2
اسقف کلیسای شرق آشوری تأکید کرد؛

ضرورت اهتمام به صیانت از انسانیت در گفت‌وگوهای بینادینی

  • کد خبر : 58329
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
ضرورت اهتمام به صیانت از انسانیت در گفت‌وگوهای بینادینی
اسقف کلیسای شرق آشوری در شیکاگو از جمله ابتکارهای لازم برای تقریب بین ادیان را تقویت صیانت از حرمت انسانیت در جوامع بشری خواند و گفت: انسان چون انسان است حرمت دارد و این از نقاط مشترک بین ادیان محسوب می‌شود و باید این نگرش خدمت انسانی به یکدیگر تقویت شود.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، مارپولس بنیامین، اسقف کلیسای شرق آشوری حوزه شیکاگو و حوزه شرق آمریکا در گفت‌وگویی با اشاره به مسئله حفظ حرمت مقدسات دینی، توهین به ادیان و مسئله قرآن‌سوزی در غرب را پدیده‌ای مذموم برشمرد و گفت: ما مخالف هرگونه توهین و اهانت به انسان و انسانیت و هر مذهب و آئینی هستیم زیرا ایمان داریم که خداوند همه ما را یکسان و برابر آفریده است. ما باید به انسان از منظر انسان بنگریم نه اینکه به دلیل اینکه چه دینی را برگزیده وی را قضاوت کنیم. ادیان اسلام و مسیحیت از ادیان بزرگ آسمانی هستند و هر گونه توهین به نمادها، شخصیت‌ها و مقدسات اسلامی از سوی هر طرفی در هر کجای دنیا را محکوم می‌کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های بین دینی مسلمانان و مسیحیان در آمریکا گفت: در آمریکا سازمان‌هایی هستند که گفت‌وگو بین ادیان را پیش می‌برند به خصوص که برخی از دانشگاه‌ها هم در این امر سهیم هستند و ما خود در کلیسای آشوریان در شیکاگو عضوی از این سازمان‌ها هستیم و کشیش و نماینده کلیسای ما در آن عضویت دارد که در امر نزدیکی بین اسلام و مسیحیت فعالیت می‌کنند و فرقی نمی‌کند مسلمانان از شیعه و سنی و مسیحیت از شاخه‌های مختلف در آن عضویت دارند. آنها همایش‌هایی را در طول چهار سال اخیر برای ابراز عقاید و دیدگاه‌ها و نظریه‌های دینی خود درباره حضرت مریم ترتیب دادند. در قرآن کریم سوره‌ای به نام مریم است. حضرت مریم در بین اعتقادات مسلمانان و منابع آنها جایگاه بالایی دارد. طوری که یک سوره در قرآن به نام ایشان است (سوره مریم نوزدهمین سوره قرآن و دارای ۹۸ آیه که در مکه بر پیامبر اسلام نازل شد) گذشته از آن، نام حضرت مریم ۳۴ بار در قرآن ذکر شده و داستان حضرت مریم در قرآن مجید یکى از شگفت‌انگیزترین و جالب‌ترین داستان‌هاى قرآنى است. ولادت او و سرگذشت مادرش و ماجراى حامله شدن خود وى که دوشیزه بود و آوردن پسرى به نام عیسى(پیغمبر خدا)، داستانى شنیدنى و بى‌نظیر است که در قرآن مجید آمده است.

مارپولس بنیامین با بیان اینکه مشکل ما در شیکاگو این است که جمعیت مسلمانان در آنجا زیاد نیست افزود: البته امروز این جمعیت در حال رشد بوده و برداشت من این است کسانی که از سایر کشورها به آمریکا می‌آیند گفت‌وگو را سخت می‌گیرند. کشور و مردم ایران از گفت‌وگو بیشتر استقبال می‌کنند و این برآمده از فرهنگ و تمدن کهن ایرانی‌هاست بخصوص که در ایران هم پیروان ادیان مختلف با صلح در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و همگی به شکلی یکپارچه فرهنگ اصیل ایرانی را در هر کجا به رخ می‌کشند.

او حضور خود در نشست مسیحیان آشوری را که چندی پیش در ایران انجام شد مایه خرسندی خواند و گفت: در این نشست ایده‌هایی جهت همکاری بین علمای دینی مطرح شد تا راه برای تقویت ایمان جوانان باز شود.

صیانت از حرمت انسانیت در گفت‌وگوهای بینادینی

وی از جمله ابتکارهای لازم برای تقریب بین ادیان را تقویت صیانت از حرمت انسانیت در جوامع بشری خواند و گفت: در این راه هر کسی هر اندازه که می‌تواند باید به مسئولیت خود عمل کند از مسئولین و علما تا فعالان اجتماعی که این اصل حاکم شود که انسان چون انسان است حرمت دارد و این از نقاط مشترک بین ادیان محسوب می‌شود و می‌بایست این نگرش خدمت انسانی به یکدیگر تقویت شود ما باید نگاه انسانی به یکدیگر داشته باشیم و به اصول و عقاید یکدیگر احترام گذاریم.

