3

اساس قرآن در تبیین حضرت عیسی و مسیحیت الهیاتی است

  • کد خبر : 25369
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
اساس قرآن در تبیین حضرت عیسی و مسیحیت الهیاتی است
شاکر با بیان اینکه زندگی حضرت عیسی(ع) در قرآن روایتمند است، گفت: اساس قرآن در تبیین حضرت عیسی و مسیحیت الهیاتی است، در اینجا تاریخ مهم نیست بلکه الهیات مهم است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، محمدکاظم شاکر، عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی در وبینار علمی «حضرت عیسی به روایت قرآن و اناجیل»، اظهارکرد: کتب مسیحیان چهار دسته هستند و زندگی نامه حضرت عیسی(ع) در قرن اول، دوم و سوم نوشته شده است.

وی در رابطه با مسأله تاریخیت داستان زندگی حضرت عیسی(ع) افزود: مساله تاریخیت(وجود تاریخی) حضرت عیسی تنها در یک که آیا حضرت عیسی وجود داشته یا نه؟، در این صورت که ما تصور کنیم  پدران و نیاکان ما آدم های عاقلی نبودند؛ زیر سوال می رود، مگر می شود کسی وجود نداشته باشد و این همه کتاب و آثار در مورد او به وجود بیاید.

شاکر ادامه داد: زندگی پیامبرانی چون حضرت موسی، حضرت عیسی و حضرت ابراهیم(ع) تاریخی و غیر تاریخی یعنی سمبلیک است، این پیامبران وجود داشتند اما وجودشان تاریخی نیست بلکه سمبلیک است.

عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: برای فهم این موضوع به مثال داستان زاغ و روباه اشاره می کنم، داستان زاغ و روباه قطعا واقعیت ندارد اما این دو در عالم واقع وجود دارند و هرکدام خصوصیاتی منحصر به فرد خود را دارند، برخی داستان زاغ و روباه را روایت کردند اما این داستانی تاریخی نبوده، واقعیت مساوی با واقعیت تاریخی نیست.

شاکر با بیان اینکه داستان زندگی حضرت عیسی(ع) تاریخی نیست بلکه روایتمند است، خاطرنشان کرد: در اناجیل از حضرت عیسی(ع) به عنوان نور و خدامحور بودن یاد می کنند.

مسیحیان عیسی را مولود می دانند

وی با بیان اینکه در تاریخ یوحنا آمده است که حضرت عیسی مخلوق نیست، عنوان کرد: در اینجا به خدامحور بودن حضرت عیسی(ع) اشاره شده و اینکه مسیحیان عیسی(ع) را مخلوق نمی دانند  و معتقد هستند که او مولود است.

شاکر ادامه داد: مسیحیان در عبادات خود در کلیسا تکرار می کنند که حضرت عیسی(ع) تنها پسر متولد شده از خدا است و این مسأله در آیین نامه مسیحیان در قرن چهارم میلادی، دو قرن قبل از اسلام نیز تصویب شده است.

وی با اشاره به اینکه تجسد و تثلیت از سه ضلع مسیحیت هستند، گفت: تَثلیث یا سه ‌گانه ‌باوری یکی از اعتقادات بنیادینِ بخش اعظمی از مسیحیت است که بر اساس آن خدای یگانه در سه شخص خدای پدر، خدای پسر که در عیسی مسیح تجسم پیدا کرد و خدای روح‌القدس می‌باشند، این سه، ذات یکسانی داشته ولی از هم متمایز می‌باشند.

عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: قرآن با عقاید مسیحیت برخورد کرده است و باید گفت که قرآن در مورد عیسی(ع) جنبه های الهیاتی را مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه متون دینی متونی نیست که صرفا تاریخ را بیان کند، عنوان کرد: عیسی مسیح در قرآن بین عیسی تاریخی و عیسی اسطوره ای است و ما نباید اصراری داشته باشیم که وجود حضرت عیسی(ع) تاریخی بوده و به تاریخ پیوسته است.

وی با بیان اینکه در راستای این بحث که وجود حضرت عیسی(ع) تاریخی است یا نه؛ بحث راست و دروغ بودن مطرح نیست، تصریح کرد: اساس قرآن در تبیین حضرت عیسی و مسیحیت تاریخی نیست بلکه الهیاتی است.

شاکر تصریح کرد: در زمینه وجود حضرت عیسی باید به این مهم توجه شود که نباید باکره بودن یا نبودن، نام پدر عیسی(ع)، و شناسنامه او و مسائلی از این دست برای ما مهم باشد، مهم وجود داشتن حضرت عیسی(ع) بوده است، دانستن این مسائل در جامعه امروز تاثیری نخواهد داشت و مشکلی را حل نمی کند.

عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: قرآن می خواهد اعتقادات غلط را به مسیحیان گوشزد کند و الهیات شرک آلود را از ذهن مسیحیان بیرون کند.

شاکر بیان کرد: داستان تولد عیسی مسیح، وجود نهر آب در کنار مادر عیسی، میوه های بهشتی و یا داستان معجزات حضرت موسی(ع) هیچکدام در کتاب های رسمی مسیحیت وجود ندارد.

هدف قرآن تبدیل الهیات مسیح محور به قرآن محور است

عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: اینکه این مسائل تاریخی هستند یا نه اهمیتی ندارد و هدف قرآن این است که  الهیات مسیح محور به الهیات خدامحور تبدیل شود و برخلاف مسیحیان که می گویند حضرت عیسی مولود است، قرآن تاکید دارد که عیسی(ع) مخلوق است.

شاکر با اشاره به اینکه در قرآن الهیات مهم بوده نه تاریخ، عنوان کرد: حضرت مریم و عیسی(ع) واقعیت دارند و تخیلی نیستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: که در اسلام ما در نمازهای روزانه تکرار می کنیم که «لم یلد و لم یولد»؛این مهم تاکید قرآن بر مقابله با این اندیشه مسیحیان بوده که عیسی(ع) را مولود و زاده خدا می دانند.

نزدیک بودن الهیات بین مسلمانان و مسیحیان می تواند عاملی برای رسیدن به وحدت باشد

شاکر با اشاره به جمعیت بزرگ مسلمانان و مسیحیت خاطرنشان کرد: مسلمانان و مسیحیان در الهیات به هم نزدیک هستند و می توانیم با الهیات به وحدت برسیم و این الهیات توحیدی می تواند خمیر مایع مشترکی باشد بر اساس آن بتوانیم سازه ها ر ا درست کنیم.

وی با بیان اینکه داستان انبیا ترکیبی از تاریخ و غیر تاریخ است، گفت: بطور مثال اگر بخواهیم شجاعت و یا تواضع امام خمینی(ره) را به تصویر بکشیم، در اینجا از زبان هنر باید استفاده شود و برای نشان دادن این ویژگی امام لازم نیست عین تاریخ را نشان داد، وجود امام راحل واقعیت بوده و تخیلی نیست، در اینجا می توان با استفاده از زبان هنر به چند روش ویژگی تواضع و یا شجاعت امام خمینی را به تصویر کشید و زندگی انبیا نیز همینطور است.

عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: داستان زندگی عیسی مسیح در قرآن روایتمند است، روایتمند بودن، غیر از روایی بودن است؛ در قرآن داستان عیسی عین تاریخ نیست یعنی قصد تاریخی داستان مهم نیست بلکه الهیات مهم است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=25369

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!