1

مراسم عزاداری امام حسین(ع) با حضور سفیر مسکو در بغداد برگزار شد

  • کد خبر : 52844
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۱۶
مراسم عزاداری امام حسین(ع) با حضور سفیر مسکو در بغداد برگزار شد
سفیر مسکو در بغداد در مراسم عزاداری شهادت امام حسین علیه السلام که توسط عمار حکیم، رئیس جریان ملی حکمت عراق برگزار شد، شرکت کرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، سفیر مسکو در بغداد در مراسم عزاداری شهادت امام حسین علیه السلام که توسط عمار حکیم، رئیس جریان ملی حکمت عراق برگزار شد، شرکت کرد.

سفیر فوق العاده
آلبروس کوتراشف سفیر مسکو در بغداد، متولد 1975، پس از برکناری ماکسیم ماکسیموف، از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در 8 آوریل 2021 به عنوان سفیر فوق العاده و تام الاختیار روسیه در عراق منصوب شد.

کوتراشف در سال 1998 از مؤسسه دولتی روابط بین الملل مسکو وزارت امور خارجه روسیه فارغ التحصیل شد و دارای درجه دیپلماتیک فرستاده فوق العاده و تام الاختیار درجه دوم است که در دسامبر 2017 به وی اعطا شد.

سفیر روسیه علاوه بر زبان مادری خود به زبان های عربی و انگلیسی نیز مسلط است و از سال 1998 در عرصه دیپلماسی فعالیت می کند و در بسیاری از سمت‌ها در دفتر مرکزی وزارتخانه و خارج از کشور تجربه زیادی دارد.

کوتراشف از سال 1999 تا 2005 کارمند سفارت روسیه در عراق بود و سپس در سال 2008 تا 2013 به عنوان کارمند در سفارت کشورش در سوریه مشغول به کار شد.

کوتراشف از سال 2013 تا 2015 ریاست اداره مرکز وضعیت و بحران در وزارت خارجه روسیه را بر عهده داشت و سپس از سال 2015 تا 2018 سمت رایزنی سفارت روسیه در سوریه را بر عهده داشت.

کوتراشف از سال 2018 تا 2021 سمت رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه روسیه را بر عهده داشت و پس از آن به عنوان سفیر فوق‌العاده و تام الاختیار روسیه در عراق منصوب شد.

روابط با شیعیان
سفیر روسیه در بغداد به دلیل ارتباط نزدیکش با اکثر سیاستمداران و رهبران مذهبی شیعه در عراق شناخته شده است.

کوتراشف در مصاحبه ای تلویزیونی با شبکه عراقی «الشرقیه» در 27 فوریه 2022 گفت: «اعضای کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» همه دوستان ما هستند، اما موضع روسیه نسبت به هیچ حزب سیاسی به ضرر مردم عراق  نیست و هیچ حزبی بر دیگری ارجحیت ندارد.»

سفیر روسیه تایید کرد که «روابط خوبی با همه طرف ها دارد و عمار حکیم (رهبر جریان حکمت)، همام حمودی (رئیس مجلس اعلای شیعیان عراق)، نوری المالکی ( رهبر حزب اسلامی)، هادی العامری (رهبر ائتلاف فتح) و فالح الفیاض (فرمانده حشدالشعبی) همه دوستان ما هستند.»

سفیر روسیه در خصوص دیدار با رهبران سیاسی گفت: «من 3 بار با مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر ملاقات کردم و ایشان شخصیت محترمی هستند و دیدارهای دیگری نیز داریم وی همچنین او را شخصیتی کاریزماتیک توصیف کرد. »

سفیر روسیه در پاسخ به سوالی درباره شخصیت مالکی گفت: «او شخصیت بسیار محترمی است، اما مشکل عراق این است که شخصیت‌های برجسته او در صحنه سیاسی بسیار زیاد است و من نمی‌توانم بگویم شخصیت ایشان خوب نیست.»

وی در خصوص نظر خود درباره احزاب مذهبی در عراق گفت: «ترجیح این است که دین از سیاست جدا باشد، اما از این منظر اسلام در عراق در موقعیت خوبی قرار دارد، چرا که این کشور محل حضور علمای برجسته تاریخ اسلام اعم از سنی و شیعه است.»

وی افزود: «سیاست ما ارتباط با همه اقشار است، صرف نظر از اسلام‌گرا بودن یا دیگران، زیرا این احزاب نماینده بخشی از مردم عراق هستند و باید با آنها ارتباط گرفته شود. در روسیه از انقلاب بلشویکی (در سال 1917) دین از سیاست جدا شده است، اهداف دینی را نمی توان از طریق سیاست به دست آورد، اما در عراق وضعیت متفاوت است.»

