5

اتحادیه یهودیان خلیج فارس

  • کد خبر : 45796
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۶:۱۵
اتحادیه یهودیان خلیج فارس
اتحادیه جوامع یهودیان خلیج فارس با مشارکت جوامع یهودی شش کشورعربی حاشیه جنوبی خلیج فارس یعنی عربستان، امارات، عمان، قطر، کویت و بحرین، به رهبری حاخام «الی عبادی» و ریاست «ابراهیم داوود نونو»، فعالیت خود را در دبی -به عنوان بزرگ ترین مرکز تجمع یهودیان منطقه خلیج فارس- فعال است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، انجمن مزبور، هدف خود را فراهم کردن زیرساخت های لازم برای خدمت رسانی به جامعه یهودیان منطقه، تسهیل امور دینی موسوم به آژانس «کشروت» مجموعه قوانین مذهبی درباره خوراکی ها و نحوه آماده کردن غذا (و ارائه خدمات حقوقی) ایجاد یک دادگاه یهودی با عنوان «بث دین » برای حل اختلافات شخصی، امور مدنی و ارث، اعلام داشته و تا به امروز موفق شده، مجموعه اقداماتی را به خصوص در امارات و بحرین در همین راستا انجام دهد؛ اما آیا همه چیز تا همین اندازه، ساده و سر راست است یا اینکه – چنانچه از ظواهر امر پیداست – دریایی مواج از مسائل پشت پرده در آن روی سکه وجود دارد؟ در گزارش پیش رو ، گذری مختصر بر این موضوع خواهیم داشت.

انجمن یهودیان از کجا کلید خورد؟

هرچند در نظر نخست، تأسیس این اتحادیه، بلافاصله نگاه ها را متوجه پروژه «عادی سازی روابط سیاسی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی در طرح ملقب به پیمان ابراهیم »می کند اما به اعتقاد برخی تحلیلگران، ایده تأسیس اتحادیه ای از یهودیان در دل جهان اسلام، ریشه ای قدیمی داشته و سرنخ آن را باید در تئوری های طرح موسوم به «تشکیل سرزمین مقدس» در باورهای یهودیت افراطی یا صهیونیسم یافت. بر اساس این تحلیل، انجمن یهودیان در کشورهای عربی، هم راستا با عملیات رژیم صهیونیستی در اشغال فلسطین و ایجاد ارض مقدس (موعود)، پیاده سازی شده است: «خبر تشکیل این اتحادیه در حالی است که به نظر می رسد از قبل، اقداماتی برای شناسایی یهودیان شش کشور عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس شده بوده و پس از عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، موجودیت این اتحادیه علنی شده است. امارات و بحرین، روابط سیاسی با رژیم صهیونیستی برقرار کردند و تحرکاتی نیز از سوی دولت وقت امریکا برای عادی سازی روابط دیگر کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس با تل آویو به عمل آمد که با شکست «ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری، مسکوت باقی ماند. عادی سازی روابط ابوظبی و منامه با تل آویو، بیانگر این است که روابط پنهان میان آن ها پیش از این وجود داشته و در عمل، اقداماتی برای سازماندهی چنین اتحادیه ای به اجرا درآمده بوده.

هرچند ادعا می شود هدف از تشکیل این اتحادیه، فراهم کردن زیرساخت های لازم برای خدمات رسانی به جامعه یهودیان منطقه است اما این ادعا چگونگی نفوذ صهیونیست ها در سرزمین فلسطین، شهرک سازی و توسعه طلبی تا اشغال این سرزمین را یادآورمی شود. نفوذ صهیونیست ها در حاشیه جنوبی خلیج فارس، تحت پوشش اتحادیه یهودیان این منطقه، علاوه بر تثبیت حضور رژیم نامشروع اسرائیل، توطئه ای برای تخریب وضعیت امنیتی و اجتماعی منطقه، عملی کردن شعار «از نیل تا فرات» رژیم صهیونیستی و عمق استراتژیک بخشیدن به رژیمی بدون چنین مؤلفه ای است. به نظر می رسد صهیونیست ها در حال حاضر با وجود دو جناح کودتاچی در عربستان و امارات، اوضاع را مناسب دیده اند تا طرح تشکیل اسرائیل دوم در حاشیه جنوبی خلیج فارس را اجرا کنند که پیش از این مقدور نبود.»

