تلاش برای تغییر واقعیت تاریخی و حقوقی مسجدالاقصی بوده و از بازگشت به وضعیت قبل از آن تاریخ ممانعت می کند. تا کنون به درخواست ما مبنی بر اینکه مسئولیت ورود غیرمسلمان مجددا بر عهده اداره اوقاف اسلامی گذاشته شود، موافقت نکرده است. با کمال تاسف مسجدالاقصی تحت سیطره اسرائیل است و هر زمانی که خواست فعالیت اداره اوقاف را تعطیل می‌کند و این دولت با اجازه به برگزاری مراسم مذهبی به افراطیان یهودی به دنبال تغییر وضعیت دینی مسجدالاقصی است. در حال حاضر ما شاهد تشدید هتک حرمت این مسجد توسط شهرک‌نشینان یهودی هستیم که این اقدام بسیار خطرناک است».

وضعیت مسجدالاقصی بیش از سال 2000

مدیر کل اداره اوقاف اسلامی قدس با اشاره به وضعیت مسجدالاقصی بیش از سال 2000 گفت: «صدها هزار گردشگر غیرمسلمان از مسجد بازدید می‌کردند و درهای متعدد مسجد باز بود و بازدیدکنندگان با خرید بلیط وزیر نظر اداره اوقاف اسلامی وارد مساجد و موزه شده و اذعان می‌کردند که این مکان مقدس تنها متعلق به مسلمانان است».

وی همچنین افزود: «اما تعداد بسیار کمی از یهودیان تندرو روزانه 3 تا 4 نفر، به زور وارد محوطه مسجدالاقصی شده اما به زودی توسط نگبانان و پلیس اسرائیل اخراج می‌شدند. اما تعداد بسیار محدود بوده و تا سال 2010 تعداد افراطیان یورش برده به این مسجد به 5000 نفر رسیده بود.، اما اکنون تعداد یهودیان افراطی که به این مسجد یورش بردند، طی یک سال پیش به 35 هزار نفر رسیده که این امری غیرطبیعی و غیر قابل قبول برای مسلمانان محسوب می‌شود. علاوه بر این تصمیم دادگاه اسرائیل مبنی بر اجازه اقامه مراسم دینی یهودی در مسجدالاقصی خطرناک بوده و معنای تبدیل این مسجد به معبد یهودی (کنیسه) است».

الخطیب ادامه داد که مسجدالاقصی با مساحت کامل 144 دونم به طور کامل متعلق به مسلمانان بوده تحت مدیریت اداره اوقاف اردن قرار دارد و اقدامات یهودی سازی آن ناکام خواهد شد و ممکن است اقدامات اسرائیل علیه این مسجد منطقه را به جنگ مذهبی سوق دهد.

وی تاکید کرد که مسجد الاقصی متعلق به دو میلیارد مسلمان بوده و این اعتقاد همه مسلمانان است، بنابراین از آنها می خواهیم که از حملات به مسجدالاقصی ممانعت کنند و وضعیت مسجدالاقصی به قبل از سال 2000 بازگردانده شود.

شیخ الخطیب در پاسخ به این سوال که آیا در رابطه با این خواسته با طرف اسرائیلی تماس گرفته شده است یا خیر، گفت: «در دیدارهای که با پلیس اسرائیل داشتیم از آنها خواستیم که وضعیت به حالت قبل ( پیش از سال 2000) برگردد اما آنها تاکنون پاسخ مثبت نداده‌اند».

وی افزود: «ما بخشی از دولت و بخشی از وزارت اوقاف اردن هستیم و دولت این کشور چندین بار از جمله از طریق دیوان پادشاهی، وزارت امور خارجه و سفیر اردن مداخله قاطع کرده وهمه خواهان بازگرداندن وضعیت به قبل از سال 2000 شدند، اما تا به حال دولت های راستگرای اسرائیل به این درخواست ها پاسخی نداده است».

وی با اشاره به سفر اخیر عبدالله دوم پادشاه اردن به آمریکا و دیدار وی با جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، گفت: «بایدن در این دیدار بر ضرورت حفظ وضعیت تاریخی کنونی اشاره کرده است. این به معنای آن است که مسئولیت ساخت ساز، نگهبانی و بازدید از مسجدالاقصی بر عهده اداره اوقاف اسلامی همان طوری که پیش از سال 1967 بوده، است».

مدیر کل اداره اوقاف اسلامی قدس در پایان تاکید کرد که درخواست آنها برای بازگشت وضعیت پیش از سال 2000 در مدیریت مسجدلاقصی ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=35381

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!