4
معرفی کتاب؛

کتاب «اهل‌ سنت‌ ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» به زبان ترکی منتشر شد

  • کد خبر : 16314
  • ۰۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
کتاب «اهل‌ سنت‌ ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» به زبان ترکی منتشر شد
برای نخستین بار کتابی جامع و آکادمیک «اهل‌سنت‌ ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» به زبان ترکی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، کتاب «اهل‌ سنت‌ ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، اثر عبدالظاهر سلطانی اهل استان خراسان جنوبی از سوی دوغان اوزلوک، دانشجوی دکترای دانشگاه آنادولو به ترکی ترجمه و در کشور ترکیه چاپ شده است.

این اثر ۳۲۰ صفحه‌ای از نخستین کتاب‌های جامع و آکادمیک درباره اهل‌ سنت ایران است و همچنین به‌ عنوان رساله دکترای نویسنده نیز توسط دانشگاه «الاوزاعی» لبنان تأیید و به عربی منتشر شده است.

در این کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه برای شناخت اهل‌ سنت ایران ذکر شده که می‌تواند منبعی را در اختیار اندیشمندان، دانشجویان و پژوهشگران در ترکیه و دیگر کشورها قرار دهد.

جمعیت اهل‌ سنت ایران که طبق حداقل تخمین‌ها و آمارها، حداقل ۱۰ میلیون نفر هستند، فرصت بسیار خوبی برای این کشور محسوب می‌شود. جمعیت آنان از حدود ۱۶۰ کشور در جهان بیشتر است.

در کتاب «اهل‌ سنت‌ ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» به حضور در صحنه برای رفع مشکلات تأکید شده تا از فرصت‌ها به بهترین شیوه استفاده شود. فرصت‌ها و چالش‌های اهل‌ سنت از محورهای اصلی این کتاب محسوب می‌شود که در بخش‌های پایانی مطرح شده است.

تاریخ و مناطق اهل‌ سنت ایران، قومیت، مذاهب، بافت سیاسی، اجتماعی و دینی امکانات مالی و فشار‌ها بر روی آنها از مباحث مهم این اثر است.

مباحث این کتاب به طور واقع‌بینانه، مبتنی بر آمار دقیق و واقعی، علمی و بی‌طرفانه تألیف و امکانات و توانمندی‌های سنی‌ها در ایران و موانع و مشکلات آنها در نظر گرفته شده است.

کتاب «اهل سنت ایران، فرصت‌ها و چالش‌ها» شامل دو بخش اصلی است که بخش نخست؛ بافت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اهل سنت در قالب سه فصل است فصل اول آن شامل مناطق سنی‌نشین ایران در استان‌های شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکزی است.

در فصل دوم؛ به مؤسسات و مراکز دینی و فرهنگی مانند شامل مدارس، مساجد، انجمن‌های خیریه، انتشاراتی‌ها و کتابخانه‌ها پرداخته می‌شود؛ در فصل سوم مهم‌ترین احزاب و جنبش‌های فکری و سیاسی اهل سنت مانند جماعت تبلیغ، جماعت دعوت و اصلاح، سلفیه، صوفیه، مکتب قرآن و دیگر طیف‌های فکری و قومی ذکر می‌شود.

بخش دوم با عنوان «نقش اهل سنت در نظام سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور» دارای شش فصل است که در فصل اول: ارتباط اهل سنت با گروه‌ها و مذاهب ایرانی، فصل دوم: نقش اهل سنت در نظام سیاسی، فصل سوم: جایگاه فرهنگی و فکری اهل سنت و در فصل چهارم وضعیت اقتصادی اهل سنت بررسی و در دو فصل پنجم و ششم مهم‌ترین فرصت‌ها و چالش‌های اهل سنت بررسی و مطرح می‌شود.

به گفته دوغان اوزلوک، ترجمه کتاب «اهل‌ سنت‌ ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» دو سال زمان برده است و به همت انتشارات فجر در 1000 نسخه چاپ و منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=16314

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!