3

امام رضا (ع) در رزمگاه ادیان

  • کد خبر : 37055
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
امام رضا (ع) در رزمگاه ادیان
کتاب‌های تاریخ طبری، تاریخ سیستان، بحارالانوار، تاریخ کیش زرتشت، تاریخ تشیع در ایران، زندگانی سیاسی هشتمین امام(ع) و ناسخ التواریخ، از منابع استناد شده در نگارش «امام رضا (ع) در رزمگاه ادیان» شمار می‌روند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، «امام رضا (ع) در رزمگاه ادیان» نوشته سهراب علوی کتاب زندگی‌نامه هشتمین امام شیعیان است که با بیان زندگی‌نامه امام هشتم(ع)، به ذکر ماجرای ولایتعهدی ایشان و اهمیت این رخداد در تاریخ اسلام پرداخته است.

این نوشتار در سه بخش تدوین شده است. بخش اول «مروری بر زندگی‌نامه امام رضا (ع)»، سیری کوتاه در دوران زندگی آن امام همام است. «امام رضا (ع)، مامون، ولایتعهدی» نام بخش بعدی این اثر هست که در آن رویداد ولایتعهدی امام رضا (ع) بررسی می‌شود. بخش سوم، خطبه‌ای از امام رضا(ع) درباره شناخت مقام و موقعیت «امام» است که دربر دارنده اطلاعاتی درباره شناخت دوران امامت حضرت‌ رضا(ع) و درک چگونگی آن است. همچنین نکات تکمیلی این نوشتار در سه فهرست «اشخاص، اماکن و فرق»، «باورها» و «ادیان و سلسله‌ها» تنظیم شده است.

کتاب‌های تاریخ طبری، تاریخ سیستان، بحارالانوار، تاریخ کیش زرتشت، تاریخ تشیع در ایران، زندگانی سیاسی هشتمین امام(ع) و ناسخ التواریخ، از منابع استناد شده در نگارش این کتاببه شمار می‌روند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: در این بخش، سَرِ آن است تا رویدادِ ولایتعهدى حضرت رضا (علیه السلام) از زاویه‌اى نوین بررسى و کاوش گردد. به‌واقع راقم این سطور بى‌گمان است که در درک این رخدادِ بى‌بدیل کاستى‌هاى مهمّى افتاده و نگرشى کاملاً انفعالى و غیرتاریخى، بر واقعیّت‌ها پرده‌اى ضخیم انداخته است. نکته‌ى قابل ذکر این‌که راقم این سطور کوشش کرده تا با نگاهى تازه به احادیث و روایات بنگرد؛ نگاهى که مبتنى بر وارسىِ یک میراث تاریخىِ کهن است، نه از موضع ردّ یا قبول سلسله‌ اسناد و امثالهم. به‌عبارت بهتر، در این چشم‌اندازِ نوین، احادیث اسلامى و شیعى، مجموعه‌اى گرانقدر از عناصر تاریخى را در بر دارند که فارغ از تعیینِ صحّت یا سقم آن‌ها به روش سنّتى، نمایان‌گرِ برهه‌اى حسّاس از تاریخ اجتماعىِ جامعه‌ى اسلامى هستند.

در حقیقت، مجموعه‌ى احادیث، مى‌توانند تاریخ‌نگار را در درک شرایط اجتماعى و سیاسى و اقتصادى جوامع پیشین امداد رسانند ،…، و چه به جاست که همین‌جا از بینشِ وسیع شخصیّتى چون علامه مجلسى که به گردآورىِ مجموعه‌ى عظیم بحارالانوار دست زد، تمجید شود؛ چه، با این‌کار، مایه‌هاى ارجمندى که به کار «تاریخ» مى‌آیند، پیش روى ماست.

کتاب «امام رضا (ع) در رزمگاه ادیان» به زندگانی امام رضا علیه السلام و بحث ولایتعهدی این امام بزرگوار می‌پردازد. بخش‌هایی از این کتاب عبارتند از مروری بر زندگانی امام رضا علیه‌السلام امام رضا علیه السلام، مامون ولایتعهدی، تاملی بر چرایی واگذاری ولایتعهدی از سوی مامون، شوق رزمگاه ادیان زردتشتی، مسیحیت، یهودیان، مانویان، مزدکیان، بودائیان، ادیان ابتدایی، ادیان هندی، فرق اسلام و امام رضا علیه‌السلام در رزمگاه ادیان، برخی از منابع مورد استفاده از سوی نویسنده در این کتاب شامل ادیان آسیایی، اصول کافی، ایران از آغاز تا اسلام، بحارالانوار، تاریخ تشییع در ایران، تاریخ فخری، تاریخ طبری و … است و بخش آخر نویسنده به مبحث امام‌شناسی در کلام امام‌رضا علیه‌السلام اشاره دارد که خطبه‌‌های امام علیه‌السلام در این مورد را به زبان عربی و فارسی نیز آورده‌اند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=37055

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.