3

نماینده کنگره آمریکا: از جدایی مزخرف کلیسا و دولت خسته شده‌ام!

  • کد خبر : 36787
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۶:۳۸
نماینده کنگره آمریکا: از جدایی مزخرف کلیسا و دولت خسته شده‌ام!
لورن بوبرت «نماینده محافظه‌کار کنگره» در مراسم مذهبی به مسیحیان حاضر در کلیسا گفت: «کلیسا قرار بود دولت را هدایت کند. قرار نبود دولت کلیسا را هدایت کند».

به گزارش پایگاه خبری مفاز، لورن بوبرت، عضو جدید مجلس نمایند‌گان آمریکا (رئیس کالیفرنیا) گفت از جدایی کلیسا و دولت در ایالات متحده «خسته» شده است، مفهومی دیرینه که از «نامه متعفن» یکی از بنیان‌گذاران سرچشمه می‌گیرد.

وی در یک مراسم مذهبی در کلرادو به نمازگزاران گفت : «کلیسا قرار بود دولت را هدایت کند. قرار نبود دولت کلیسا را هدایت کند. پدران بنیانگذار ما چنین چیزی در نظر نداشتند».

نماینده کنگره آمریکا افزود: «من از این جدایی مزخرفِ کلیسا و دولت که در قانون اساسی وجود ندارد، خسته شده‌ام. این در نامه‌ای متعفن آمده و اصلا معنایی مانند آنچه می‌گویند ندارد.»

متمم اول قانون اساسی، که بیان می‌کند «کنگره هیچ قانونی در جهت احترام به برپایی دین یا ممنوعیت اعمال آزادانه آن، وضع نمی‌کند»، به طور گسترده به معنای جدایی کلیسا از دولت تفسیر شده است، اگرچه این عبارت به صراحت استفاده نمی‌شود.

«نامه متعفن» که بوبرت به آن اشاره کرد، ظاهراً پیامی است که در سال ۱۸۰۲م از توماس جفرسون به انجمن باپتیست دانبری فرستاده شده است. جفرسون، نویسنده اعلامیه استقلال و یکی از مدافعان برجسته گنجاندن منشور حقوق در قانون اساسی، در توضیح متمم اول نوشت: «من با احترامی حاکمیتی به آن اقدام کل مردم آمریکا می‌اندیشم که اعلام کردند قانونگذار آنها نباید “هیچ قانونی در جهت احترام به برپایی دین یا ممنوعیت اعمال آزادانه آن وضع کند”، بنابراین دیوارِ جدایی بین کلیسا و دولت ایجاد شد».

دیوان عالی آمریکا از آن زمان به نامه جفرسون در موارد کلیدی استناد کرده است. درخواست‌ها برای جدایی بین کلیسا و دولت در دهه اول ۱۸۰۰م تشدید شد، زیرا آمریکایی‌های پروتستان از تسلط کلیسای کاتولیک بر مسائل دولتی هراس داشتند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=36787

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!