1

دولت ترکیه قصد بازسازی ایاصوفیه را دارد

  • کد خبر : 54609
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۱۲
دولت ترکیه قصد بازسازی ایاصوفیه را دارد
دولت ترکیه تصمیم گرفته تا مسجد جامع ایاصوفیه در استانبول را بازسازی کند. کارشناسان، آسیب‌های قابل توجهی را در داخل و خارج از این بنای تاریخی مرتبط به قرن ششم بیزانس کشف کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، دولت ترکیه تصمیم گرفته تا مسجد جامع ایاصوفیه در استانبول را بازسازی کند. کارشناسان، آسیب‌های قابل توجهی را در داخل و خارج از این بنای تاریخی مرتبط به قرن ششم بیزانس کشف کرده‌اند.

برخی از کارشناسان در حال طراحی یک پروژه، برای بازسازی کامل این بنا هستند. اتمام این عملیات بازسازی چندین دهه طول می‌کشد. به همین دلیل در میان برخی از محافل سیاسی ترکیه این گمانه زنی وجود دارد که طرح بازسازی ایاصوفیه به دلایل سیاسی و برای ممانعت از برگزاری مراسم عبادی در این مسجد صورت گرفته است. با این حال، مهمت نوری ارسوی، وزیر گردشگری ترکیه اطمینان داده که ایاصوفیه باز خواهد ماند و به عنوان یک مسجد از آن استفاده خواهد شد.

مطالعات سازه برای آغاز عملیات حفاظت و نگهداری لرزه‌ای از گنبدها در حال انجام است. با این حال، باستان شناسان تاکید می‌کنند که در طول عملیات مرمت، محوطه نماز باید محدودتر شود و این به معنای بسته شدن قسمتی از مسجد برای مدت طولانی است.

رسانه‌های ترکیه بارها از تبدیل ایاصوفیه به مسجد و در دسترس قرار گرفتن بازدید از این مکان تاریخی به صورت رایگان برای مردم انتقاد و گزارش‌های زیادی از مورد آسیب قرار گرفتن دیواره‌های این بنای تاریخی منتشر کرده‌اند. (همچنین بازگشایی این بنای تاریخی مسیحی به عنوان مسجد توسط دولت ترکیه، نزاع سیاسی‌ای را بین آنکارا و کشورهای اروپایی ایجاد کرده است.)

کارشناسان همچنین خاطرنشان می‌کنند که ایاصوفیه در طول قرن‌ها آسیب زیادی دیده و نشت آب باران از گنبد و قسمت‌های دیگر، در حال آسیب رساندن به  کل این بنا شده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=54609

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!