اسقف کلیسای شرق آشوری حوزه شیکاگو و حوزه شرق آمریکا مسئله خانواده، اخلاق و انسانیت را مسئله اساسی و با اهمیت برای هر دو آئین اسلام و مسیحیت و همچنین سایر ادیان توصیف کرد و گفت: ما باید با برگزاری نشست‌ها و گردهمایی‌ها و هر طریق دیگر این نقاط مشترک را استخراج و جمع‌آوری کنیم و روی میز گذاریم و از نقاط اختلاف چشم‌پوشی کرده و گوشه‌ای گذاریم در این صورت است که ما پیروان ادیان آسمانی در هر کجای دنیا که باشیم مثل زنجیره‌ای به هم متصل خواهیم ماند و کسی نمی‌تواند ما را از هم جدا کند.

وی با اشاره به مسئول بودن نهادهای دینی و دانشگاهی برای پیدا کردن نقاط مشترک اسلام و مسیحیت گفت: دانشگاهیان و اساتید دانشگاهی که در زمینه ادیان تحصیل کرده‌اند و صاحب نظریه هستند می‌توانند کمک کنند تا سران ادیان با بررسی مشترکات دینی گرد هم آیند و این موضوعی محال نیست بلکه امری ممکن است.

 ایجاد تحول در نگاه به مسیحیان ایران

اسقف کلیسای شرق آشوری حوزه شیکاگو و حوزه شرق آمریکا با بیان اینکه خود از مسیحیان ایران است و در این کشور بزرگ شده و تحصیل کرده است، گفت: چیزی که اهمیت دارد ایجاد گونه‌ای تحول در نگاه به مسیحیت حتی در داخل ایران است. امروز بخش اعظم کتبی که در ایران منتشر می‌شود به مسیحیت از منظر غربی می‌نگرند در حالی که یک ایرانی باید با من، مسیحیت را بشناسد در حالی که ما فرهنگمان مشترک است و بیشتر می‌توانیم با هم تعامل و همکاری داشته باشیم و از نگاه ایرانی و نه اروپایی به مسیحیت بنگریم.

وی با پیش‌بینی اینکه همایش‌های بین دینی در ایران می‌تواند نتیجه‌بخش باشد، گفت: به مسیحیان ایران باید از نگاه مسیحیان ایران بنگریم درست است که ما مسیحی هستیم. اروپایی‌ها هم مسیحی هستند اما ما ویژگی‌ها و تمدن ایرانی بودن و فرهنگ مخصوص به خود را داریم و بهتر می‌توانیم برادران مسلمان در ایران را درک کنیم نه کسی از اروپا که فرهنگ و زبانش متفاوت است. ما نقاط مشترک بیشتری داریم.

دین‌گریزی در نهادهای آموزشی آمریکا تقویت می‌شود

مارپولس بنیامین با بیان اینکه نظریه‌های مطرح در نشست‌های بین دینی در ایران را با برگشت به آمریکا برای تقویت ایمان جوانان به کار خواهد گرفت، گفت: گرایش جوانان به دین و ایمان به خدا در آمریکا چالشی نوین است. در مدارس آمریکا نه تنها دین آموزش داده نمی‌شود بلکه علیه دین و خدا آموزش می‌دهند و ما با خانواده‌های زیادی روبرو هستیم که نزد ما می‌آیند و از اینکه جوانانشان تحت تأثیر جامعه و نهادهای آموزشی دین‌گریز شده‌اند و نمی‌توانند فرزندانشان را از هجمه‌های فرهنگی و ضد دینی دور نگاه دارند، ابراز ناراحتی می‌کنند.

اسقف کلیسای شرق آشوری حوزه شیکاگو و حوزه شرق آمریکا با بیان اینکه باید کلیساها در آمریکا دغدغه قشر جوان را داشته باشند، گفت: برای مثال ما در کلیسای خودمان در شیکاگو مدرسه یکشنبه و مدرسه جمعه داریم؛ در آنجا برای کودکان یکی دو ساله تا جوانان ۲۵ و  ۳۰ ساله در گروه‌های سنی مختلف کلاس‌های آموزش دینی، فرهنگی، تاریخی و اعتقادی داریم. ما به دنبال این نیستیم که فقط آنها را مسیحی کنیم بلکه می‌خواهیم فرهنگ آشوری خود را که شرقی است به فرزندان خود آموزش دهیم تا وقتی بزرگ شوند خود را آشوری بدانند و زبان آشوری را بیاموزند و آواز و موسیقی بومی را بشناسند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت آشوری‌های شیکاگو به ۸۰ هزار نفر می‌رسد، گفت: در کل آمریکا حدود ۲۵۰ هزار مسیحی آشوری ساکن هستند. ما گروه بزرگی هم در کالیفرنیا داریم برادران کلدانی هم برادران ما هستند و از همین رو حدوداً یکصد هزار مسیحی آشوری و کلدانی در شیکاگو هستند.

