1

برکناری اسقف یونانی به دلیل پوشاندن لباس مذهبی به 2 دختر نوجوان

  • کد خبر : 51003
  • ۰۵ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
برکناری اسقف یونانی به دلیل پوشاندن لباس مذهبی به 2 دختر نوجوان
اسقف اعظم یونان، اسقف کلیسای سنت نیکولائو یکی از بزرگترین کلیسا های ارتدکس واقع در مرکزی ترین نقطه  شهر آتن را به دلیل اینکه در مراسم دینی به دو دختر بچه 12 ساله لباس کلیسایی پوشاند و آنان با در دست گرفتن شمع و پرچم مراسم را همراهی کردند، اخراج کرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، ایرونیموس دوم اسقف اعظم یونان، اسقف کاریوتغلو، مشاور خود و اسقف کلیسای سنت نیکولائو یکی از بزرگترین کلیسا های ارتدکس واقع در مرکزی ترین نقطه  شهر آتن را به دلیل اینکه در مراسم دینی به دو دختر بچه 12 ساله لباس کلیسایی پوشاند و آنان با در دست گرفتن شمع و پرچم مراسم را همراهی کردند، اخراج کرد. وی اعلام کرد پس از اخراج کشیش کاریوتغلو مراسم مذهبی روز یکشنبه آتی را کشیش دیگری برگزار خواهد کرد.

این در حالی است که تعداد زیادی از شهروندان یونانی در شبکه های اجتماعی این اقدام را قرون وسطایی قلمداد کردند و به شدت از اسقف اعظم این کشور انتقاد نمودند.

بخشی از افکار عمومی نیز از تسلیم اسقف اعظم یونان در قبال تندروهای شورای کلیسای ارتدکس یونان صحبت به میان آوردند. تعدادی نیز نگاه کشیشان شورای کلیسای ارتدکس را مخااف تعلیمات مذهب ارتدکس یونان و انجیل قلمداد کرده اند و بر حاکمیت جهل در جمع کشیشان تاکید نموده اند.

این اقدام واکنش های بسیاری را در شبکه های اجتماعی برانگیخته که یکی از آن ها بدین گونه است: دیدگاه های قرون وسطایی تعداد زیادی از کشیشان حاکم بر شورای کلیسای ارتدکس، اصلاً با تعالیم حضرت عیسی (ع) همخوانی ندارند. کلیسای ارتدکس را به عنوان محلی برای رسیدن به خواسته های زیاده خواهانه خود بکار می گیرند و تعجب اینجاست که اساتید حوزه الهیات در قبال این رفتار ناپسند و خلاف آموزه های عیسی(ع)، سکوت اختیار کرده اند و فقط تعداد کمی به این مساله پرداخته اند.

در حالیکه وظیفه روشنفکران و اندیشمندان حوزه دین حفاظت و معرفی درست دستورات و آموزه های انجیل به مردم و جلوگیری از سوء استفاده افرادیست که خود را محافظ و مبلغ دین می دانند، ولی این دسته از افراد فقط به منافع شخصی می­اندیشند و مذهب را به عنوان عاملی برای نیل به خواسته های خود مورد سوء استفاده قرار می دهند.

لازم به ذکر است، کاریوتغلو  بیش از 10 کتاب مختلف در کارنامه خود دارد که از آن جمله می توان به ارتدکس و فهم درست از مذهب، جهان شمولی اسلام، مذهب و نیازهای جامعه امروز اشاره کرد. وی همچنین بر ترجمه قرآن کریم که توسط انتشارات کاکتوس در یونان منتشر شده است، مقدمه ای نوشته است.

استاد و کشیش کاریوتغلو  برای مدتی نیز به عنوان مشاور اسقف اعظم یونان در رابطه با مساله پناهجویان فعالیت می کرده است. وی شخصیتی شناخته شده در داخل و خارج از یونان است و فعالیت های علمی گسترده ای را در کارنامه خود دارد و به همین دلیل مورد تحسین روشنفکران جامعه یونان بوده و در جمع شهروندان این کشور دارای محبوبیت خاصی است.

به گزارش فرهنگ ملل، نامبرده در سال 1948 میلادی در منطقه اوی­یاس  متولد شد و تحصیلات متوسطه خود را در مدرسه فیثاغورس در جزیره ساموس به پایان رساند. کاریوتغلو تحصیلات خود را در رشته الهیات در دانشکده الهیات دانشگاه آتن به پایان رساند و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه مونستر آلمان دریافت کرد. این کشیش یونانی سپس تحصیلات خود را در مقطع دکترا و در رشته تاریخ ادیان دانشکده الهیات دانشگاه آتن به پایان رساند و موفق به دریافت دکترا از این دانشگاه  شد و بعد از آن به عنوان استاد در همین دانشگاه فعالیت های خود را آغاز کرد.

کاریوتغلو  همچنین در دانشکده های دولتی و خصوصی سیدنی وابسته به کلیسای سنت ( قدیس) اندرئو، برای مدت سه سال تدریس کرده است. وی همچنین سابقه 8 سال تدریس در دانشکده الهیات دانشگاه سیدنی را در کارنامه خود دارد. این استاد و کشیش یونانی تا قبل از اینکه اخراج شود، مشاور ایرونیموس دوم اسقف اعظم یونان بوده است. همچنین برای مدتی مشاور پاتریارک استانبول بوده و همراه وی سفری به تهران داشته است.

به باور برخی از صاحب نظران، وی نماد الهیات نوین در مذهب ارتدکس شرقی است و تلاش کرده تا مذهب ارتدکس را به شیوه ای مدرن در جامعه امروز معرفی و تجربه نوینی را در ارائه آموزه های الهیات  بکار گیرد. لذا،  وی تنها کشیشی است که متون کتاب مقدس را به زبان معاصر و مدرن یونانی به شهروندان آموزش می دهد و در سخنرانی های خود از همین زبان استفاده می کند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=51003

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!