2

آیا زرتشتیان، انسان‌های خوب و مهربانی هستند؟

  • کد خبر : 44367
  • ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
آیا زرتشتیان، انسان‌های خوب و مهربانی هستند؟
ما مسلمان نیکوکار داریم، مسلمان بَد رَفتار هم داریم، زرتشتی نیکوکار داریم، زرتشتی بَد رَفتار هم داریم. پس رفتارِ دینداران، نمی‌تواند دلیل بر حق یا ناحق بودنِ یک دین باشد. اما برای قضاوت، بهتر است رفتار زرتشتیان، آن هنگامی که قدرت را به دست داشتند، بررسی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، مدتی پیش، با یکی از عزیزان همسخن شده بودم. می‌گفت: «من در یزد، یک زرتشتی می‌شناسم که انسان راستگو و مهربانی است». راستش، از چند نفر دیگر هم این چنین سخنی را شنیدم. یک شخص دیگری می‌گفت: «زرتشتیان، انسان‌های درست و محترمی هستند و همین خود یک دلیل است که دین زرتشتی، دین حق است.»

ما چه پاسخی می‌دهیم؟

می‌گوییم: بله، برخی از زرتشتیان، انسان‌های مهربان، نیکوکار و راستگویی هستند. اما خب همه این طور نیستند. در هر دین و مذهب و مکتبی ممکن است انسان‌های درست و نادرست پیدا بشود.

همانطور که ما مسلمان نیکوکار داریم، مسلمان بَد رَفتار هم داریم، زرتشتی نیکوکار داریم، زرتشتی بَد رَفتار هم داریم. پس رفتارِ دینداران، نمی‌تواند دلیل بر حق یا ناحق بودنِ یک دین باشد.

اما نکته‌ی دیگر اینکه زرتشتیان، امروز، در اقلیت اند. همانطور که بسیاری از ایرانیان، وقتی به اروپا می‌روند، چون در اقلیت هستند، سعی می‌کنند قانونمند و مؤدب باشند. تا از جامعه طَرد نشوند. خوش رفتاری برخی از زرتشتیان را نیز می‌توان این گونه تحلیل کرد. شاید هم واقعاً از درون و حقیقتاً خوش‌رفتار باشند.

دقت کنیم که بسیاری از زرتشتیان در ایران، وقتی در اکثریت بودند، وقتی که قدرت را به دست داشتند، چه می‌کردند؟ آیا همین گونه مهربان و مؤدب و خوش‌رفتار بودند؟

به چند نمونه از رفتارهای ایشان در هنگامی که بر قدرت تکیه داده بودند، اشاره می‌کنم:

در روایات زرتشتی آمده که زرتشتیان در زمان قدرت، 12 بیوَر بیوَر (یعنی 12 ضرب در 10,000 ضرب در 10,000) از انسان‌ها را کُشتند. یعنی 1 میلیارد و 200 میلیون نفر(1) می‌دانیم که عدد عجیبی است. اما به هر روی، ادعای منابع زرتشتی است. حتی اگر یک درصدِ این اعتراف هم درست باشد، آن گاه نتیجه چنین می‌شود: 12 میلیون انسان به دست زرتشتیان کشتار شدند.

بسیاری از زرتشتیان وقتی قدرت داشتند، به صغیر و کبیر رحم نمی‌کردند. پیروان دیگر ادیان را به صلیب می‌کشیدند، زنده به گور می‌کردند، زَجرکُش می‌کردند. آن قدر رذل بودند که به جهت مردم آزاری، اجساد مُردگان دیگر ادیان را از قبر بیرون می‌کشیدند.(2) حتی جانداران صحرا از شر آنان در امان نبودند. در اوستا کتاب دینی زرتشتیان، کشتن مورچه، لاک پشت، قورباغه و… کردار نیک شمرده شده است.(3)

پی‌نوشت:

1. بنگرید به: «نقد و بررسی یادگار زریران» و «جنایات اشَوَنان زرتشتی در تازش به ترکستان»
2. بنگرید به: «تنش‌های زرتشتی-مسیحی در عصر ساسانیان»
3. بنگرید به: «تخریب لانه‌ی مورچه‌ها ، نمونه‌ای از کردار نیک»

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=44367

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.