اسقف کلیسای شرق آشوری حوزه شیکاگو و حوزه شرق آمریکا همچنین ابراز امیدواری کرد که مسئولان ایرانی هم تحت رهبری حکیمانه آیت الله خامنه‌ای این کشور را با کمک جوانان با استعداد خود در مسیر ایمان و پیشرفت توسعه دهند.

تاریخ فلسطین قابل چانه‌زنی نیست

وی درباره مسئله فلسطین نیز گفت هر کسی حق دارد در خانه و کاشانه خود زندگی کند و هیچ کسی از نظر حقوق بشری نمی‌تواند شهروندی را دست دوم فرض کند در سرزمین‌های اشغالی نیز اسرائیل که به عنوان رژیم اشغالگر شناخته می‌شود اجازه ندارد حقوق فلسطینیان را زیر پا گذاشته و شهرک‌سازی‌های خود را گسترش دهد زیرا وضعیت فعلی نشان از این دارد که رژیم اسرائیل برای هیچ یک از قطعنامه‌های بین‌المللی مربوط به فلسطین ارزش قائل نیست و هر چه بیشتر به زمین‌ها و مقدسات آنها اعم از مسلمانان و مسیحیان تعرض می‌کند.

مارپولس بنیامین در پایان تأکید کرد: کشور تاریخی فلسطین همیشه وجود داشته و اصلاً قابل چانه‌زنی نیست و اخراج فلسطینیان از سرزمینشان بر اساس ظلم و جنایت بوده و ما هر گونه تجاوز رژیم صهیونیستی به فلسطینیان و خونریزی‌ها را محکوم می‌کنیم و اسرائیل باید بداند با ریختن خون مردم بی‌گناه فلسطین نمی‌تواند به صلحی دست یابد و مردم فلسطین هم دست از دفاع برنخواهند داشت و از همین رو نهادهای بین‌المللی و در رأس آن سازمان ملل باید اقدام عملی در قبال مسئله فلسطین انجام دهد و حقوق ملت مظلوم فلسطین را بازپس گیرند.

نقش محوری ایران در ریشه‌کن کردن اندیشه‌های تکفیری داعش

در ادامه این گفت‌وگو از ماراپریم اتنئیل، اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری سوریه نیز خواستیم تا درباره فعالیت‌های آشوریان در سوریه توضیحاتی ارائه دهد.

ماراپریم اتنئیل، اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری سوریه گفت: ما فرزندان سوریه از سال ۱۹۴۸ شهدای بسیاری به خاطر حمایت از فلسطین تقدیم این آب و خاک کردیم و برای حمایت از فلسطین در جنگ‌های زیادی مشارکت داشته‌ایم. در جنگ سال ۱۹۴۸ شش شهید آشوری تقدیم این راه کردیم. در جنگ ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ نیز شهیدانی را تقدیم کرده‌ایم. وقتی که نیروهای اسرائیل وارد لبنان شدند خیلی از اعضای ما شهید شدند برای همین دیدگاه ما به فلسطین از منظر توجه به یک ملت مظلوم است و باید فلسطینیان حقوق غصب شده خود را پس بگیرند.

وی در پاسخ به این سؤال که «نقش ایران و مسلمانان ایران در روابط با مسیحیان سوریه را چگونه می‌بینید؟» گفت: قبل از وقوع جنگ تحمیلی علیه سوریه ما با مسلمانان سوریه در کمال صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کردیم و هیچ مشکلی وجود نداشت با وجود اینکه ما و سایر شهروندان مسلمانان سوریه در دین با یکدیگر متفاوتیم اما همگی هموطن یکدیگر هستیم و هیچ مسئله‌ای بین ما وجود نداشت. اما متأسفانه در ۱۳ سال گذشته غریبه‌ها و بیگانگان، تفکرات و اندیشه‌های منفی را به سوریه و مردم آن القاء کردند تا بین آنها جدایی افکنند ولی با امید خدا صلح و صفا و آرامش به سوریه بازمی‌گردد. ما هیچ موقع دوستی و مودت بین ایران و سوریه را فراموش نمی‌کنیم و حمایت‌های ایرانی‌ها از مردم سوریه در جریان این جنگ ۱۳ ساله همیشه در یاد و خاطره ما جاودانه است.

اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری سوریه افزود: دولت جمهوری اسلامی خیلی تلاش کرد تا اندیشه‌های ضد اسلامی و تکفیری در سوریه را که داعش و جبهه النصره و سایر گروه‌های تروریستی در این کشور رواج داده بودند پاک و تکفیر را ریشه‌کن کند. نگاه ما به کشور و ملت ایران این گونه است که این کشور متمدن اهل گفت‌وگو است و از ارکان و اصول اصلی این کشور گفت‌وگو و ایجاد صلح و نه جنگ‌طلبی است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=58329

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!