1
معاون حوزه‌های علمیه:

صهیونیست‌ها نمی‌توانند شکست خود را با قساوت جبران کنند

  • کد خبر : 55731
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۲۴
صهیونیست‌ها نمی‌توانند شکست خود را با قساوت جبران کنند
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به عملیات بی‌سابقه نظامی حماس علیه صهیونیست‌ها، گفت: در نظام پشتوانه‌های پوشالی که صهیونیست‌ها برای خود ساخته بودند چیزهایی فروریخت که آثار درازمدت خواهد داشت و آنان به سادگی نمی‌توانند شکست‌های نظامی و امنیتی خود را با جنایت و قساوت علیه مردم بی‌پناه غزه جبران کنند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور در جمع مدیران، اساتید و طلاب مدرسه علمیه امامیه شهرکرد با اعلام انزجار و عرض تسلیت کشتار ملت مظلوم فلسطین به‌ویژه زنان و کودکان بی‌گناه از سوی رژیم سفاک صهیونیستی، اظهار کرد: این اقدامات جنایتکارانه صهیونیست‌ها ما را متوجه توصیف آيات نورانی قرآن کریم در وصف حال قوم یهود می‌کند که از لجاجت‌ها، خونریزی‌ها، حسادت‌ها و تعصبات کور دریغ نکرده‌اند و جا دارد رجوعی به این آیات شریف داشته باشیم.

وی با ذکر اینکه یهودیان با تفکر صهیونیستی در هر کجای دنیا مصادیق این آیات شریفه هستند، ادامه داد: صهیونیسم نظام مقابله با اسلام است و ملت فلسطین به جُرم مسلمان بودن و یهودی نبودن کشته می‌شوند؛ تفکر صهيونيسم قائل است که همه ملت‌های غیریهود باید اسیر و در سیطره یهودیان باشند و اگر جز این بود، با نگاه نژادپرستانه برخورد و مقابله می‌کنند.

مصادیق قرآنی تفکر صهيونيسم

مقیمی حاجی با تأکید بر اینکه همه یهودیان الزاماً تفکر صهیونیستی ندارند، بیان کرد: یکی از ریشه‌های تفکر علمای یهود، حسادت است که به تصریح قرآن در آیه ۵۴ از سوره مبارکه نساء، آنان به پیامبر(ص) و اسلام محمدی حسادت می‌ورزیدند زیرا مایل بودند سیادت و نفوذ خود را حفظ کنند. لذا با تعمیق در برخی آيات قرآن ناظر بر قوم یهود، امروز کاملاً مصادیق این توصیفات قرآنی را در تفکر صهیونیسم می‌توان مشاهده کرد.

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به صف‌بندی امروز اسلام و جبهه کفر، تصریح کرد: وظیفه ما این است که مدافع اسلام در برابر کفر باشیم، مسجدالاقصی قبله نخست مسلمانان است و فشارهای جهانی باعث می‌شود که صهیونیست‌ها از تصرف این مسجد پرهیز کنند.

مقیمی حاجی با ابراز تأسف از شدت قساوت و انتقام صهیونیست‌ها در قبال مردم مظلوم و بی‌پناه غزه، توضیح داد: صهیونیست‌ها به میزان قساوتی که به خرج می‌دهند و ولعی که برای انتقام‌گیری دارند، ضربه خورده‌اند یعنی این شدت و قساوت در عکس‌العمل آنان برخاسته از شدت ضرباتی است که در عملیات طوفان الاقصی به آنان وارد شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به عملیات بی‌سابقه نظامی حماس علیه صهیونیست‌ها، تأکید کرد: در نظام پشتوانه‌های پوشالی که صهیونیست‌ها برای خود ساخته بودند چیزهایی فروریخت که آثار درازمدت خواهد داشت و آنان به سادگی نمی‌توانند شکست‌های نظامی و امنیتی خود را با جنایت و قساوت علیه مردم بی‌گناه و بی‌پناه غزه جبران کنند.

