5

«ارامنه ایران و صنعت نفت» وارد بازار نشر شد

  • کد خبر : 20582
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
«ارامنه ایران و صنعت نفت» وارد بازار نشر شد
«ارامنه ایران و صنعت نفت» تاریخ شفاهی هم زیستی مسالمت آمیز در شرکت-شهرهای نفتی ایران، جدیدترین کتاب نشر برسم است که به قلم فرشید خدادادیان منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، کتاب «ارامنه ایران و صنعت نفت» در سال ۱۴۰۰ و در ۱۰۸ صفحه با بهای ۴۵ هزار تومان منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب، نخست از نحوه آشنایی نویسنده با ارامنه می خوانیم:

اولین بار که من واژه «ارمنی» را شنیدم، دانش آموز مقطع ابتدایی در محله ای فقیر نشین و کارگری در مسجد سلیمان بودم. مسجد سلیمان در شمال استان خوزستان قرار دارد و بواسطه حفر نخستین چاه نفت ایران و خاورمیانه در آن،شناخته شده است. من در آن شهر و آن محله کارگری، همکلاسی بسیار زرنگ و درس خوانی داشتم که چون می خواهم به یک ضعف مادرزادی اش اشاره کنم، نامش را نمی برم و امیدوارم اگر هست، سالم و سرحال باشد و اگر نیست، روحش شاد باشد که سال های طولانی است از او بی خبرم.این شاگرد زرنگ و درس خوان، متاسفانه دچار لکنت زبان مادر زادی بسیار شدید بود و برای گفتن چند کلمه پشت سرهم، به مشکل می خورد و این موضوع بسیار برایش آزار دهنده بود و برای من هم!
دارو و درمان تخصصی که به جبر فقر، آرزوی محال بود! دعا و سرکتاب هم افاقه نکرد و در نهایت دو گزینه برای مداوا کردن باقی مانده بود؛”تخم کبوتر” و “نان ارمنی”! خوردن تخم کبوتر برای بازشدن زبان مرسوم بود، اما اینکه چطور خوردن نان ارمنی، زبان را باز می کرد، مبهم و عجیب می نمود. بعدها که معنی ارمنی را پرسیدم و دانستم، فکر کردم شاید به معجزه پیامبرشان مسیح ربط داشته باشد!
محله ارمنی ها، موسوم به نمره چهل* از محله ما که نمره هشت* نامیده می شد، دور بود و به جبر این دوری و سن و سال کم ما برای رفتن و تهیه نان ارمنی و اکراه بزرگترها از این کار، دوستم به همان تخم کبوتر هدیه شده از کبوترباز قمارباز محله مان رضایت داد و البته نتیجه ای هم نگرفت و با همان لکنت،شاگرد اول کلاس ما تا سال پنجم دبستان بالا آمد و بعد هم بخاطر ندارم چگونه از ما و آن محله جدا شد.
بهر حال این،نخستین بار بود که من از ارامنه می شنیدم و بزرگترها هم توضیح چندانی نداشتند و ندادند و معمای نان ارمنی از آن زمان تا امروز برای من باقی ماند! اما ارامنه در این شهر دورافتاده در جنوب غرب ایران چه می کردند؟!»

ارامنه ایران و صنعت نفتدر بخش دیگری از مقدمه در مورد مسجد سلیمان به عنوان نمونه ای از شرکت-شهرهای نفتی آشنا می شویم:
«مسجد سلیمان،نخستین شرکت-شهر* نفتی ایران بود و به برکت حضور صنعت نفت،مقصد مهاجرت افراد از جاها و مناطق مختلف برای کار در کمپانی و به مرور شکل گیری شهری که ایرانی و خارجی و مسلمان و مسیحی و یهودی و زرتشتی و بهایی و عرب و عجم و ترک و کرد و فارس و…در آنجا، مهمان بختیاری های همیشه مهمان نواز بودند.ارامنه مسجدسلیمان تا سال های منتهی به انقلاب،جمعیتی قابل توجه داشتند و به مرور از این شهر و البته دیگر شهرهای نفتی ایران مهاجرت کردند.

در مورد محتوای کتاب ارامنه ایران و صنعت نفت نیز، نویسنده در مقدمه به این صورت توضیح می دهد:
«بازخوانی خاطرات و یادگارهای ایشان از زندگی در این شهرهای در روزگار خود مدرن، در ایران سنت زده، نمونه هایی خواندنی از هم زیستی مسالمت آمیز افراد، اقوام و ادیان مختلف در این مناطق است و از این منظر، نمونه های تاریخی اجتماعی ارزشمندی برای فهم درست این موضوع که؛ می توان متفاوت بود، اما دشمن نبود! می توان باورها و اعتقادات مذهبی و فرهنگی متفاوت داشت، اما کنار یکدیگر هم زیستی مسالمت آمیزی داشت. بازخوانی این مصادیق تاریخی، شامل؛ یک مقاله ی پژوهشی، سه مصاحبه ی تاریخ شفاهی، یک ناداستان کوتاه و اسناد و تصاویر مرتبط با این حوزه، محتوای این کتاب را تشکیل می دهند. مطالب و مصاحبه هایی که پیش از این،جدا جدا در رسانه های مختلفی منتشر شده اند و به فراخور موضوع مشترک، ظرفیت ثبت و ضبط در یک مجلد را یافته اند.»

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=20582

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!