1

پیروزی حزب ضد اسلام در انتخابات پارلمانی هلند

  • کد خبر : 57178
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
پیروزی حزب ضد اسلام در انتخابات پارلمانی هلند
خیرت ویلدرس، رهبر حزب راستگرا و پوپولیست هلندی که به شدت از اسلام انتقاد می‌کند، در انتخابات سراسری این کشور، به پیروزی دست یافت.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، حزب «آزادی» (پی‌وی‌وی) خیرت ویلدرس، رهبر حزب راستگرا و پوپولیست هلندی بعد از ۲۵ سال حضور پارلمانی ۳۷ کرسی را به دست آورده که به فاصله زیاد بیش از نزدیکترین رقیبش یعنی ائتلافی از چپگرایان خواهد بود.

ویلدرس در اولین اظهار نظر گفته است: «دیگر کسی نمی‌تواند پی‌وی‌وی را نادیده بگیرد. ما دولت تشکیل خواهیم داد.»

پیروزی او زلزله‌ای در عرصه سیاسی هلند به حساب می‌آید و در سراسر اروپا نیز شوک ایجاد خواهد کرد. با این حال او برای تشکیل دولت باید با احزاب دیگر ائتلاف کرده و دولت ائتلافی تشکیل دهد.

هیچ حزبی به تنهایی به حد نصاب لازم در پارلمان هلند که ۱۵۰ کرسی دارد، نخواهد رسید، به همین دلیل او مجبور است ائتلافی با حداقل ۷۶ کرسی تشکیل دهد.

ویلدرس، ۶۰ ساله، در سخنرانی پیروزی خود گفت: «ما می‌خواهیم دولت تشکیل دهیم و چنین خواهیم کرد. (شمار کرسی‌ها) یک دستاورد بزرگ است، اما یک مسئولیت بزرگ هم هست.»

وی در زمان انتخابات گفته بود که مهاجرت گسترده را مهار خواهد کرد و وعده «بسته شدن مرزها» را داد، با این حال از وعده‌اش در خصوص ممنوعیت قرآن عقب‌نشینی کرد.

سه حزب بزرگ، که آرای کمتری به دست آورده‌اند، پیش از رای‌گیری گفته بودند که در دولتی به رهبری ویلدرس شرکت نخواهند کرد.
پیشبینی می‌شود ائتلاف چپگرایان تحت رهبری فرانس تیمرمانز با ۲۵ کرسی در جایگاه دوم قرار گیرد. تیمرمانز گفته است که او با حزب «آزادی» وارد ائتلاف نخواهد شد.او

وقت آن است که از دمکراسی و حاکمیت قانون در هلند دفاع شود.

حزب لیبرال راست میانه «وی‌وی‌دی» به رهبری دیلان یشیل‌گوز در جایگاه سوم و یک حزب نوپا به رهبری پیتر اومتزیگت، در رتبه چهارم قرار گرفته‌ است.

ویلدرس رهبر حزب آزادی مستقیما از رقبای سیاسی خود درخواست کرد با او همکاری کنند، و خانم یشیل‌گوز و آقای اومتزیگت هر دو به او تبریک گفته‌اند.

هرچند خانم یشیل‌گوز ابراز تردید کرده که آقای ویلدرس بتواند دولت تشکیل دهد، اما گفته است که همکاران حزبی او باید تصمیم بگیرند چطور به آن واکنش نشان دهند.

او پیش از انتخابات پافشاری کرد که در یک کابینه تحت رهبری ویلدرس کار نخواهد کرد، اما همکاری با او در صورت پیروزی حزب خود را رد نکرد.

پیروزی خیرت ویلدرس باعث موجی از شوک در سراسر اروپا خواهد شد، چون هلند یکی از اعضای بنیانگذار نهادی است که بعدا به اتحادیه اروپا بدل شد.

رهبران ملی‌گرا و راست افراطی در اطراف اروپا دستاورد او را ستایش کردند. مارین لوپن رهبر «تجمع ملی» فرانسه گفت که این نتیجه «موید وابستگی فزاینده به دفاع از هویت‌های ملی است.»

ویلدرس می‌خواهد رفراندومی برای ترک اتحادیه اروپا تحت عنوان «نگزیت» برگزار کند، هرچند می‌داند که در حال حاضر افکار عمومی گرایشی به آن ندارد.

او در جریان مبارزات اخیر شعارهای ضداسلامی خود را تعدیل کرد و گفت مسائل عاجل‌تری در این مقطع وجود دارد و او آماده است سیاست‌های خود برای منع مساجد و مدارس اسلامی را فعلا معلق کند.

این استراتژی موفق بود، چون ظاهرا شمار کرسی‌های پارلمانی حزب او را دو برابر کرده است.

با این حال خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از برخی فعالان اجتماعی و مدنی مسلمان در هلند نوشت که پیروزی خیرت ویلدرس، رهبر حزب راستگرا در انتخابات پارلمانی که پیشتر خواستار ممنوعیت اسلام و قرآن در این کشور شده بود، برای مسلمانان تکان‌دهنده بوده و آن‌ها از این نتایج «شوکه شده‌اند.»

ویلدرس در جریان مبارزات انتخاباتی از نارضایتی گسترده از دولت قبلی که به دلیل اختلاف بر سر مقررات پناهندگی فروپاشید به خوبی بهره‌برداری کرد.

در طول مبارزات مهاجرت به یک موضوع مهم بدل شد و آقای ویلدرس روز چهارشنبه روشن کرد که او قصد دارد با «سونامی پناهجویی و مهاجرت» برخورد کند.س

ل پیش میزان خالص مهاجرت به هلند بیش از دو برابر شد، یعنی از ۲۲۰ هزار نفر بالاتر رفت که تا حدودی به دلیل سیل پناهندگانی بود که از حمله روسیه به اوکراین فرار می‌کردند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=57178

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!