این تحلیل در ادامه برای اثبات این مدعا به سندی منتشرشده از سوی یک رسانه صهیونیستی، استناد و ابراز می دارد: «برای مستند کردن این ادعا به سندی مربوط به درخواست یک پزشک یهودی اشاره می شود که کتابخانه انگلیس آن را فاش و روزنامه هاآرتص در مارس ۲۰۱۴٫م منتشر کرد. بر اساس این افشاگری، دکتر «ام. ال. روتشتاین»، پزشک روسی-یهودی سا کن فرانسه در سپتامبر سال ۱۹۱۷ م. از «لرد فرانسیس برتی»، سفیر وقت انگلیس در فرانسه خواسته بود برای تأسیس یک کشور یهودی در حاشیه جنوبی خلیج فارس کمک کند. به نوشته هاآرتص: دکتر روتشتاین در این نامه محرمانه به زبان فرانسه -که پایگاه اینترنتی کتابخانه انگلیس آن را افشا کرد- اظهار داشته: «من مسئولیت جمع آوری ۱۲۰هزار نیروی مبارز یهودی قوی را برای عملی شدن این درخواست بر عهده می گیرم. در ابتدا ممکن است این نقشه، غیرمنطقی به نظر برسد اما قول می دهم با ورود اولین گروه هزار نفری از این نیروها به آن منطقه، مسئله جدی شود.» بر اساس این طرح، پس از آنکه ۳۰ هزار نفر بحرین را تصرف کردند، حمله سریع به استان« احساء »عربستان انجام و زمینه برای تشکیل یک کشور یهودی فراهم می شود. هرچند در آن مقطع،«آرتور جیمز بالفور»، وزیر امور خارجه وقت انگلیس، پیشنهاد روتشتاین را بررسی و در نهایت، آن را رد کرده بود، اما به نظر می رسد اکنون اوضاع به سمتی چرخیده که رژیم صهیونیستی درصدد اجرای چنین طرحی است.» به این ترتیب می توان از جهاتی، این طرح را با ریشه هایی به قدمت تأسیس رژیم -نامشروع- صهیونیستی در نظر گرفت که با بسترسازی های صورت گرفته طی دهه های اخیر، در نهایت به تحقق رسیده است.

زمینه سازی با «توافق ابراهیم»

فراهم آوردن فضای مناسب برای پیاده سازی ایده اتحاد یهودیان خلیج فارس، طی سال های گذشته با همکاری برخی دول غربی حامی صهیونیسم در حال انجام بود که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ (رئیس جمهور سابق ایالات متحده)-به عنوان متحد درجه اول جریان مسیحیت صهیونیستی- با پوشش معاهده ای تحت عنوان« توافق ابراهیم» به نقطه اوج خود رسید و عملاً بسترسازی فشرده ای را برای تحقق هدف بعدی و مهم تر یعنی ایجاد کانونی در نقطه استراتژیک جهان اسلام با تأسیس اتحادیه یهودیان خلیج فارس آغاز نمود. توافق ابراهیم در شهریورماه ۱۳۹۹ با هدف عادی شدن روابط دیپلماتیک میان رژیم صهیونیستی و دو کشور امارات متحده عربی و بحرین در کاخ سفید به امضا رسید و از آن پس دو کشور مزبور، درهای خود را به روی یهودیان گشودند و مجموعه طرح هایی را برای ورود حداکثری یهودیان از سراسر جهان و ارائه خدمات هرچه بیشتر به ایشان عملیاتی کردند.

در این راستا می توان به بازگشایی کنیسه ها، برگزاری علنی مراسم دینی و افزایش آمار مهاجرت یهودیان به کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره داشت. خبرگزاری «آسوشیتدتپرس» ضمن گزارشی در این زمینه، بیان می دارد: «در حالی که جوامع یهودی در بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه به تاریخ پیوسته یا در روندی رو به زوال قرار دارند، کشورهای خلیج فارس درهای خود را برای زندگی به سبک یهودیان گشوده اند. مدت زمان کوتاهی پس از توافق صلح کامل امارات و بحرین با اسرائیل در چارچوب «پیمان های ابراهیم »، صدها تن از یهودیان اسرائیل، اروپا و کشورهای دیگر برای زندگی، راهی منطقه شده که اکثر آن ها در امارات، کار و زندگی می کنند. جامعه یهودیان امارات در روندی شتابان به سرعت رو به افزایش است و ارزیابی می شود که شمار آن ها به دلیل برخورداری از آزادی در سبک زندگی، به زودی به هزاران تن برسد.