دشمنی با غرب
کوتراشف معتقد است که مشکلات امروز عراق عمدتاً ناشی از تهاجم نظامی نیروهای چند ملیتی به رهبری آمریکا در سال 2003 است.

روسیا الیوم در 20 مارس 2023 به نقل از کوتراشف گفت: «در آن زمان، ایالات متحده و بریتانیا و کشورهای وابسته به آنها، بدون قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، با نقض آشکار قوانین بین‌المللی، دست به یک ماجراجویی نظامی بزرگ محاسبه‌نشده و غیرقابل توجیه زدند. و به عراق حمله کرد».

وی افزود: این اقدام بسیار زشت و غیرمنتظره بود، آنها به یک کشور مستقل که یکی از اعضای سازمان ملل متحد است حمله کردند و قلمرو آن را اشغال کردند.

وی افزود: «کشور در حال حاضر واقعاً در شرایط سختی قرار دارد و مشکلات امروز عراق ناشی از وقایعی است که در آن زمان رخ داد و پس از آن اشغالگران تلاش کردند تا زندگی را در آنجا تنظیم کنند. »

سفیر روسیه با اشاره به اینکه «ماجراجویی آمریکایی-انگلیسی درها را به روی تهدید تروریسم بین المللی در عراق باز کرد»، خاطرنشان کرد: «دوره ای بود که این کشور جولانگاه تروریست ها بود، حملات انتحاری توسط القاعده انجام می شد و گاهی 20 عملیات انتحاری در روز انجام می شد.»

کوتراشف گفت: «تهاجم باعث ایجاد تنش قومی و فرقه‌ای شد و این امر مردم را مجبور به ترک محل زندگی خود و نقل مکان به مکان‌های جدید کرد.»

کوتراشف در مصاحبه ای با وب سایت خبرگزاری روسی ریانووستی که در 8 دسامبر 2022 منتشر شد، گفت: “ایالات متحده در همکاری بین روسیه و عراق در زمینه نظامی دخالت می کند.”

سفیر روسیه گفت: عراقی‌ها سلاح‌های روسی را بیشتر از تسلیحات گران قیمت غربی دوست دارند، اما غربی‌ها تلاش می کنند از همکاری نظامی-فنی بین مسکو و بغداد جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: در دوران شوروی همکاری بسیار خوبی با عراقی‌ها در زمینه نظامی داشتیم، سپس به دلیل تحریم های اعمال شده علیه عراق پس از حمله به کویت در سال 1990، این کار متوقف شد و این تحریم‌ها با سرنگونی رژیم صدام حسین و ظهور عراق جدید خاتمه یافت».

کوتراشف خاطرنشان کرد: «عراقی‌ها عاشق سلاح‌های شوروی و روسی هستند، زیرا علاوه بر قیمت‌های رقابتی، با آن‌ها آشنا هستند. اگر آمریکایی‌ها و متحدانشان در تعامل ما و عراقی‌ها مداخله نمی‌کردند، این همکاری تا حدی پیش می‌رفت.

وی با بیان اینکه «رقابت ناعادلانه وجود دارد» تاکید کرد: آمریکا در کار عادی دخالت می‌کند و تسلیحات و خدمات خود را به عراقی‌ها تحمیل می‌کند، اصلی‌ترین چیزی که عراقی‌ها دوست ندارند هزینه و نگهداری سلاح های آمریکایی است که 4 برابر از سلاح‌های روسی گران تر است.

کوتراشف افزود «آمریکایی‌ها به سادگی به عراقی‌ها اجازه نمی‌دهند به تجهیزات تحویل داده شده نگاه کنند. آنها همچنین تمام خدمات را روی خود می‌بندند.»

در مورد ناتو، سفیر روسیه تاکید کرد که « مأموریت او در عراق در درجه اول مستشاری است. این موضوع ما را آزار نمی دهد، اما ما را از نقش مسلط تحمیل شده توسط آمریکایی ها به این کشور باز می دارد.اگر منصف باشیم، همه عراقی ها با حضور ایالات متحده مخالف نیستند. وضعیت کشور بسیار پیچیده و نامشخص است.»

کوتراشف معتقد بود که “عراق حداقل از سال 2003 در یک بحران داخلی دائمی قرار داشته است. سپس ایالات متحده این کشور را اشغال کرد و همه چیز در اینجا خراب شد. پس از آن، آنها برای عراق یک سیستم جدید ایجاد کردند. سیستمی که وظیفه اصلی آن اطمینان از عدم تبدیل شدن عراق به قدرت منطقه‌ای قدرتمند بود.»

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=52844

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!