3
جشن‌های غیرایرانی در سبد فرهنگ خانوار ایرانی؛

سبقت مسلمانان از مسیحیان در برگزاری جشن کریسمس

  • کد خبر : 25923
  • ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹
سبقت مسلمانان از مسیحیان در برگزاری جشن کریسمس
جشن‌ کریسمس مختص کشورهایی است که جمعیت در خور توجهی مسیحی دارند اما متأسفانه این روزها شاهد جنب و جوش و تدارک دیدن بسیاری از غیرمسیحی‌ها برای برپایی جشن‌های غیراسلامی هستیم و این شاید زنگ خطری برای فراموشی فرهنگ اصیل ایرانی باشد.

پایگاه خبری مفاز – در باور بسیاری از مردم، جشن‌های کریسمس و حال و هوای سال نوی میلادی مختص به کشورهایی است که جمعیت در خور توجهی مسیحی دارند اما در سال های اخیر و با شروع روزهای اول دی ماه در ایران به خصوص در برخی از نقاط پایتخت شاهد جنب و جوش و تدارک دیدن بسیاری از هموطنان غیر مسیحی برای برپایی این جشن هستیم و نمود این امر را به وضوح در بسیاری از مغازه ها با فروش کارت های تبریک، کادو های مرسوم به سال نو میلادی و درخت های کاج آذین بندی شده می توان دید.

این در حالی است که آئین‌های کریسمس، روز ولنتاین یا مناسبت‌های دیگری مانند عید پاک مسیحیان که اخیراً در ایران و توسط برخی از جوانان رواج پیدا کرده است، پیش از این بیشتر در میان اقلیت های ایرانی مرسوم بوده و جای کمتری در فرهنگ عمومی داشته است.

با این حال هر آنچه که شاهد اتفاق افتادن آن هستیم  نشان می‌دهد که  آهسته ‌آهسته این مراسم در میان برخی خانواده‌ها و جوانان کشور رواج یافته و کم‌کم به آیینی بدل شده که با گسترش و رواج شبکه‌های اجتماعی خود را به گونه‌ای نامحسوس تبلیغ می‌کند و هر سال  نیز به تعداد طرفداران آن افزوده می‌شود.

علی اصغر حسینی کارشناس مسائل فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: جایگاه حضرت عیسی(ع) به عنوان یکی از پیامبران اولوالعزم بسیار نزد مسلمانان مهم است و کسی نمی تواند منکر مقام نبوت این پیام آور خدا برای بشریت باشد.

وی افزود: در قرآن کریم در آیات متعددی دال بر وجود انبیا الهی از جمله حضرت نوح، ابراهیم نبی علیه السلام ،حضرت موسی و عیسی علیه‌السلام و خاتم پیامبران ذکر شده است؛ بنابراین انکار نبوت حضرت عیسی از دیدگاه اعتقادی و کلامی ما مسلمانان امری اشتباه است و میلاد آن حضرت برای ما هم به منزله جشن و شادی و سرور است.

جشن کریسمس

قدرت و تاثیرگذاری ماهواره و رسانه ها بر سبک زندگی

این کارشناس مسایل  فرهنگی گفت: امروزه  طبق بررسی‌های صورت گرفته، آمار و ارقام ها نشان می دهند که بیش از ۸۰ درصد مردم ایران بخصوص در پایتخت و خصوصا در بین قشر مرفه نشین اقدام به برپایی جشن کریسمس می شود.

وی عنوان داشت: طبق آمار چیزی حدود ۴هزار درخت کریسمس در روزهای اخیر وارد کشور شده و به گفته  مسیحیان داخل کشور  ۹۰ درصد آن توسط مسلمانان خریداری شده است و همین امر باعث شده است تا بسیاری از مسیحیان با  کمبود درخت کریسمس در بازار مواجه شوند!

حسینی افزود: تغییر سبک زندگی به واسطه قدرت و تاثیرگذاری ماهواره‌ها و رسانه های متعدد که امروزه همه از آن استفاده می کنند یکی از دلایل تاثیر گذار بر این امر است زیرا وقتی که یک فرد مسلمان با موسیقی و سریال ها و سبک زندگی غربی ها عجیب می شود قطعاً تاثیرات روحی روانی بر آنها خواهد گذاشت و خواه ناخواه آنها را وادار به برگزاری جشن ها و آداب و رسوم هایی مانند جشن کریسمس، جشن های هالووین و والنتاین خواهند گرفت.

وی در ادامه گفت: ۷۵ درصد مردم از کانال های ماهواره ای استفاده می کنند که به تبع این امر تاثیر خاص و ویژه‌ای را بر سبک زندگی ایرانی اسلامی بر جای گذاشته است.

این کارشناس مسایل فرهنگی اطهار داشت: تقابل نگرش سنتی و مدرنیته یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در این امر بوده است و متاسفانه امروزه مردم جامعه ما به خصوص با پیشرفت های تکنولوژی جامعه غرب را مدرنیته دانسته و بیشتر توجه خود را به سبک زندگی غربی ها معطوف داشته اند تا جایی که این عامل باعث شده که ما داشته های  فرهنگی خود را نادیده گرفته و داشته های مدرنیته غربی ها را الگوی زندگی خود قرار دهیم.

وی در ادامه اظهار داشت: در سال های اخیر چیزی حدود یک میلیون سگ تزئینی توسط افراد در سطح جامعه خریداری و در خانه ها نگهداری می شود و به عنوان یک امر با عنوان روشنفکری در حال القاء به جامعه است و نسل جوان و جدید وقتی شاهد این اتفاقات هستند دستخوش نوعی الیناسیون می شود، که آنها را وادار می کند فرهنگ و داشته‌های خود را رها و به سراغ سبک زندگی غربی ها بروند.

این کارشناس فرهنگی خاطر نشان کرد: ناتوانی ما در تبلیغ داشته‌های فرهنگ اصیل ایرانی، یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیر گذار در این امر است که کوتاهی در تبلیغ غنای فرهنگ اسلامی ملی و بومی و ارزش های دینی باعث شده است که بسیاری از مردم فرهنگ ایرانی را فرهنگی مرتجع دانسته و از آن دوری کنند.

جشن کریسمس

جنبه مذهبی کریسمس اهمیت و معنایی ندارد

در ادامه یکی از شهروندان سنندجی و مشتاق به برگزاری این جشن در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: این روزها خصوصا با شیوع ویروس کرونا شادی از بسیاری از خانه ها رخت بر بسته و یا شاید کمبود شادی و تفریحات عامل اصلی این گرایشات در بین بسیاری از مردم شده است.

وی گفت: امروزه با پیشرفت و تکنولوژی می توان به راحتی با همه دنیا ارتباط برقرار کرد و همین امر باعث شده که مردم جهان در آیین و رسوم همدیگر شرکت و مراسمات آنها را برگزار کنند و به اینشکل در شادی هم سهیم باشند و جنبه مذهبی کریسمس اهمیت و معنایی ندارد.

جشن کریسمس

و اما …

آنچه مشخص است این است که برگزاری مراسم کریسمس توسط مسلمانان را نمی‌توان به عنوان اتفاقی ساده و معمولی برداشت کرد چرا که  این یک رفتار فرهنگی است که نشان می‌دهد علاقه‌مندی نسبت به فرهنگ دیگری، در میان عده‌ای از مردم وجود دارد و این امر می طلبد که مسئولین نسبت به آن آسیب شناسی کرده و تدابیر متناسب بیندیشند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=25923

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!