کشورهای عرب منطقه در طول ده ها سال، هر نوع رابطه با اسرائیل را به حل نزاع اسرائیلی – فلسطینی و تحقق حقوق فلسطینیان مشروط می کردند اما اکنون سران امیرنشین ها در توجیه عادی سازی روابط با اسرائیل، می گویند به این باور رسیده اند که از این راه، بیشتر و بهتر می توانند به تشکیل کشور فلسطینی کمک کنند.

امارات تا چندی پیش در برگه های مجوز اقامت، گزینه دین یهودی را اصلا ذکر نکرده بود، اما وضعیت کاملاً زیر و رو شده است؛ پا به پای حضور علنی اسرائیل در امیرنشین های خلیج فارس، احتیاط و نگرانی از زندگی یهودیان یا گردشگران یهودی در این کشورها رخت بربسته است. حالا غذای حلال یهودی« کاشر» در اکثر هتل ها و فروشگاه های مواد غذایی امارات در دسترس است، رهبر جامعه یهودیان بحرین نیز گفته خیلی زود می توان شاهد آغاز به کار رستوران های خوراک کاشر در بحرین بود، آیین های مذهبی یهودیان نیز علناً جشن گرفته می شود. یهودیانی که از اروپا، روسیه، اسرائیل و نقاط دیگر برای زندگی و کار راهی امارات شده اند، به سرعت نهادهای مذهبی خود را برپا می کنند که دادگاه مذهبی، یکی از آخرین موارد این نهادهاست؛ دادگاهی که می تواند به امر ازدواج و طلاق رسیدگی کند. در کنار امارات، بحرین نیز که تا چندی پیش، تنها یک جامعه کوچک مذهبی چند ده نفره داشت، اندکی پس از برقراری روابط رسمی با اسرائیل، فضای بازتری برای زندگی یهودیان تدارک دیده و زمینه افزایش شمار آن ها در این کشور را فراهم کرده است… پیش از توافق های عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل… برگزاری حتی یک گردهمایی آنلاین به مناسبت های مذهبی یهودی، غیر قابل تصور بود اما با سرازیر شدن هزاران گردشگر و بازرگان، به ویژه از اسرائیل، حالا صنعت نوپای عروسی های یهودی و جشن های دیگر در امارات شکل گرفته است. سران امارات و بحرین به جامعه یهودی اطمینان داده اند که کشورهای آن ها محلی امن برای زندگی و کار یهودیان خواهد بود. » ابراهیم نونو، رئیس جامعه یهودیان بحرین نیز در گفتگو با «روسیا الیوم» با ابراز رضایت از تغییر وضعیت یهودیان بحرین ابراز داشته: «قبل از اعلام توافق صلح میان بحرین و اسرائیل، مناقشه برای بازگشایی کنیسه یهودیان، شروع شد، چون گردشگران یهودی بیشتری که به بحرین می آیند به این کنیسه خواهندآمد.

خوراک حلال یهود (کاشر) در هایپراستارها و برخی هتل های بحرین وجود دارد …بسیاری از یهودیان، مناصب دولتی دارند. من در سال ۲۰۰۱ م. عضو پارلمان بحرین شدم، دخترعمویم «هدی نونو » نیز در سال ۲۰۰۶ م. از سوی پادشاه بحرین به عنوان سفیر این کشور در امریکا منصوب و بعد در سال ۲۰۰۸ م. سفیر غیرمقیم در آرژانتین، برزیل، کانادا ومکزیک شد.» به این ترتیب طی چند ماه، بسترهای لازم برای گام بعدی با حمایت شرکای غربی، به ویژه امریکا دست کم در این دو کشور مسلمان مهیا شد تا در نهایت در بهمن ماه همان سال، طرح اتحادیه انجمن یهودیان خلیج فارس محقق گردد. هرچند این اتحادیه با پوشش های موجهی همچون «گفتگوی ادیان »، می کوشد ماهیت و اهداف پشت پرده خود را پنهان سازد، لیکن کیفیت شکل گیری انجمن مزبور (با محوریت شریک نخست رژیم صهیونیستی یعنی ایالات متحده)، رویکرد و مسیری که تا به امروز طی کرده، همه از خط و ربط آشکار آن با ایده سرزمین موعود در باورهای یهودیت افراطی حکایت دارد که حساب آن از سایر یهودیان، جداست و تکیه بر دین یهودیت و قومی هود در این بازی سیاسی، چیزی جز در بر کردن یک ردای موجه نیست.

