2

تنش‌ واتیکان و کلیساهای کاتولیک/ ناامیدی کلیسای محافظه کار آمریکا از پاپ بعدی

  • کد خبر : 54491
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
تنش‌ واتیکان و کلیساهای کاتولیک/ ناامیدی کلیسای محافظه کار آمریکا از پاپ بعدی
به گفته تعدادی از کارشناسان الهیات، محافظه کاران کاتولیک آمریکایی که امیدوارند پاپ بعدی از نظر ایدئولوژیک بیشتر مورد پسند آنها باشد تا پاپ فرانسیس 86 ساله، احتمالاً با توجه به تنش های مداوم بین واتیکان و برخی از کلیساهای کاتولیک در ایالات متحده ناامید خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز به نقل از نیوزویک، پاپ فرانسیس پنجم آگوست در جریان نشستی در پرتغال، شدیدا به آنچه عقب ماندگی و نگرش ارتجاعی برخی از کلیسای کاتولیک ایالات متحده خواند حمله کرد.

فرانسیس از زمان تصدی سمت پاپ در سال 2013، لحن مترقی تری نسبت به دو سلف بلافصل خود، پاپ بندیکت شانزدهم و ژان پل دوم داشته است. او با شور و اشتیاق در مورد محیط زیست صحبت کرده و از کاتولیک ها خواسته است که به مبارزه علیه تغییرات آب و هوایی بپیوندند. فرانسیس گسترش گرسنگی در جهانی را با «منطق سرد بازار آزاد» مرتبط دانسته است.

در مورد مسائل اجتماعی، فرانسیس همچنان به اتخاذ مواضع محافظه‌کارانه اجتماعی مانند گناه خواندن همجنس‌بازی ادامه داده است، اما علیه جرم‌انگاری آن صحبت کرده و در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس در ژانویه خواستار درک بیشتر همجنسگرایان شد.

چنین اظهاراتی باعث واکنش شدید عناصر درون کلیسای آمریکا مانند اسقف جوزف استریکلند در تگزاس شده است. در ماه مه، او پاپ را به تضعیف منبع ایمان مومنان متهم کرد. او قبلاً در ویدیویی پاپ را «دلقک شیطان صفت» خوانده بود. پس از آنکه اسقف اعظم کارلو ماریا ویگانو در سال 2018 نامه ای را منتشر کرد که فرانسیس را به پوشش لابی همجنسگرایان متهم کرد و از او خواست استعفا دهد، دهها اسقف آمریکایی تصمیم گرفتند از پاپ دفاع نکنند.

دیوید گیبسون، مدیر مرکز دین و فرهنگ در دانشگاه فوردهام نیویورک، در مطلبی برای واشنگتن پست، استدلال کرد که محافظه‌کاران آمریکایی نمی‌توانند تنها منتظر فرانسیس باشند و انتظار داشته باشند که پاپ بعدی متمایل به بازگشت به جریان راست در رم باشد.

وی افزود: فرانسیس اکنون بیش از 70 درصد از مجمع کاردینال ها را که جانشین او را انتخاب می کنند معرفی کرده است.

گیبسون گفت: مرکز ثقل کاتولیک اکنون در نیمکره جنوبی است و کلیسای ایالات متحده تنها 5 درصد از اعضای آن را تشکیل می دهد.

میشل دیلون، جامعه شناس دانشگاه نیوهمپشایر و متخصص در مذهب کاتولیک  موافق است که فرانسیس تعداد زیادی از کاردینال ها را منصوب کرده که حساسیت های کلی او برای تضمین یک جامعه فراگیرتر را تایید می کنند.

او گفت: با این حال پیشینه فکری پاپ آینده نمی تواند دقیقا مشخص کند که او در مسند پاپی چگونه رفتار خواهد کرد. پاپ بندیکت نمونه خوبی برای این موضوع است. اوبه مدت 25 سال قبل از پاپ شدن، به دلیل تاکید شدیدش بر آموزه های کلیسا در مورد مسائل جنسی (جلوگیری از بارداری، ازدواج و همجنس گرایی) شناخته شده بود. با این حال، پس از انتخاب به عنوان پاپ، تاکید او بیشتر بر فضایل معنوی (مانند خیریه)، عدالت اجتماعی و چالش های اخلاقی ناشی از نابرابری اقتصادی متمرکز بود.

متن خبر را در نیوزویک بخوانید.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=54491

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!