مقیمی حاجی افزود: کشتار مردم بی‌دفاع و بیمار و رنجور که در بیمارستان پناه جسته‌اند هنر نیست و قدرت را ثابت نمی‌تند بلکه حاکی از آبروریزی آنان در نظام امنیتی جهان بوده و انتقامی در این راستا بوده است. صهیونیست‌ها چون در میدان نظامی و امنیتی و گنبد آهنین شکست خوردند و هیمنه پوشالی آنان فروریخت، این میدان را برای انتقام برگزیدند و به مقابله با شهروندان بی‌سلاح می‌پردازند.

طلاب چه هدفی باید داشته باشند

وی در ادامه با طرح این پرسش که برای چه هدفی به حوزه آمده‌ایم، توضیح داد: یکی از اهداف باید این باشد که فرد خودش به معرفت برسد و با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلام به رشد و تعالی برسد و در قیامت جایگاه خوبی داشته باشد. انسان عالم معرفت بیشتر و دقیق‌تری دارد لذا کسب معرفت برای طلبه جویای علم بسیار موضوعیت دارد. مرحوم قاضی اگر می‌خواست افرادی را در حلقه معرفت خودش جای دهد، شرطش اجتهاد بود زیرا مجتهد شدن کار ساده‌ای است و کسی که اراده علم‌آموزی و مجتهد شدن را ندارد، نمی‌تواند در مبارزه با نفس که سنگلاخ است، اراده قوی داشته باشد.

مقیمی حاجی تأکید کرد: طلبه در این مسیر علمی قرار گرفته است تا فراموش نکند که به کمال معرفت برسد یعنی با علوم ابزاری و مقدمات ابتدایی که می‌آموزد، راهش را برای کسب معارف عمیق هموار می‌کند.

معاون حوزه‌های علمیه

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با استقبال از کارکردگرا شدن حوزه علمیه، توضیح داد: طلاب و علما در کنار مسئولیتی که برای يادگيری دارد باید از دیگران دستگیری کند و آنها را به سمت کمال سوق دهند؛ دستگیری از دیگران در گرو خواندن و دانستن و درست گفتن است لذا گام اول آموزش و علم‌آموزی آن است که فرد را در مسیر معرفت قرار دهد و گام دوم آنکه فرد عالم دیگران را به کمال سوق دهد.

مقیمی حاجی افزود: ارزش طلاب و حوزه‌های علمیه این است که نمایندگان اسلام هستند و اسلام بر مدار کتاب و سنت است و اکثر آموزه‌های ما باید مبتنی بر کتاب و سنت باشد. کتاب و سنت درواقع متونی به زبان عربی و روایت شده بر محور ادبیات هستند بنابراین اگر نتوانیم با این متون ارتباط برقرار کنیم و ظهورات آن را بفهمیم، طبعاً در فهم آموزه‌ها نیز دچار مشکل خواهیم شد.

بایسته‌های نظام آموزش

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر ضرورت و نیاز امروز به استنطاق علوم انسانی و نیازهای جدید از کتاب و سنت، توضیح داد: امروز در مباحثی همچون علوم اجتماعی، اقتصاد، علوم سیاسی، روانشناسی و … به‌شدت نیاز به تحقیق و استخراج اصول و مبانی از متون دینی داریم تا پاسخ سؤالات جدید را پیدا کنیم. برای توفیق در این عرصه نیازمند فهم درست متون و ظهور عرفی هستیم که مبتنی بر صرف و نحو، ساختار جمله و ادبیات است.

مقيمی حاجی ادامه داد: کارشناسی که می‌خواهد از جانب خدا سخنگویی کند و نظر اسلام را بر مدار کتاب و سنت بازگو کند، گریزی از علوم ابزاری و مقدماتی ندارد.

وی تأکید کرد: نظام آموزش باید از یک مدل یکطرفه مبتنی بر سخنرانی و انفعال که شاگرد فقط دریافت‌کننده پیام است، به مدل فعال و با مشارکت شاگرد تبدیل شود، می‌توان گفت که تأثیر بیشتری خواهد داشت و رشد طلبه بهتر و بیشتر است. یکی از ابزاری که کمک می‌کند طلاب در نظام آموزش از حالت انفعال به فعال تبدیل شوند، مراجعه به کتب و متون و تحقیق و پژوهش است به‌ویژه اینکه فرد خودش در پی پژوهش برود و یاد بگیرد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=55731

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!