اهداف و تحرکات

به هر حال، اتحادیه یهودیان خلیج فارس با وجود اعتراض اغلب کشورها و جنبش های اسلامی، کلید خورده و اهداف خود را پی می گیرد. این انجمن با رسمیت بخشی و ایجاد مرکزی برای طرفداران رژیم صهیونیستی در یکی از مناطق مهم جهان اسلام، با تحولاتی در ظواهر همراه بوده تا نهایتاً اهداف اصلی را نیز در امتداد آن ها دنبال نماید، از آن جمله است:

• برگزاری علنی مراسم دینی یهودیان در بحرین: خبرگزاری «فرانس »۲۴ با انتشار گزارشی در این زمینه می نویسد: «این مراسم در راستای عادی سازی روابط بحرین و اسرائیل به رهبری ابراهیم نونو (از رهبران یهودی این کنیسه) برگزار شد. حاخام الی عبادی (رئیس انجمن جوامع یهودی حوزه خلیج) درباره این مراسم گفت: از سرگیری عبادات به صورت آشکار، تاریخ ما را در این منطقه، زنده می کند. «نانسی خدوری» (نماینده یهودی پارلمان بحرین) هم ابراز امیدواری کرد که گشایش معابد یهودی، بازدیدکنندگان خارجی را به خود جذب کند.

• رونق آموزش زبان عبری در کشورهای حاشیه خلیج فارس: «دویچه وله فارسی» در گزارشی با همین عنوان می نویسد: « با عادی سازی روابط میان اسرائیل و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس، تقاضا برای آموزش زبان عبری در این کشورها افزایش یافته است. شش ماه پس از برقراری رابطه با اسرائیل، شمار کثیری در امارات مشغول آموزش زبان عبری هستند… مدیر یک مؤسسه آموزشی عبری- که در دبی و ابوظبی شعبه دارد- می گوید پیش از این فقط به دیپلمات ها و خارجیان مقیم امارات، زبان عبری آموزش می داده اما اکنون با هجوم متقاضیان روبه رو است. گرچه از زمان تأسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ هرگونه ارتباط با این کشور تا سالیان طولانی و برای اغلب کشورهای عربی تابو محسوب می شد، اکنون وضعیت چنین شده که حتی تمایل به آموزش زبان عبری در عربستان سعودی نیز وجود دارد. افزایش تمایل به آموزش زبان عبری در کشورهای عربی، حاصل بالا رفتن شانس توسعه روابط تجاری و اقتصادی پس از عادی سازی روابط سیاسی با اسرائیل است. »

• افزایش مهاجرت یهودیان: چنانچه پیش تر اشاره شد، یهودیان زیادی از سراسر جهان با اهداف گردشگری و کسب اقامت به دو کشور فوق الذکر سفر کرده اند که آمار قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد.

• اشاعه سبک زندگی مغایر با شعائر اسلامی: «مطابق گزارش های منتشر شده، توافق عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی، دبی را به مقصدی جذاب و مورد توجه برای جوانان صهیونیستی تبدیل کرده، به طوریکه در کنار برج های بزرگ و خودروهای لوکس، تجارت فحشا در حال انجام است. بر اساس گزارش منابع خبری، جوانان و تاجران صهیونیست با هزاران دلار به دبی می روند و هتل ها به کانون مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و «تن فروشی» تبدیل شده است.» این مسئله حتی در مواردی صدای اعتراض ساکنان بحرین و امارات را بلند کرده و مجموعه گزارش هایی از نارفتاری های گردشگران اسرائیلی در رسانه های غربی نیز منتشر شده. برای نمونه، «ایندیپندنت انگلیس» در گزارشی می نویسد: «یدیعوت آحارونت، بزرگ ترین روزنامه اسرائیل، با انتشار یک گزارش، شایعه ای را تأیید کرد که از مدتی پیش مطرح شده بود: «دزدی گردشگران اسرائیلی از هتل های دبی در امارات متحده عربی.» این روزنامه مطرح صهیونیستی نوشته است: گزارش ها در مورد رفتار بد و نامحترمانه گردشگران، باعث شده است که چهره اسرائیل تخریب شود. یکی از مدیران هتلی مشرف به برج خلیفه (بلندترین ساختمان جهان) گفت: اخیراً دیدیم که گردشگران اسرائیلی به هتل می آیند و کیف هایشان را پر از حوله و کیسه های چای و قهوه و حتی چراغ اتاق می کنند! خانواده ای اسرائیلی در سفر خود جایخی، چوب لباسی و حوله ها را از اتاق برداشته بودند و تنها پس از هشدار تماس با پلیس، آن ها را پس دادند. این وضعیت باعث شده تا مخالفان «توافق ابراهیم» در فضای مجازی، آن را به سخره بگیرند. علاوه بر گزارش دزدی از اتاق های هتل ها، برخی شرکت های گردشگری، به رفتارهای منفی دیگری مانند: برگزاری مهمانی های طولانی، آسیب زدن به ماشین های گران قیمت، آشپزی درون اتاق (که برخلاف قوانین هتل است) و تلاش برای فریب دادن مسئولان هتل با جایگزین کردن آب به جای نوشیدنی های دیگر نیز اشاره کرده اند.»
• نفوذ در ساختار اقتصادی و حکومتی: یکی از آثار حضور یهودیان صهیونیست اعم از تجار، سیاستمدار و …در بحرین و امارات، نفوذ محتمل ایشان در ساختار حکومتی و نهادهای اساسی است تا هرچه بهتر، اهداف خویش را پی گیرند؛ امری که پیش تر نیز مورد اشاره قرار گرفت و ابراهیم نونو و الی ابادی بر آن صحه گذاشته اند.

یهودیان خلیج فارس

چنانچه گذشت، توافق نامه ابراهیم و مولود آن، اتحادیه یهودیان خلیج فارس با نفوذ یهودیان صهیونیست در کشورهای مسلمان عرب زبان، بستر مناسبی برای توسعه فعالیت های تبلیغی جریان مسیحیت صهیونیستی در منطقه فراهم آورده و در آینده شاهد حضور و فعالیت مبشران انجیلی در سایر کشورهای همسایه عربی نیز خواهیم بود. بی تردید، نفوذ صهیونیست ها در ساختار اقتصادی و حکومتی کشورهای امارات و بحرین، مسیر را برای برداشتن گام های بعدی هموار ساخته و هدف مهم آن ها یعنی همراه ساختن دیگر جوامع عربی و تمرکز هرچه بیشتر یهودیانِ رانده شده از غرب در جهان اسلام را گوشزد می سازد. اگرچه عربستان سعودی تاکنون نسبت به این انجمن و عادی سازی روابط با اسرائیل، روی خوش نشان نداده اما در سایه اصلاحات تازه« بن سلمان »در آن کشور، می رود که شاهد ورود مخفی جریان مزبور در عربستان نیز باشیم. برگزاری دادگاهی در خصوص رفع اختلافات حقوقی، احوال شخصیه و صدور گواهی مختص یهودیان توسط انجمن یهودیان درعربستان، نمودی است از این امر. فعالیت ها و رویکرد انجمن یهودیان در آینده، اهداف و باطن آن را هرچه بیشتر آشکار خواهد ساخت. نکته قابل تأمل دیگر در این میان، مظلومیت شیعیان بحرین است که زیر سایه شعار صلح با رژیم غاصب صهیونیستی، از کمترین حقوق در آن کشور، محرومند. «حکومت آل خلیفه همواره پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را به بهانه های مختلف تحت فشار قرار داده و به آن ها اجازه برگزاری مراسم آزادانه داده نمی شود. طبق اسناد و مدارک موجود، حکومت آل خلیفه در ۱۰ سال اخیر ده ها مسجد و حسینیه وابسته به شیعیان بحرین را تخریب و با خاک یکسان کرده است. »

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=45796

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!